💬
Logga in
Fuska.se

Saddam Hussein

348 svar · startad

↗ till inlägget

Mord är det värsta som finns. Livet tar slut, man blir bortrövad livet på jorden. Finns det värre saker?

Därför ska mord straffas så hårt, så att det minskar. Har man mördat så har man valt att ta slut på någon annans liv, då ska han även ta slut på sitt eget i princip.

Människosynpunkt, har inte hört talas om, men jag vet ju att du tycker att saker ska vara humana. Kan låta klokt, men inte i vissa fall. Saddam ska få för allt han gjort.

Hur kan man minska mördandet med att ta ett till liv?

Moderator Moderator

Om människor vet om att de blir avrättade om de mördar, tror du fortfarande de vill det lika gärna? Det kommer minskas, om inte mycket en del i alla fall.

↗ till inlägget

Om människor vet om att de blir avrättade om de mördar, tror du fortfarande de vill det lika gärna? Det kommer minskas, om inte mycket en del i alla fall.

Jag tror att dom flesta inte planerar att åka fast när dom planerar ett mord. Och jag tror inte att ett dödsstraff påverkar beslutet att ta någons liv.

↗ till inlägget

1999 så var mordgenomsnittet i stater med dödsstraff usa 5.5 per 100,000 invånare

i stater utan dödstraff så var samma genomsnitt 3.6 mord per 100.000 invånare

2004 så var det 5.1 vs 2.9

Så antalet mord minskar inte med dödstraff.

tex texas som har det högsta mordgenomsnitten med 6.7 mord per 100,000 invånare men som även är den stat som avrättar mest brottslingar per år.

Senast ändrad:

När man ger Dödsstraff till såna här fall, så har inte någon annan än personen i fråga tagit sit liv. Saadam har valt att mörda, och det valet ska kosta honom sitt eget liv, han mördar sig själv, ingen annan gör det.

↗ till inlägget

Spelar ingen roll om det minskar. Ska det vara fängelse så ska det vara ungefär minst 80år med ruttenmat, en madras. Råtthål där också. Varför ska den få ha det bra när den precis har raderat ett liv från Jorden.

Varför får stater mörda, men ej "lagligt" misshandla eller våldta? De brotten anses ju vara mindre grova än mord.

Därför staterna har ansvar för samhället.

Avrätta=Icke mörda

13 Sep 2006
↗ till inlägget

Avrätta=Icke mörda

Avrätta=mörda

Ett dödsstraff är ett mord enligt svensk lag, och i våra ögon är det då mord och inget annat.

Senast ändrad:

Om det är i vårat land ja för det är all form av mord olaglig men inte utomlands (dödsstraff alttså).

Moderator Moderator
↗ till inlägget

Avrätta=Icke mörda

Men vad förstår du inte, i de länder där man lagligt får avrätta av staten/domstolen så är inte den formen av avrättning mord. I Sverige är det mord nu men om det skulle bli lagligt så skulle det inte vara mord. Det är ju det hela tråden går ut på.

↗ till inlägget

Avrätta=Icke mörda

Nej det har jag inte sagt heller. Men eftersom att detta inte är lagligt i Sverige, så är det mord i VÅRA ögon alltså inte i det andra landets.

Exempel: Vi säger att det blir lagligt att mörda i USA, vem som helst för ta någons liv. I sverige skulle vi alltså se detta som mord, eftersom att det inte är lagligt i SVERIGE.

Förstår du? Jag menar inte att svensk lag ska gälla i andra länder utan att enligt den lag som vi följer anses det som mord.

Därför

Moderator Moderator

Suck... kan du inte försöka tänka hur det var om det vore lagligt i Sverige. Det är mord i dina ögon, i mina ögon är det inte det, i mina ögon är det okej att avrätta någon om det är staten som gör det mot en intagen fånge.

Men man får ju inte göra skillnad på hurdan personen som mördar är! En människa är alltid en mördare om denne avsiktligt tar någon annans liv OAVSETT vem som gör det.

thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff?

14 Sep 2006
Moderator Moderator
↗ till inlägget

Men man får ju inte göra skillnad på hurdan personen som mördar är! En människa är alltid en mördare om denne avsiktligt tar någon annans liv OAVSETT vem som gör det.

Alltså, det är klart, men om man som man gör i vissa länder mördar lagligt, dvs genom staten där mördare blivit dömda i domstol till dödstraff. De som utövar dödstraffen är inte mördare.

Japp helt rätt.

Men som du sa th00rd så om det skulle bli lagligt i USA att mörda så skulle det i våra ögon vara mord. Men så skulle inte jag iaf se det,eftersom det är lagligt där så skulle jag inte se det som mord. Även om det skulle vara det i Sverige.

↗ till inlägget

thOOrd, hade han dödat någon i din släkt så tvekar jag på att du inte skulle vilja att han slapp dödsstraff. Tycker du inte t.ex dem som planerade Kapningen mot World Trade Center borde få dödsstraff?

Som jag sa tidigare, vem person har mördat skall inte spela någon roll. Och skulle det nu vara så att det var någon som hade dödat någon nära o kär till mig så påverkar inte det min ståndpunkt. Oavsett om han/hon får dödsstraff eller ej så får inte jag tillbaka den jag har förlorat.

Vi vänder på det, jag tror nog att du hade haft andra åsikter om det var någon när o kär till dig som blivit dömd till dödsstraff.

123spill: Så med andra ord hade du tyckt det var helt okej om det blev lagligt att mörda i USA? Vad hade du sett det som i sådant fall, laglig avrättning?

15 Sep 2006

Jag hade sett det som lagligt mord.....

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in