↗ till inläggetDropkick Murphys.BTW skulle uppskatta någon som har bra smak på musik till joggningen. (Inget rock tack). Vill ha musik som säger att kämpa på o,s,v.
Hur Ofta Brukar Du Springa?
Är ju rock. Men whatever, behövs inte nu. Tack iallafall.
↗ till inläggetRock? Nej, det är Oi! blandat med irländsk folkmusik.Är ju rock. Men whatever, behövs inte nu. Tack iallafall.
Fan, gick inte bra för mig idag. Kanske för att jag hade för mycket kläder eller för att som, Mumutio sa, att benen hinner inte vila. Ska då springa 1 dag efter. Nu sprang jag ju idag, då ska jag inte göra det imorgon, istället göra push ups, o,s,v. Efter imorgon då ska jag springa igen.
↗ till inläggetOm man inte tar ut sig och blir trött när man tränar finns det ju ingen mening med att göra det. Du ska sikta på att springa så hårt att du kan känna hur trött du är i benen nästa dag, att du verkligen behöver vila.
Man utvecklas när man pressar sig själv förbi den bekväma zonen som det känns bra att springa i. Nästa gång kommer det kännas normalt att springa i det tempot och du kan pressa dig ytterliggare. Att springa 2 kilometer i långsamt tempo varje dag kommer inte utveckla dig lika mycket. Det ska INTE vara skönt när man springer, det SKA svartna för ögonen och dina ben SKA vara som blyklumpar när du är framme. Om du nu siktar på att förbättra din kondition och uthållighet inför tävlingar vill säga. :o
Så kom igen nu och försök verkligen PRESSA UT det sista ur dig själv vid VARJE träningspass, så kan du vila upp dina muskler varannan dag istället och låta dem hinna förbättra sig till nästa pass. Man blir inte bara bättre vips utan man måste pressa sig själv till att prestera bättre från början.
Det är väldigt få som faktiskt gör detta (särskilt tjejer), så tänk på det så lovar jag dig att du snart kommer döda dina motståndare på planen. ;)
Tack för tipset! Men ville bara säga att jag tänkte liksom öka det, jag ska ju inte springa två km hela sommaren, lol.
Idag sprang jag typ en halv km längre eller något och då sprang jag långsamt hela vägen utan mina ökningar, var inte trött då.
Så jag testar mig fram lite, eftersom jag inte vet vad jag orkar, det var lite så jag tänkte då. Springa 6 km utan att stanna (som är mitt mål) kan man ju inte springa direkt...
↗ till inläggetHörlurarna åker ut.Layton - Jag rekommenderar dig att lyssna på musik eller liknande. Köp Spotify och gör en offlinelista med bra musik. Då kan du fokusera på musiken istället för att tänka på att det är så jobbigt.
Plus att jag inte tycker att det är så jobbigt... men det var ett bra förslag ändå, när jag springer längre.
Dock så är det både vackert landskap och fågelsång ute på landet, så jag kan fokusera på det också.
Det finns mycket att fokusera på...
Måste man vila mellan springpassen? vill höra era svar på det.
↗ till inläggetHur menar du nu? Du ska springa tills du känner att nu är du hellt slut, du kan inte röra på dig. Du ska inte vila, andas bara när du springer.Måste man vila mellan springpassen? vill höra era svar på det.
↗ till inläggetVarje träningspass sliter på musklerna och för att man ska hinna bygga upp sig så man kan göra bättre ifrån sig vid nästa träningspass måste man vila. Ju intensivare man tränar desto längre måste man vila. Styrketräning kan kräva flera dygns vila (för de inblandade musklerna) medan uthållighetsträning som löpning brukar kräva lite mindre. Det är såklart väldigt individuellt och man får känna efter själv hur ofta man orkar springa.Måste man vila mellan springpassen? vill höra era svar på det.
Bara man känner att man orkar ge allt vid varje pass, det är det viktigaste. Just när det gäller långdistanslöpning återhämtar sig kroppen oftast inom ett dygn, men det är klart det är olika för en 13- årig tjej som just börjat springa och för någon som tränar inför OS.
