Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Hej alla,

Hade tänkt att skaffa Ubuntu (Redan skaffat det och provat från Live-cd'n, men inte installerat än) och tänkte dual-boota. Men har "problem" med att partitionera hårddisken, eftersom installern av Ubuntu redan innehåller en partitionerare så har jag hört att man kan gå in på Dator > Högerklicka > Hantera > Lagring > Diskhantering och krympa disken med t.ex. 10gb, och sen partitionera det utrymmet när man installerar Ubuntu.

Men.. Jag undrar om jag kan förlora nån data när jag gör såhär? Alltså när jag krymper hårddisken. Har en 500gb hårddisk och som det är 290gb kvar på, och vill gärna inte förlora 210gb ;)

Använder Vista.

Skrivet

Du kan förlorar allt om du tar bort den partionen som du har alla dina filer på, eller formaterara den. Förminskar du den däremot, så förloras ingenting. Tror jag. Det kan bli fel på hårddisken, så det bästa hadde ju varit om du partionerade hårddisken, innan du installerade nånting på den.

Skrivet

??

Jag hade tänkt att krympa hårddisken så jag får över t.ex. 10gb opartitionerat utrymme, och partitionera det opartitionerade utrymmet i tre delar:

/

swap 512mb

/home

När jag installerar Ubuntu.

Det hjälper alltså inte så mycket att partitionera före.

Skrivet

Vad jag vet så måste du använda ett visst program för att göra det på en redan formaterad hdd.

Partitionmagic och Gparted är några av dess program. Dock vet jag inte hur kompatibla de är för Vista.

Skrivet

Inte längre, eftersom "Shrink Volume" är en ny "feature" i Vista, så att man ska kunna förminska partitionen utan några tredje-parts program.

Men är inte säker om man förlorar data om man gör så..

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...