Länk ett och länk tre innehåller kritik mot Zeitgeist the movie, och med all rätta. Den första filmen var inte så noggrant gjort och det är inte så konstigt att det blev en del fel. Syftet med The Venus Project är inte på något sätt att ställa sig emot etablissemanget, det finns inget "vi-mot-dem", i alla fall inte från min sida. Många har klamrat sig fast vid felen i Zeitgeist ett och har fått för sig att detta på något sätt stärker tesen att hela zeitgeist/The venus project är ute och cyklar.
Men i grunden spelar det inte så stor roll om USA's regering ligger bakom ditten och datten eller inte. vi kan ändå tydligt se att samhället är dåligt konstruerat; svält, fattigdom, krig, tärande på miljön, segregation etc är stora samhällsproblem, och vi måste ta tag i dem snarast om vi ska fortsätta existera på denna planet som art. [detta stycket är inspirerat av
Det TVP fokuserar på är att gå till grunden med problemen och på ett så vetenskapligt sätt som möjligt arbeta fram en lösning på problemet, som är hållbar och lätt att omforma om man skulle inse att det var någon grundläggande som behövdes ändras.
Vi ser samhället och mänskligheten som en "organism", där allt är beroende av varandra och integrerar på ett mycket fint sätt. man kan inte lösa kriminalitet genom att bygga fler fängelser, man måste anpassa utbildning, ekonomi, handel, kommunikation, teknologi etc. [detta stycke är inspirerat av Carl Sagan "Zeitgeist: You must be the Change", se gärna hela.]
angående länk två har jag redan svarat på den för några sidor sen, är det något speciellt så fråga efter ha läst mitt tidigare svar, som jag mer eller mindre fortfarande håller med om: