Vi hade förr i tiden ett system i Sverige där materialet till myntet skulle vara lika mycket värt som valören; guldmyntfoten. Detta var inte särskilt praktiskt, eftersom guldpriset är instabilt och inflationen ställer till det.
Emu
Ja det ska vi
Egentligen så är inte sedlarna värda nåt heller det är bara vanligt papper.
Kan vi inte börja med byteshandel igen. :P
mjo, men det är faktiskt silver i sedlar, den lilla tråden består av silver, och sedlarna är inte vanligt papper, utan mer tyg (det är en ganska stor del bommul i det)
↗ till inläggetBomull uh Oh.mjo, men det är faktiskt silver i sedlar, den lilla tråden består av silver, och sedlarna är inte vanligt papper, utan mer tyg (det är en ganska stor del bommul i det)
Men det där silverbandet kom ju till vid årsskiftet.
vad jag vet har det alltid funnits där.
↗ till inläggetvad jag vet har det alltid funnits där.
Nej det har den inte. Kolla HÄR
men... silverbandet syns i princip inte, såvida man inte håller upp sedeln mot ljuset.
Vad jag menar med bilden är att hundralappen har inte alltid haft den remsan.
Och vad jag menade med mitt inlägg var att det inte går att se, såvida man inte håller upp sedeln mot ljuset. Och att den alltid (iallfall så länge jag har levat) har funnits där -.-'
Nej EMU suger, låt sverige vara unikt!
De klart de skulle va bra
Jag säger nej till EMU
↗ till inläggetJag säger nej till EMU
- Varför?
Jag vill inte ha Euro eftersom alla i sverige levt med kronan i hela sitt liv och har lite svårt att förstå värdet i euro. T.ex dom som kanske är 6-7 år nu och så byter vi till euro. Hur svårt skulle int det bli för dom?
Det skulle vara praktiskt om man skulle resa bort till något annat land i Europa, som har Euro. Då hade man sluppit att växla pengar och förlora på det. Euro låter positivt, men ändå rätt onödigt att lägga ner pengar på att få igenom det. Svenska folket har trots allt sagt nej till förslaget, skönt av vi förblir unika. :)
Om du tror att man är unik för att man har en annan valuta en euro så är du ju helt ute och cyklar. Det vore mycket mer praktiskt med euro i Sverige.
Man kan inte välja valuta för att det är unikt, man väljer det som blir bäst för landet. Jag tror Euro skulle göra Sverige mycket bättre.
↗ till inläggetKan inte säga det bättre själv.Man kan inte välja valuta för att det är unikt, man väljer det som blir bäst för landet. Jag tror Euro skulle göra Sverige mycket bättre.
Det gör det enklare för handel med utlandet, sveriges ekonomi kommer därför förmodligen förbättras om vi skaffar Euro.
Under (s) regeringstid skaffade sig Sverige ett rejält överskott. Finanserna är ypperliga. I frågan om EMU skall man komma i håg att framtiden ej finns i Europa, den finns i Asien och Amerikorna. Då SPELAR DET INGEN ROLL OM VI HAR EURO. Det skulle bara vara en enorm kostnad som innebär att besluten flyttas ännu längre från folket. SVERIGE HAR INGEN MAKT I EU!!!