💬
Logga in
Fuska.se

Engelska - Uttal

32 svar · startad

Nivå 12 · Mästerfuskare

Jaha. Nej, något sådant ljud finns inte heller.

tʃɛr= Chair

mætʃ= Match

kætʃ= Catch

ch skrivs som tʃ, vilket vi alltså inte har i något av orden.

Angående att "met you" can få ett ch-ljud om man säger dom snabbt och med dialekt, så är det visserligen sant men jag kan lägga in ett "Zzzzz"-ljud i ordet banan och påstå att min dialekt är sådan.

Nivå 6 · Fuskare

Det är helt omöjligt att få "How I meCH your mother" av misstag

Om något när man säger det snabbt blir det något i stil med

Ho'wa'mettyu'muther

Nivå 0 · Nykomling

Som jag har förstått det så är det inte How I mech your mother dom säger heller utan övergången från met till your, då kan ett ''ch'' ljud framkomma.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Ja, anledningen till det är övergången från t till y. Ungefär samma grej som i "tja". Y uttalas med ett ljud liknande j, och tj (kan) uttalas om che.

1 Apr 2011
Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #25

Jag påstår inte att det officiella uttalet för met är "mech". Men jag har frågat personer med engelska som modersmål och de har också fått det till det jag får det till i dessa sammanhang. Det är inte som att jag säger "I'm on a meeching". Videosen jag postade tidigare visar väldigt tydligt vad jag menar.

De första sekunderna på denna video:

5 Apr 2011
Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #26

Exempel på ord där jag finner det väldigt onaturligt att uttala t:et som ett t-ljud: question, adventure

Nivå 5 · Fuskare

Har fan ALDRIG hört någon som säger "met" med ch-ljud! :o

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #28
↗ till inlägget

Har fan ALDRIG hört någon som säger "met" med ch-ljud! :o

Skulle vara bra om folk fattade att jag inte alltid säger met som mech utan bara när det följs av något som liknar ett j-ljud.

Kolla som sagt på de första sekunderna på följande video så hör du "How I mech your mother" . Som jag sa har jag frågat människor med engelska som modersmål och de har också fått det till ch. Sen att det kanske beror på att jag ofta hänger med folk på internationella program vet jag inte.

↗ till inlägget
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Exempel på ord där jag finner det väldigt onaturligt att uttala t:et som ett t-ljud: question, adventure

kweschen, advänchör

på de första sekunderna på följande video så hör du "How I mech your mother"
how I mechour mother"*, right?

annars måste man stanna upp eftersom tje-ljudet och j-ljudet krockar.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Man säjer ju t:et också påföljt av ett ch ljud, typ adventchure

Fast man hör ju T:et :o

Nivå 9 · Veteranfuskare

mjo men inte så mycket. T:et hörs lite grann bara, så pass lite att det blir mer fel att skriva adventchure än advenchure.

Man kan iaf dra slutsatsen att engelskans ljud inte går att få ner i svensk skrift. :P

6 Apr 2011
Nivå 6 · Fuskare

Det är isåfall en produkt av att man säger det snabbt.

Munnens form när du snabbt går från t till y

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Skulle vara bra om folk fattade att jag inte alltid säger met som mech utan bara när det följs av något som liknar ett j-ljud.

Kolla som sagt på de första sekunderna på följande video så hör du "How I mech your mother" . Som jag sa har jag frågat människor med engelska som modersmål och de har också fått det till ch. Sen att det kanske beror på att jag ofta hänger med folk på internationella program vet jag inte.

Men det är fortfarande ch-ljud! :P Nä men alla säger olika.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in