💬
Logga in
Fuska.se

Åldersgräns På Energidryck?

609 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling

Bra val! Men jag är lite skeptisk mot förbudet, därför att affärsbiträden och kassörer/kassörskor kanske "ignorerar" det och klickar bort det när det kommer upp i kassa-automaten, precis som de gör när man ska köpa tändare.

Hur vet jag att de flesta gör det?

Jo, vissa gånger när jag är inne på affären ser jag att ungar köper tändare, helt normalt kan man tycka, men på kassa-automaten och "den lilla skylten", på vilken man själv kan se priserna på, ser man att det står "leg-kontroll" krävs.

Den som sitter i kassan klickar då bort det och fortsätter som ingenting har hänt.

Kommer det hända ifall förbudet införs i allt fler städer? Ignorerar kassörer/kassörskor det redan i de affärer där förbudet införts?

31 May 2009
Nivå 0 · Nykomling

Leg-koll på tändare...?

Va?

Nivå 0 · Nykomling

Ja? I affären i staden där jag bor är det leg-kontroll på tändare. På den lilla displayen står det "leg-kontroll krävs".

Löjligt, eller hur? Jag menar, det är ju bara tändare, och jag tror inte att en 3- eller 4-åring skulle köpa en sådan.

Men nu ska jag inte gå för off-topic, inte du heller.

Åldersgränsen (på energidrycker) är bra, om den inte går i överstyr.

Senast ändrad:

3 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling

Har då aldrig hört att man behövt visa legitimation för att köpa tändare...

Nivå 0 · Nykomling

Det beror på att man aldrig behövt det. Det står bara att leg-kontroll krävs. Varför det står så, vet jag inte.

Nivå 0 · Nykomling

Tycker faktiskt det är bra. För jag har faktiskt blivit lite beroende av att handla Monster och Burn efter skolan, men det är ju så farligt. Vad jag har hört så kan det vara dåligt för hjärtat + att om man dricker det ofta har man chansen att få växtstoppning (heter det så?), dvs. man slutar växa. Om det är sant kommer jag att sluta växa :S

Nivå 0 · Nykomling

Du ska inte tro på allt du läser, Necromancer.

Det är så liten procent-enhet som dör, att risken att just DU skulle dö är obetydlig.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Det är så liten procent-enhet som dör, att risken att just DU skulle dö är obetydlig.

Jag kanske inte dör, dricker ju bara ca. 5 Monster (50cl) i veckan, men bara och bara... Kanske slutar växa om det nu är sant att man kan sluta växa av energidryck. Jag tror det är sant faktiskt. Varför skulle man komma på en sån sak annars?
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag kanske inte dör, dricker ju bara ca. 5 Monster (50cl) i veckan, men bara och bara... Kanske slutar växa om det nu är sant att man kan sluta växa av energidryck. Jag tror det är sant faktiskt. Varför skulle man komma på en sån sak annars?

Skrämmas?? Fattar dock inte häller varför man ska komma på en sådan sak som inte stämmer! Men jag vet inte om det stämmer.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Tja jag vet inte, sprida ett falskt rykte kanske!? Har du tänkt på det?

4 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling

De är nog mest för att skrämma barn att inte dricka så mycket, det är nog ganska farligt om man dricker överdrivet mycket som många gör.

Själv dricker ja aldrig :s Håller mig till kaffe :3 Funkar också + att de är mycket mycket billigare.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

De är nog mest för att skrämma barn att inte dricka så mycket, det är nog ganska farligt om man dricker överdrivet mycket som många gör.

Själv dricker ja aldrig :s Håller mig till kaffe :3 Funkar också + att de är mycket mycket billigare.

Du kan inte köpa varmt kaffe i konsum, eller?

Jag tycker att det är helt trög. Dom kan ju åtminstone säga antalet barn som dör av de varje år tycker jag. Ser ingen mening med detta, visst det kanske inte nyttigt. Men det är f*n inte Mc'D heller.

Nivå 0 · Nykomling

Håller med. Så varför går de inte ut med varningar där då? Det har de inte tänkt på?

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Du kan inte köpa varmt kaffe i konsum, eller?

Jag tycker att det är helt trög. Dom kan ju åtminstone säga antalet barn som dör av de varje år tycker jag. Ser ingen mening med detta, visst det kanske inte nyttigt. Men det är f*n inte Mc'D heller.

De borde dom införa :3
9 Jun 2009

Om dom sätter 18 åldersgräns på energidryck så borde dom ju sätta det på cola!! Det e typ lika mycket koffein. Litte mer i energidryck, men det är ju föräldrarna som säger om dom får dricka det elr inte (INTE LAGEN) !!!

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Om dom sätter 18 åldersgräns på energidryck så borde dom ju sätta det på cola!! Det e typ lika mycket koffein. Litte mer i energidryck, men det är ju föräldrarna som säger om dom får dricka det elr inte (INTE LAGEN) !!!

Eh? Cola innehåller ingen koffein, och om det gör det så är det extremt lite.

Energidryck innehåller ca. 25mg/100cl så det är jävligt mycket mer.

Det är klart att lagen inte säger något sådant, men sunt förnuft har du väl?

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vart får du dina siffror ifrån? En Red Bull innehåller 80 mg koffein per 25 cl, en burk cola innehåller 45 mg koffein per 33 cl.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

http://thisaintnews.com/images/pics/1237279815-invalid_argument.jpg

Bilden svarar, nästan.

34,5mg koffein i en burkläsk coca-cola - Det är ~70% mer koffein i en redbull per ml, plus mycket annat skräp.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det finns visst koffein i Cola :_
Nivå 0 · Nykomling

Jag har inget emot denna regel. I tillägg så tycker jag att det är bra att alla småbarn slutar dricka monster så jäkla mycket. Jag menar, dom dricker det i 90% av fallen för att dom är cool boiz_98.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in