💬
Logga in
Fuska.se

Halalslakt

51 svar · startad

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #1

Som rubriken lyder. Vad anser ni gällande halalslakten? Är det rätt eller fel?

Får er som inte känner till det, så är halal en del av Islam som innebär att djuret i fråga slaktas medan det fortfarande är i medvetet tillstånd.

Personligen anser jag att det beror på.  Det är billigare att producera, och cmon, det är bara djur, liksom ,de har inga känslor ändå.  Samtidigt förstår jag ju att de lider under själva  procesen, vilket skulle kunna anses som djurplågeri.

Vad är eran åsikt?  Inga kränkningar mot folk som tycker annorlunda än er, tack!

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

cmon, det är bara djur, liksom ,de har inga känslor ändå.  Samtidigt förstår jag ju att de lider under själva  procesen,

Du har härmed nominerats till Memberpriset 2013.

Senast ändrad:

knark reagerade på det här
Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator

Har aldrig förstått mig på religion och kommer nog antagligen aldrig att göra det heller.

"Halalslakt" är för övrigt riktigt vidrigt och jag förstår inte riktigt hur man kan slakta ett djur på det sättet. Men som sagt, det är ju något religiöst påhitt och när det är religion inblandat i något så kan det väl bara mer eller mindre sluta på ett sätt. 

Nivå 13 · Mästerfuskare

Jag ser ingen mening med att dela upp konceptet slakt i någon form av religiös uppdelning. givetvis hade det varit bättre om man inte behövt slakta djur alls utan kunde odla upp köttet. Visst, det är väl meningslöst låta djuren lida... men samtidigt är det här med djurplågeri en projicering av medmänsklighet till djuren. Alltså det händer ju ingenting om djuren lider, köttet blir ju inte sämre bara för att man avlivar dem annorlunda. Det är ju i så fall om det är en svår psykologisk påfrestning för slaktaren som man borde vända sig mot mer smärtfria avlidningar.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Jag ser ingen mening med att dela upp konceptet slakt i någon form av religiös uppdelning. givetvis hade det varit bättre om man inte behövt slakta djur alls utan kunde odla upp köttet. Visst, det är väl meningslöst låta djuren lida... men samtidigt är det här med djurplågeri en projicering av medmänsklighet till djuren. Alltså det händer ju ingenting om djuren lider, köttet blir ju inte sämre bara för att man avlivar dem annorlunda. Det är ju i så fall om det är en svår psykologisk påfrestning för slaktaren som man borde vända sig mot mer smärtfria avlidningar.

Att döda andra arter för att själv få näring har rodjur gjort i alla tider, så om vi nu skulle få tillfälle att odla upp köttet hade nog ekosystemet kollapsat helt och hållet. Och jag håller väl delvis med om att köttet inte försämras, samtidigt som slaktaren kan påverkas psykiskt av att ständigt behöva flå levande kor(ugh). Varför inte bara investera några dollar på att sätta en kula i offrets skalle innan man utför "ritualen" ? Det skulle väl inte säga emot deras religion, eller?

Senast ändrad:

30 Mar 2013
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Att döda andra arter för att själv få näring har rodjur gjort i alla tider, så om vi nu skulle få tillfälle att odla upp köttet hade nog ekosystemet kollapsa helt och hållet.

Inget av vad du sa där hade ens en gnutta av logik. Jag skulle ifrågasätta din luciditet i detta tillfälle, men jag tror hellre att jag antar att du endast är dum.

För övrigt är arkebusering en löjligt dum metod att döda djur på.

(PS: "Rodjur" är ej ett ord)

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #7
↗ till inlägget

Inget av vad du sa där hade ens en gnutta av logik. Jag skulle ifrågasätta din luciditet i detta tillfälle, men jag tror hellre att jag antar att du endast är dum.

För övrigt är arkebusering en löjligt dum metod att döda djur på.