Så de flesta kan alltså löpträna varje dag, men om man känner sig seg är det bättre att ta ut sig på riktigt varannan dag än att mesjogga varje dag.
Precis. Dock är mesjoggning faktiskt väldigt bra att börja med, nu springer jag lite längre (dock regnar det idag, bläää) men det är bra att mesjogga lite i början om man inte vet hur långt man kan springa. Så nu vet jag att 2 km är jättelite.
Imorgon ska jag göra som du sa Mumutio, men jag som sagt så är det inte dumt att mesjogga lite grann ändå i början.
Testa att öka tempot för mycket så du nästan vet att du inte kommer klara det, kör med musik. Det är roligare, hjälper en hålla tempot samt tänka bort smärtan.
Testade ett nytt försök idag, och märkte att jag har mycket kvar att ge, fast sen i slutet orkade jag inte mer. BTW Layton, det är bra när det regnar. Det är då man ska springa tycker jag, man får ju vatten droppar på sig vilket gör joggningen lättare. Så rekommenderar att springa i regnet. Och du har tur, där vart jag bor så regnar det inte ens 1 droppe.
Aa iförsig, det spöregnar ju inte. Kan ju vara skönt.
XXHomerXX, jag behöver ingen musik. Plus att jag ökar alltid på slutet säger jag :)
Men tack ändå för tipset :D
↗ till inläggetVad som är ännu bättre är när det stormar! Testade förra året, det var svin skönt, men samtidigt tyckte jag det kan vara farligt, för att blixten kan slå ner min MP3. Så jag ökade på. Jätte skoj, det är då du tänker fan jag måste öka på!Aa iförsig, det spöregnar ju inte. Kan ju vara skönt.
XXHomerXX, jag behöver ingen musik. Plus att jag ökar alltid på slutet säger jag :)
Men tack ändå för tipset :D
↗ till inläggetMjo för jag är själv van vid hårdare träning och då har jag tränat varje dag utan några vilodagar.Varje träningspass sliter på musklerna och för att man ska hinna bygga upp sig så man kan göra bättre ifrån sig vid nästa träningspass måste man vila. Ju intensivare man tränar desto längre måste man vila. Styrketräning kan kräva flera dygns vila (för de inblandade musklerna) medan uthållighetsträning som löpning brukar kräva lite mindre. Det är såklart väldigt individuellt och man får känna efter själv hur ofta man orkar springa.
Bara man känner att man orkar ge allt vid varje pass, det är det viktigaste. Just när det gäller långdistanslöpning återhämtar sig kroppen oftast inom ett dygn, men det är klart det är olika för en 13- årig tjej som just börjat springa och för någon som tränar inför OS.
Så de flesta kan alltså löpträna varje dag, men om man känner sig seg är det bättre att ta ut sig på riktigt varannan dag än att mesjogga varje dag.
När jag får brottom till bussen :3
↗ till inläggetHaha, bra idé! Gud, va kul! Ska testa det nästa gång det spöregnar... hehe.Vad som är ännu bättre är när det stormar! Testade förra året, det var svin skönt, men samtidigt tyckte jag det kan vara farligt, för att blixten kan slå ner min MP3. Så jag ökade på. Jätte skoj, det är då du tänker fan jag måste öka på!
så hursomhelst lite sent men lite diskussion om bästa sättet att få bra kondition är intervall löpning det vill säga att ta i och riktigt ta slut på sig, vila lite och sedan ta i igen. då konditionen är att hjärtat ska pulsera ut så mycket blod till musklerna som möjligt för att de ska få syre så behöver man precis som med alla andra muskler anstränga hjärtat för förbättring.
ont någon gång i veckan
fotbolls träningar: 2 timmar, onsdag, fredag, söndag. springer ungefär 2 gånger i veckan (måndag tisdag torsdag lördag) cirka 5,5 km. måste förbättra konditionen och snabbheten tills oktober då vi ska till mariehamns cup.
Ungefär varje dag.
Nu har jag inte sprungit på ett tag... jag har varit förkyld och nu har jag ont i foten. Och imorgon ska jag åka utomlands, tror inte jag kan springa så mycket då.
Men jag packar ned springskorna i alla fall :D