💬
Logga in
Fuska.se

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?

650 svar · startad

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Jo, det har du rätt i. Men om vi tar de fem första (USA, Japan, Tyskland, Storbritannien, Frankrike) så ser vi att de är länder som är fria från korruption, relativt vettiga lagar och kvinnosyn.

Japan är ju ett självklart fall av ett land som präglas av korruption. Kriminella gäng som har stort inflytande i politiken. Även sträng mediaövervakning trots pressfriheten av t.ex vad som skrivs om Kina. USA, Frankrike och Japan har sämre jämställdhet än många u-länder. USA har också väldigt lustiga lagar i vissa delstater, men det finns o andra sidan konstiga lagar här i Sverige också.

31 Aug 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Det finns konstiga lagar i alla länder..

Nämn ett u-land med bra jämnställdhet.

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Det finns konstiga lagar i alla länder..

Nämn ett u-land med bra jämnställdhet.

Kuba klassas väl som ett u-land sen så har vi Rwanda också.

1 Sep 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Kuba är ju en av världens få kvarvarande diktaturer. Och Rwanda är med på topp 10 listan över jordens fattigaste länder. Kuba ligger och balanserar på gränsen mellan U och I land.

De kan säkert vara jämställda iallafall. Men att En diktatur och ett av värdlens fattigaste länder som dessutom är starkt katolskt tror jag inte på.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Mord ska belönas med mord.

Så ja, of course.

Vid sidan om det, så är jag hemskt framåt när det gäller vård och rehabilitering, men om man dödar någon så ska man själv dö. Fast om jag själv skulle fått det horribelt svårt att acceptera det, så finner jag det som min åsikt.

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Kuba är ju en av världens få kvarvarande diktaturer. Och Rwanda är med på topp 10 listan över jordens fattigaste länder. Kuba ligger och balanserar på gränsen mellan U och I land.

De kan säkert vara jämställda iallafall. Men att En diktatur och ett av värdlens fattigaste länder som dessutom är starkt katolskt tror jag inte på.

Att Rwanda är med på topp 10 listan över världens fattigaste länder finner jag inte så konstigt då vi pratade om just U-länder. Och angående att Kuba är en diktatur har väl inte riktigt heller med saken att göra då vi pratade om jämstädllhet. Sen kan man ju diskutera hur jämställt det kan vara i en diktatur men hur som haver så har Kuba gjort enorma framsteg då det gäller just jämställdhet.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Ursäkta, men jag trodde det var så j*vla självklart...

För några år sedan (ett tiotal tror jag) så var Sverige ett av de bästa välfärdssamhällerna i världen. Nu har vi halkat ner och vi fortsätter neråt, med minsking av BNP osv.

Rangordning Land/Stat BNP

1 USA 10 881 609

2 Japan 4 326 444

3 Tyskland 2 400 655

4 Storbritannien 1 794 858

5 Frankrike 1 747 973a

6 Italien 1 465 895

7 Kina 1 409 852

8 Spanien 836 100

9 Kanada 834 390

10 Mexiko 626 080

11 Sydkorea 605 331

12 Indien 598 966

13 Australien 518 382

14 Nederländerna 511 556

15 Brasilien 492 338

16 Ryssland 433 491

17 Schweiz 309 465

18 Belgien 302 217

19 Sverige 300 795

20 Österrike 251 456

här ser man sveriges placering. Naturligtvis är den ganska bra, men för ett antal år sedan var vi uppe och slogs om första platsen.

Vi har aldrig varit och kommer aldrig att vara etta på bnp listan.

För det första så har usa mer än 30 gånger med invånare än vad sverige har och för det andra är det absolut inget bra mått på välfärd, det säger till exempel ingenting om hur fördelning mellan olika samhällsgrupper ser ut. I en del länder kan det vara en liten del av befolkning som får störst del av inkomsterna från produktionen.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Det sa jag inte... vi har varit uppe i toppen. Men aldrig etta

4 Sep 2006
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Det sa jag inte... vi har varit uppe i toppen. Men aldrig etta

Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Så ja, of course.

Vid sidan om det, så är jag hemskt framåt när det gäller vård och rehabilitering, men om man dödar någon så ska man själv dö. Fast om jag själv skulle fått det horribelt svårt att acceptera det, så finner jag det som min åsikt.

Exakt så jag tänkte. Om man dödat någon, varför ska man få leva själv?

6 Sep 2006

Om man misshandlat någon, varför förtjänar man inte att bli misshandlad?

Om man mobbat någon, varför förtjänar man inte att bli mobbad?

Om man våldtagit någon, varför förtjänar man inte att bli våldtagen?

o.s.v., o.s.v....

Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Principen är ändå den, att varför skall just mord bestraffas på samma sätt och inte alla brott? Jo, det är ren hämndlystnad, men då sjunker man ju ner på förövarens nivå. Ett samhälle kan aldrig bli tryggt att leva i om mord accepteras, FÖR DET ÄR MORD OM MAN TAR NÅGON ANNANS LIV, OAVSETT VEMS.

Nivå 12 · Mästerfuskare

Varför mord och misshandel inte skall bestraffas på samma sätt ? För att det är en enorm skillnad mellan att ta en annan människas liv och att slå honom på käften.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Varför mord och misshandel inte skall bestraffas på samma sätt ? För att det är en enorm skillnad mellan att ta en annan människas liv och att slå honom på käften.

Jaha`? så Om man misshandlar någon så ska man också misshandlas och sedan gå fri? Det skulle ju vara på samma sätt va?

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Det går att misshandla en person så mycket så att den drabbades liv hänger på en skör tråd. Man kan t.ex få leva resten av sitt liv i rullstol, om nu mord ska ha lika straff för lika brott så bör man ju då misshandla misshandlaren så att han också får sitta i rullstol, eller hur hade du tänkt dig?

7 Sep 2006
Nivå 12 · Mästerfuskare

Nej... man skall fortfarande inte bestraffa misshandel med misshandel osv. Det har jag ju redan sagt... Så här ligger det till.

Mord= Troligaste straffet är avrättning

Alla andra brott= troligaste straffet är fängelse.

Något oklart ?

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

det är en enorm skillnad på straffen också.
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

det är en enorm skillnad på straffen också.
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #298
↗ till inlägget

Så ja, of course.

Dubbelmoral. Personer som mördas ska enligt dig själv få dö vilket betyder att personen som dödar ska dö.

↗ till inlägget

Nej... man skall fortfarande inte bestraffa misshandel med misshandel osv. Det har jag ju redan sagt... Så här ligger det till.

Mord= Troligaste straffet är avrättning

Alla andra brott= troligaste straffet är fängelse.

Något oklart ?

En hel del. Varför skall just MORD bestraffas på ett sätt som motsvarar brottet? Den som mördar mördaren gör ju sig också skyldig till ett brott då.

Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Så ja, of course.

Nej, är det straff ska det självklart vara annorlunda. Dessutom, man avrättar inte folk med ett skott i skallen eller liknande...

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in