(PS: "Rodjur" är ej ett ord)

Menade självfallet "Rovdjur". Dina ständiga angrepp gentemot mig börjar förövrigt bli ganska uttjatade.

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Vad är eran åsikt? 

Jag antog att detta var en öppen inbjudan att ge min åsikt, vilket jag gjorde. Faktumet att jag skapade en post med tre olika punkter, varav endast en tydligen blev läst av dig är ej mitt fel.

Jag hävar att jag tillför lika mycket till detta ämne som alla andra, synnerligen mer än någon som tror att ekosystemet skulle "kollapsa" av odlingsbara köttprodukter.

Som vegetarian och ateist motsäger jag självklart hela ämnet av detta tråd.

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Det kommer ju ifrån rätt käft. Vem av oss var det som klampade in i denna tråd och lekte ordpolis + ifrågasatte min förmåga att dra slutsatser?     Det var inte direkt så att någon bad dig skriva i denna tråd, så om du inte har något att tillföra till ämnet föreslår jag att du lämnar den.

Du har frågat efter övriga forumiters åsikt, så jo, någon (du) bad honom skriva i tråden. Dessutom poängterar DD att det du skriver saknar all form av rationellt tänkande och går därför inte att svara på. Din förmåga att dra slutsatser utifrån inlägg i denna tråd är obefintlig.

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Att döda andra arter för att själv få näring har rodjur gjort i alla tider, så om vi nu skulle få tillfälle att odla upp köttet hade nog ekosystemet kollapsat helt och hållet.

Vad är det som gör att du tror det, och varför skulle det hända?

Jag är nyfiken.

Nivå 9 · Veteranfuskare Knark

Jag bryr mig inte då religion för mig bara är trams. Kött är gott även om djuret led innan det dog.

Nivå 7 · Fuskare

mm, religiösa människor är i mina ögon hjärntvättade vuxna personer med fantasivänner. Och jag tycker det är fel att slakta djur på ett plågande sätt, för de känner smärta precis som en människa. Visst, de dör i vilket fall som, men man avrättar inte människor i USA med till exempel piska eller genom stening.

knark reagerade på det här
Nivå 9 · Veteranfuskare Knark
↗ till inlägget

mm, religiösa människor är i mina ögon hjärntvättade vuxna personer med fantasivänner. Och jag tycker det är fel att slakta djur på ett plågande sätt, för de känner smärta precis som en människa. Visst, de dör i vilket fall som, men man avrättar inte människor i USA med till exempel piska eller genom stening.

Genom att halalslakta ett djur varken stenar man eller piskar det....

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Genom att halalslakta ett djur varken stenar man eller piskar det....

Nej, men man slaktar det på ett plågande sätt. 

Nivå 9 · Veteranfuskare

Religion kan vara jävligt intressant och filosofiskt, dessutom luktar det gott i kyrkor.

Men så länge det skadar någon (på ett väldigt uppenbart sätt som i praktexemplet som nämndes) är det sjukt.

Man kan inte skylla saker på religion. Samhället behöver moderniseras.

747, din signatur var ju väldigt passande.

Dave37 reagerade på det här
Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget

Religion kan vara jävligt intressant och filosofiskt, dessutom luktar det gott i kyrkor.

Men så länge det skadar någon (på ett väldigt uppenbart sätt som i praktexemplet som nämndes) är det sjukt.

Man kan inte skylla saker på religion. Samhället behöver moderniseras.

747, din signatur var ju väldigt passande.

Det finns mycket som man kan skylla religionen på, det händer mycket onödigt och hemskt i världen som beror på religion. Hur kan någon hävda motsatsen till det? Halalslakt är en religiös slakt, men jag kan ju ha missuppfattat "inte skylla allt på religion",

Sedan så sätter man inte en religiös prägel på ett samhälle om man ska "modernisera" det. Religion hör inte hemma i det moderna samhället. 

Sedan att det luktar gott i kyrkor, vad har det ens med saken att göra?

Nivå 6 · Fuskare

Skäms över mänskligheten ibland. Because of Religion!

