↗ till inlägget
Vad är energisnålast (inräknat energin som krävs för att skapa eventuella föremål):
Videobutik eller server? Svar: server
bilar och vägar eller internetuppkoppling och bandbredd? Svar: internetuppkoppling och bandbredd
Fast det var ju inte alls det jag frågade, utan om det sparar nämnvärt mycket energi. Om jag parkerar bilen halvvägs in på uppfarten så sparar det energi eftersom jag kör en meter kortare.
Fast mängden energi som sparas är helt irrelevant eftersom den är pytteliten. Har du siffror eller något på hur mycket energi som fildelningen sparar?
Jo, men vi kan ju fortfarande vara lyckligare/mer produktiva etc nu än förut.
Eh ja, men jag tvivlar på att folk blir lyckligare av fildelning.
Givetvis skadas distributörerna av fildelning, men inte de som producerar musik/film/spel om de klarar att anpassa sig till den nya teknologin, denna förändringen är inte annorlunda än när hisspojkarna byttes ut, när hemmafrun ersattes av diskmaskin och tvättmaskin ( ;) ) eller självscanningssystmen som ersätter kassörer på många snabbköp, det är ett självklart händelseförlopp som drivs av just det faktum att vi måste i samhället maximera vinst för att kunna klara konkurrensen.
Och så har även media-branschen anpassat sig i form av att man kan köpa spel, film, musik etc. i digital form direkt till datorn (steam, itunes etc. ). Så där går egentligen bekvämlighetsargumentet bort, genom bara några knapptryckningar så kan man ha köpt en film och fått den.
Folk laddar ner för att slippa betala, inte för att det är lättare än att köpa sakerna. Om ni vill ladda ner en film men slippa gå till affären och köpa den så kan ni lätt köpa och sedan ladda ner den via internet. Eller köpa den och sedan få den hemskickad.
Men de förändringar som har skett är bl.a. att folk har fått inspiration och blivit mer kreaktiva
Har du en källa på att folk rent generellt har blivit mer inspirerade och blivit mer kreativa på grund av att de gratis kan ladda ner upphovsrättsskyddat material?
Låter ganska långsökt tycker jag.