Median Skrivet 17 April 2008 Rapport Skrivet 17 April 2008 Hej alla, Hade tänkt att skaffa Ubuntu (Redan skaffat det och provat från Live-cd'n, men inte installerat än) och tänkte dual-boota. Men har "problem" med att partitionera hårddisken, eftersom installern av Ubuntu redan innehåller en partitionerare så har jag hört att man kan gå in på Dator > Högerklicka > Hantera > Lagring > Diskhantering och krympa disken med t.ex. 10gb, och sen partitionera det utrymmet när man installerar Ubuntu. Men.. Jag undrar om jag kan förlora nån data när jag gör såhär? Alltså när jag krymper hårddisken. Har en 500gb hårddisk och som det är 290gb kvar på, och vill gärna inte förlora 210gb ;) Använder Vista. Citera
Katt Skrivet 17 April 2008 Rapport Skrivet 17 April 2008 Du kan förlorar allt om du tar bort den partionen som du har alla dina filer på, eller formaterara den. Förminskar du den däremot, så förloras ingenting. Tror jag. Det kan bli fel på hårddisken, så det bästa hadde ju varit om du partionerade hårddisken, innan du installerade nånting på den. Citera
Median Skrivet 18 April 2008 Författare Rapport Skrivet 18 April 2008 ?? Jag hade tänkt att krympa hårddisken så jag får över t.ex. 10gb opartitionerat utrymme, och partitionera det opartitionerade utrymmet i tre delar: / swap 512mb /home När jag installerar Ubuntu. Det hjälper alltså inte så mycket att partitionera före. Citera
Boffaroffe Skrivet 18 April 2008 Rapport Skrivet 18 April 2008 Vad jag vet så måste du använda ett visst program för att göra det på en redan formaterad hdd. Partitionmagic och Gparted är några av dess program. Dock vet jag inte hur kompatibla de är för Vista. Citera
Median Skrivet 18 April 2008 Författare Rapport Skrivet 18 April 2008 Inte längre, eftersom "Shrink Volume" är en ny "feature" i Vista, så att man ska kunna förminska partitionen utan några tredje-parts program. Men är inte säker om man förlorar data om man gör så.. Citera
Median Skrivet 18 April 2008 Författare Rapport Skrivet 18 April 2008 Fick svar på det på ett annat forum, och jag skulle inte förlora nån data ;) Tack iallafall. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.