💬
Logga in
Fuska.se

Emu

394 svar · startad

Euro vore nog bra,men det skulle vara lite svårt i början att veta vad som är billigt och vad som är dyrt -_-

15 Nov 2006

Argumenten om att vi inte ska ha euro därför att man inte vill, eller för att man tycker det verkar svårt att vänja om sig, tycker jag bara är löjliga. Man ska tänka som så att vi aldrig haft något annat tidigare när man snackar om att byta.

Om vi haft euro hela våra liv och aldrig hört talas om kronan. Tror ni då vi hade velat bytt bort oss från den gemensammare valutan euro? - Jag vet inte. Kanske hade vi då vetat att vi inte har så mycket påverkan på vår valuta, och därför beslutar att skaffa en egen.

Dessutom så tror jag det är viktigt med en egen valuta för landet - kultur, historia. Nästan hela grejen som det varit för mig att åka utomlands, är iaf att få använda utländska pengar. Det är en liten del av attraktionen att komma så långt bort från det vanliga som möjligt. Att ha kvar kronan tror jag kan behålla svenskheten med sverige, och kanske locka de där tre extra turisterna per år.

6 Aug 2007
↗ till inlägget

Argumenten om att vi inte ska ha euro därför att man inte vill, eller för att man tycker det verkar svårt att vänja om sig, tycker jag bara är löjliga. Man ska tänka som så att vi aldrig haft något annat tidigare när man snackar om att byta.

Vill och vill, det är en bra idé men vi förlorar på det.

↗ till inlägget

Om vi haft euro hela våra liv och aldrig hört talas om kronan. Tror ni då vi hade velat bytt bort oss från den gemensammare valutan euro? - Jag vet inte. Kanske hade vi då vetat att vi inte har så mycket påverkan på vår valuta, och därför beslutar att skaffa en egen.

Jo det skulle vi, för att våra pengar skulle försvinna.

Idén är att öppna handeln & hjälpa varandra. T.ex, de rika länderna får betala in & det fattigare får pengar.

↗ till inlägget
Dessutom så tror jag det är viktigt med en egen valuta för landet - kultur, historia. Nästan hela grejen som det varit för mig att åka utomlands, är iaf att få använda utländska pengar. Det är en liten del av attraktionen att komma så långt bort från det vanliga som möjligt. Att ha kvar kronan tror jag kan behålla svenskheten med sverige, och kanske locka de där tre extra turisterna per år.
Det har du rätt i ^^
12 Aug 2007

Låter varken bra eller dåligt för min del. :D

Först så ville jag ha euro, men nu vet jag inte... Det finns ju så mycket negativt med det, också...
↗ till inlägget

Först så ville jag ha euro, men nu vet jag inte... Det finns ju så mycket negativt med det, också...

Jo, det är samma här.

14 Aug 2007
Men... Det verkade ju så bra först, ju! Vi skulle ju få samma valuta som så många andra länder har, och slippa växla pengar i ett kör! Men sen, att allting blir dyrare då, och att vi inte kommer få nån som helst kontroll över valutan, fick mig att tänka till... Ändå, är jag fortfarande ganska positiv till det.
16 Aug 2007

Kommer bli jobbigt och iof så är det ju mäktigt att vara några av dom som har kvar sin egna vaulta ;)

19 Aug 2007
↗ till inlägget

Men... Det verkade ju så bra först, ju! Vi skulle ju få samma valuta som så många andra länder har, och slippa växla pengar i ett kör! Men sen, att allting blir dyrare då, och att vi inte kommer få nån som helst kontroll över valutan, fick mig att tänka till... Ändå, är jag fortfarande ganska positiv till det.

Nej, allting kommer ha samma pris. Eftersom de rika länderna ger pengar till de fattigare så att ekonomin jämnas ut & det gör så att vi blir tvugna att betala för att ekonomin ska jämnas ut!

Moderator Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jo, det är samma här.

Finns mest positiva saker dock, jag ser inget negativt.

20 Aug 2007

Nämen nu får det vara nog!Lite självständighet ska vi väl få ha! Kronan är ju snart det ända vi har kvar!

tycker vi borde ha kvar kronan....

ps Xade kolla på joinapolarns signatur, är inte det där reklam är jag en häst

21 Aug 2007
Moderator Moderator

Man kan inte seriöst vilja ha kvar den för sakens skull. Spela roll om det är en "krona" eller en euro. Det materiella spelar ingen roll. Värdet är det ända som spelar roll, det kan bli lite dyrare för privatpersoner, men landets ekonomi skulle bli bättre och företagens. Vi skulle så mycket lättare kunna handla med omvärlden, resa med mera.

Jag kan inte se att det skulle gå dåligt för svenska företag (?). Vi har en stark ekonomi och vår utrikeshandel går för full rulle. EMU har inget att göra med detta. EMU har varit mest till nytta i instabila ekonomier, men Sveriges ekonomi har varit mycket stabil. Det har gått upp och ner, precis som resten av världens ekonomier.

Du säger att det blir lättare att resa, men vi kan väl inte köpa en gris i säcken för den skull? Kom ihåg att det materiella inte spelar någon roll. Själv reser jag en hel massa och jag har inte tyckt att det skulle vara "svårt" för att vi har kronan.

Senast ändrad:

25 Aug 2007
↗ till inlägget

Man kan inte seriöst vilja ha kvar den för sakens skull. Spela roll om det är en "krona" eller en euro. Det materiella spelar ingen roll. Värdet är det ända som spelar roll, det kan bli lite dyrare för privatpersoner, men landets ekonomi skulle bli bättre och företagens. Vi skulle så mycket lättare kunna handla med omvärlden, resa med mera.

Fel, själv klart bryr sig många om det är krona eller euro
27 Aug 2007
Moderator Moderator

Det är ju helt sjukt. Sådana personer ska inte få rösta eftersom de inte tänker särskilt långt. Vi röstar för att göra Sverige till ett bättre land, då tänker vi på ekonomi, handel med mera. INTE om det är krona eller euro.

29 Aug 2007

Dom har säkerligen tänkt på ekonomin lika mycket som de andra men dom kan väl ändå tycka annat? Men men... Money rules the world.

Det skulle nog bli lättare och handla med euro än kronan, lite jobbigt och få flera kronor i växel för att man har gett 100 kr i kontant när man ska köpa något litet.

30 Aug 2007

I Sverige använder fyra olika mynt, euroländerna dubbelt så många. Hur underlättar det inköpen? Det är dessutom irrelevant när man diskuterar ett eventuellt byte av valuta. ECB:s styrränta har dessutom legat på en något högre nivå än Riksbankens, vilket har gynnat Sverige. Låga räntor är alltid bra för tillväxten.

1 Sep 2007
↗ till inlägget

Om man inför euro måste ju alla "lära sig räkna på nytt"

I det här fallet är det ganska lätt. Kursen är ca 9,2, och då kan man multiplicera eller dividera med 10, så vet man ungefär hur mycket det blir.

↗ till inlägget
Jag kom på en dålig sak med euro, de gamla kan få det svårt att anpassa sig eftersom de levt med kronan i hela sitt liv.
Det problemet blir man aldrig av med. Alla i Finland, även de gamla blev vana vid Euron efter typ 2-3 år (tror jag), och nu efter ca 7 år, är det helt normalt.

Själv vill jag ha Euro.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in