Såg någon sådan Halalslakt video för nån vecka sedan. Mådde så illa att ja dampade sönder på ALT F4.

31 Mar 2013
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det finns mycket som man kan skylla religionen på, det händer mycket onödigt och hemskt i världen som beror på religion. Hur kan någon hävda motsatsen till det? Halalslakt är en religiös slakt, men jag kan ju ha missuppfattat "inte skylla allt på religion",Sedan så sätter man inte en religiös prägel på ett samhälle om man ska "modernisera" det. Religion hör inte hemma i det moderna samhället.  Sedan att det luktar gott i kyrkor, vad har det ens med saken att göra?

Ett ord. Vad?

Okej okej.

Jag ska ge dig ett fullständigt svar. Jag kanske uttryckte mig fel, med "skylla saker på religion" menar jag att... ja, säger man inte så? Att man får tillåtelse till att göra saker bara för att Gud är inblandad.

Religion tycker jag är intressant, folk får väl fan tro på vad de vill sålänge de är öppna för andras åsikter och skiljer på vetenskaplig fakta och religion.

Att det luktar gott i kyrkor var bara ett sätt att säga att jag tycker kyrkor är mysiga och traditionella, inte tycker jag man ska riva ned kyrkorna bara för att ingen tror på Gud fader allsmäktig längre. Missta mig inte för att någon har sagt det här nu, det var ett exempel

Med modernisering. Man kan väl vara kristen, fira jul osv, utan att tycka kvinnor är dumma i huvudet och jorden skapades på sju dagar?

Man kan väl vara muslim och skita i alkoholen och griskött utan att massa djur behöver lida för det?

Fast vi glider ifrån ämnet. Men det kanske inte gör något eftersom vi är i Allmänt.

5 May 2013
Nivå 2 · Novis

Enligt muslimska slaktregler är det förbjudet att djuret lider vid slakt. Djuret får heller inte se själva slaktknivet innan den slaktas. Slakteriet får inte ske framför andra djur. Djuret ska tas till en enskild rum och slaktas där. När man slaktar djuret så ska man slakta artärerna vid halsen. På så vis blir djuret hjärndöd direkt, och tappar där med känseln på hela kroppen. Det betyder att djuret inte lider vid  slaktet. 

Dagens  'halal' industrier har nämligen skippat vissa regler, för ekonomiska skäl. Så egentligen är de flesta halal märkena inte halal. Jag såg en video på Youtube, där de slaktar lamm i en halal industri. Mådde illa av det. Det fanns också en annan video där de dödar lammen med elektricitet, och exporterar köttet som halal. Tyvärr så förstår inte många att det här är fel, och att de riktiga halal reglerna är starkt emot detta. Detta är en riktig halal slakt ( Mannen slaktar inte djuren, utan visar bara hur det går till. För er som stör sig på blod ).

Ladda videon från YouTubeNär du laddar spelaren kontaktas YouTube.

Som ni ser på filmen så täcker han lammets öga så att den inte blir stressad när den ser kniven.

http://islam.se/halsa/halalslakt/

Senast ändrad:

Gudas och Horizon reagerade på det här
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Personligen anser jag att det beror på.  Det är billigare att producera, och cmon, det är bara djur, liksom ,de har inga känslor ändå. 

Hur störd är du egentligen? Människan kommer från djur alltså är du ett djur med på sätt-o-vis. Du har känslor då har djuren med det.

Du är en hemsk storstadsmänniska som aldrig har träffat djur om du tycker så. Tyvärr det är inte Minecraft nu det är verklighet.

↗ till inlägget

Ladda videon från YouTubeNär du laddar spelaren kontaktas YouTube.

Som ni ser på filmen så täcker han lammets öga så att den inte blir stressad när den ser kniven.

Samma sak med Höns. Om man lägger en hink över dem så det blir mörkt så somnar dem efter ett tag för de tror att det är natt. ( De somnar inte av syrebrist.)

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in