💬
Logga in
Fuska.se

Gymnasieval!

151 svar · startad

Nivå 12 · Mästerfuskare

jag har inget emot att få jobb inom lag sektorn (advokat mm)

6 Dec 2005
Nivå 10 · Veteranfuskare

Dem flesta här har säkert gått ut nian och har redan börjat gymnasium,men jag går i åttan,så berätta hur många poäng ni fick och vad ni fick för betyg i era ämnen(ifall ni kommer ihåg).

Uräkta att jag säger det här,eftersom ifall jag skulle ha startat ett nytt ämne så skulle den säkert låsas.

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis

Jag går på ett tekniskt program, det är en bra linje. Rekomenderar den stort.

8 Dec 2005
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Dem flesta här har säkert gått ut nian och har redan börjat gymnasium,men jag går i åttan,så berätta hur många poäng ni fick och vad ni fick för betyg i era ämnen(ifall ni kommer ihåg).

Uräkta att jag säger det här,eftersom ifall jag skulle ha startat ett nytt ämne så skulle den säkert låsas.

Jag hade 165 poäng ;S

VG i HKK...

Men nu har jag VG i minst 5 ämnen.. -.-

Nivå 7 · Fuskare

Jag ska nog gå Teknikprogrammet inriktning Design.

Fasst det är några år kvar tills dess, tyvärr :P :(

2 Jan 2006

Det är ett tag tills jag ska välja, men media skulle vara kul.

14 Jan 2006

Kalla fötter har jag fått... Antingen Samhällsvetenskapliga eller Humanvetarkunskap.

190p för Human & 130p för Samhälle. Fick i höstas 200P(6VG, 1 MVG & resten G).

17 Jan 2006
Nivå 10 · Veteranfuskare Bambi
↗ till inlägget

Jag ska väl gå typ teknik eller elektrisk, men de på skolan och de hemma säger att jag redan kan allting där, och sen om jag går Media Fotografi & Film är det samma sak. :/... Men jag vet inte. Tror jag går elektrisk datorkunskap eller vad det heter. :) Får väl läsa på tillvalsämnena.

Aldrig kul att läsa sånt du redan kan...
1 Mar 2006
Nivå 10 · Veteranfuskare

Jag valde Handels och-Administration i varje fall.... Till 2:an har jag valt Turism :)

2 Mar 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

kör säkert. Kör samhäll. Dator mojs kan man alltid läsa senare.

Senast ändrad:

7 Mar 2006
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vad menar du med datormojs?

Datorkunskap är även ett kärnämne i gymnasiet.

8 Mar 2006
↗ till inlägget

NF, den lille elektrikern!
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

ja, men vad lär man sig där ? Rita i word och använda powerpoint ! Vill man göra avancerade saker så får man välja till ;)

Samhälle måste vara skittråkigt. Läsa samma sak som man gjort i 9 år. (Eller dillar jag nu? Rätta mig om jag har fel)

10 Mar 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

*rättar Mujo* Visst, vissa saker kanske är samma, men mycket mer djupgående.

16 Mar 2006
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Samhälle måste vara skittråkigt. Läsa samma sak som man gjort i 9 år. (Eller  dillar jag nu? Rätta mig om jag har fel)

De läser filosofi också.

Och glöm inte de individuella valen.

17 Mar 2006
Nivå 6 · Fuskare

Nämen hallå, är här nån som har något emot Samhälle? :rolleyes:

(varning - här följer en - förhoppningsvis - inte alltför lång text om min underbara linje - och varför Samhälle inte är så förfärligt som många tycks tro)

Till er som kanske råkar ha en förkärlek för matematik och ekonomi kan jag rekommendera Samhälle Ekonomi. Alldeles underbar kurs om man gillar att sitta försjunken med ett gäng tomma bokföringspapper och miniräknaren i högsta hugg.

Och vad gäller att läsa samma saker som man gjorde i nian, så skulle jag vilja trösta den stackare som verkligen fick läsa Filosofi, Psykologi, Rättskunskap, Företagsekonomi, Matte A och B etc etc på grundskolan. :rolleyes:

Dessutom kan tilläggas att alla linjer i 3an jobbar på ett projektarbete, som i Samhälle Ekonomi består i att starta och driva ett företag - och då har man fått alla grunder i de andra ekonomiska ämnen man läst innan 3an.

*instämmer med Guggo*

Mycket i Samhällslinjen är detsamma som i grundskolan fast med mycket större djup och mer komplicerat. Matte A läser alla linjer - den består bara av repetition av grundskolans matte. Matte B däremot bygger vidare på Matte A, är en kortare kurs vilket gör att många uppfattar den som mycket svårare.

Vi läser lika mycket Samhällskunskap som alla andra linjer, såvida man inte väljer att läsa inriktningen Samhälle Samhälle.

Vad gäller ekonomin, så läste jag själv Företagsekonomi A i ettan, vilket däremot inte är obligatoriskt på alla skolor. Finns bara på Samhällslinjen, eventuellt valbart för de andra linjerna.

Företagsekonomi är INTE enbart ekonomi för företagen utan även för privatpersonen. Väldigt grundläggande och inte särskilt svårt.

Sist men inte minst - Samhälle är en extrem plugglinje, det går inte att förneka. Däremot är det inte den enda linjen med mycket pluggande. Visst, det blir en hel del att pränta in i huvudet, men något ska man väl lära sig på sin gymnasietid, eller? ;)

19 Mar 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Samhäll/sammhäll skall man välja om man gillar att lära sig om saker som händer här i världen (politik m.m) Och hur vårat sammhälle fungerar. Dessutom så får man lära sig mycket historia. Det är mindre matte än andra linjer här (man måste läsa minst till B kursen. C finns som tillval) Desutom så får man en tegelsten till sammhälls bok. Min är på 500+ i sidor. Min kompis som går natur har en liten folder på ca 100 :P

Skall ni bli politker, samhällsvetare, statligt anställda eller arbeta inom lag och rätt ? Då är det inriktningen för er.

20 Mar 2006

För faen fick veta att jag kom in på Kulturamas storbandslinje vid lunch idag B).

f*n vad gött!

Senast ändrad:

23 Mar 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

grattis.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in