Hoppa till innehåll

Game Maker Hjälp.

Rekommendera inlägg

Jo, först vill jag att själva kameran ska följa gubben så att en bana nt bara behöver vara ett rum. Jag har typ 4 object som är en gubbe (så att den går höger, still höger, går väntser, still vänster, jag visste nt hur man gjorde det med bara sprites så när man trycker vänster byter det object om ni fattar).

Så att kameran följer just det objectet (låt oss säga höger) och nt bara vänster typ...

Sen undrar jag också om det finns nåt script som gör att ett litet monster typ går fram och tillbaka på samma ställe och att det dör när man hoppar på det.

Ingen fattade troligen men försök att hjälpa mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att du använder Drag and Drop, så jag förklarar det på det sättet.

Kameran: Öppna rummet som du vill att kameran ska följa efter ett objekt i. Tryck på fliken view, och där, längst ner så står det Object Following. Välj i listan där det objekt du vill att kameran ska följa.

Om du gör på det sättet så måste du ändra detta för varje rum du vill att kameran ska följa efter karaktären i.

Tips: Under Object following finns det även två rutor (Hbor och Vbor (Horizontal border och Vertical border)). Dessa anger hur långt ifrån kanten på viewen som objektet minst kan vara. Kort sagt, står dem på default (32 pixlar) så kan objektet vara väldigt nära kanterna på viewen, istället för i mitten. Så vill du att objektet alltid ska vara i mitten så ändra Hbor till hälften av vad viewens bredd är och Vbor till hälften av viewens höjd. Viewens höjd hittar du under View in room på view-fliken (W och H). Exempel, viewen är default (640x480), då ska Hbor: 320 och Vbor: 240.

Om karaktären inte är i mitten så blir det väldigt svårt att se vad som är framför sig medans man går, t ex fiender och annat.

Och eftersom den bara kan följa efter ett objekt så är det lättast att bara ha ett objekt för karaktären, och istället ändra sprites, som du gör så här.

Ändra sprites när man går åt olika håll: På karaktären, gör en key event för varje tangent. Välj fliken main1 i Actions. Den lilla röda pacmanen där är funktionen Change Sprite. Där väljer du bara spriten du vill ha, så när man trycker t ex för att gå åt höger så ändras spriten till den när karaktären går åt höger.

Fiende: För att få en fiende att gå fram och tillbaka, gör en alarm event. Aktivera den i create eventen och sätt den på hur länge du vill att det ska ta innan fienden vänder håll varje gång. I Alarm eventen, använd funktionen Reverse Horizontal Direction som finns under move-fliken. I samma Alarm event, sätt en Alarm action, så att Alarmet aktiverar sig själv efter en viss tid (och därmed byter fienden håll igen).

För hur man hoppar på en fiende så den dör så är det lättast om jag vet hur du gör gravitationen i spelet, använder du Gravity eller Vertical Speed?

Du verkar vara ganska ny på GM så jag försökte förklara så utförligt som möjligt, men säg om det är något du inte förstod.

Redigerat av KuzunE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...