Teoman123 Skrivet 18 April 2008 Rapport Dela Skrivet 18 April 2008 Då jag redan skrivit långa inlägg om detta i tidigare ämnen ska jag sammanfatta mina åsikter. Jag tycker alla sorters droger, framför allt cannabis ska legaliseras i Sverige och kunna köpas vid 18 års ålder. Det är inte värre än alkohol, cannabis är i princip helt ofarligt. Om folket vill ha något så bör de få det, tro mig många vill ha det, flera tusentals människor vill ha det. Bara för att inte personerna på detta forum (som är i relativt ung ålder) vill ha det betyder det inte att andra inte vill. Otroligt många vill ha det legaliserat och därför bör det även det, skulle miska brott etc. Öhm...du menar väl alla "lätta" droger (som också är farliga men i sådan liten utsträckning att det är absurt att nämna det?) För de beroende framkallande drågerna skappar väldigt mycket brott, och skulle det nog även om det vore lagligt, det kostar penger (även om det är lagligt) och folk "måste" ha drogerna efter som de är beronendeframkallande, ett sätt att snabbt få pengar är att stjäla/råna, och när man är hög på tyngre droger så har man nersatt förmåga att inse konsikvenser och alvaret i vad man gör. Men visst vissa droger är väldigt ofarliga och skulle kunna tillåtas. Inte för att jag tycker det är en bra idée vi kan ju röka, snusa och supa ihjäl oss istället :P Soad_token Han menar nog lätta drogerna...Folk dödar ju f*n för heroin eller kokain så dom borde fortsätta vara olagliga och aldrig tillåtas.... Cannabis därimot borde legaliseras då det bara gör folk lungna och glada och dom skulle ta det istället för alkohol och när dom tar alkohol så kan det häda att man gör brott.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 18 April 2008 Rapport Dela Skrivet 18 April 2008 Cannabis därimot borde legaliseras då det bara gör folk lungna och glada och dom skulle ta det istället för alkohol och när dom tar alkohol så kan det häda att man gör brott.... Men om man nu får folk att sluta använda alkohol (knappas troligt) varför då tillåta nya dåliga droger (som cannabis). Även om det inte är lika farliga som alkohol, eller tobak, eller ja...ni fattar så är ju cannabis inte nyttigt. Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teoman123 Skrivet 18 April 2008 Rapport Dela Skrivet 18 April 2008 Cannabis därimot borde legaliseras då det bara gör folk lungna och glada och dom skulle ta det istället för alkohol och när dom tar alkohol så kan det häda att man gör brott.... Men om man nu får folk att sluta använda alkohol (knappas troligt) varför då tillåta nya dåliga droger (som cannabis). Även om det inte är lika farliga som alkohol, eller tobak, eller ja...ni fattar så är ju cannabis inte nyttigt. Soad_token För att det är väl kanske det ända sättet att få folk sluta använda alkoholom det ens går...Och cannabis är ju bra med tanke på att man blir lugn av det och vill bara ta det lungt och lyssna på musik eller nåt och då så orkar man ju inte gå ut och råna en gammal tant eller något annat.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 19 April 2008 Rapport Dela Skrivet 19 April 2008 (redigerat) För att det är väl kanske det ända sättet att få folk sluta använda alkoholom det ens går... Och cannabis är ju bra med tanke på att man blir lugn av det och vill bara ta det lungt och lyssna på musik eller nåt och då så orkar man ju inte gå ut och råna en gammal tant eller något annat.. Så du tror att om man tillåter cannabis så kommer folk att sluta röka och att dricka alkohol om man inför en lag mot det? Cannabis är relativt ofarligt, men det har sina nackdelar, om ni verkligen vore så oroade över hälsan vad det gäller tobak och alkohol, varför vill ni använda cannabis, när ni själva säger att det är farligt (om än mindre farligt än alkohol och tobak). Jag menar antingen är ni seriös försiktiga med farliga substanser eller så är ni det inte. Och att cannabis skulle vara så mycket bättre än tobak är en väldigt svår fråga, efter som man har forskat så mycket mindre inom cannabis och så mycket färre har bara rökt cannabi i sitt liv jämfört med tobak. Det har gjort det otroligt svårt att bevisa vilket som är farligast. Men cannabis innehåller 20 gånger mer ammoniak och 5 gånger så mycket hydrogen cyanid och nitrous oxid jämfört med tobak. *1 Man har också större risk att få olika lungnsjukdomar och riskerar att dö 20 år tidigare om man röker cannabis istället för tobak. *2 *1. http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7150274.stm *2 http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...80123104017.htm Soad_token Redigerat 19 April 2008 av Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 22 April 2008 Rapport Dela Skrivet 22 April 2008 Cannabis därimot borde legaliseras då det bara gör folk lungna och glada och dom skulle ta det istället för alkohol och när dom tar alkohol så kan det häda att man gör brott.... Men om man nu får folk att sluta använda alkohol (knappas troligt) varför då tillåta nya dåliga droger (som cannabis). Även om det inte är lika farliga som alkohol, eller tobak, eller ja...ni fattar så är ju cannabis inte nyttigt. Soad_token För att det är väl kanske det ända sättet att få folk sluta använda alkoholom det ens går...Och cannabis är ju bra med tanke på att man blir lugn av det och vill bara ta det lungt och lyssna på musik eller nåt och då så orkar man ju inte gå ut och råna en gammal tant eller något annat.. Det jag menade var att framför allt Cannabis absolut borde legaliseras. Dock ska absolut inte alkohol eller tobak förbjudas för det. Jag ser det så här: Människans Fria Vilja > Människans Hälsa. Vill man ta droger ska man få det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 23 April 2008 Rapport Dela Skrivet 23 April 2008 Samhällets bästa>människans vilja att vältra sig i onödiga lyxvaror (såsom droger/alkohol/tobak). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gimcor Skrivet 23 April 2008 Rapport Dela Skrivet 23 April 2008 Samhällets bästa>människans vilja att vältra sig i onödiga lyxvaror (såsom droger/alkohol/tobak).Är det verkligen alltid så? Vi eftersträvar förvisso samhällets bästa men å andra sidan har vi fortfarande svårt att ge ifrån oss sådant som vi har anpassat till vår livsstil. Men lite mer konkret så ser inte jag alla droger som "lyxvaror". Inte heller har det haft några större konsekvenser på samhället förutom ett par dödsfall med de tyngre drogerna och noll med cannabis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 23 April 2008 Rapport Dela Skrivet 23 April 2008 (redigerat) Det är lyxvara i den mån att vi inte har något som helst behov av det, på samma sätt som en herrgård på 4000 kvadratmeter är en lyxvara. Samhället bör sträva efter att få alla droger (läs: alkohol och tobak) som är lagliga illegaliserade. Vi jagar överutnyttjare av de sociala trygghetssystemen (s.k. "bidragsfuskare") som står för kostnader på ca 10 miljarder kronor. Samtidigt orsakar hälsofarliga ämnen sådana ofantliga utgifter att vi skulle kunna ge gratis tandvård åt hela Sveriges befolkning m.m. Ett samhälle utan droger vinner alla på, ett samhälle med intensiv "bidragsfuskarjakt" drabbar även oskyldiga. Redigerat 23 April 2008 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.