Gäst GripenII Skrivet 30 April 2008 Rapport Skrivet 30 April 2008 Vill veta hur man gör en FTP.Tänkte göra en till mig och mina polare som vi kan lasta med skit. :visslar: Men hur gör man en FTP server? Vad jag vill att den ska ha: *Konna logga in och Ladda ner filer från andra datorer. *Minst 50 MB *Kan Kontrollera det. *Är Admin över den och bestämmer allt över den. Tack,och vad den är till för vill du inte veta. :ph34r: Citera
NossLoad Skrivet 1 Maj 2008 Rapport Skrivet 1 Maj 2008 Vill veta hur man gör en FTP.Tänkte göra en till mig och mina polare som vi kan lasta med skit. :visslar: Men hur gör man en FTP server? Vad jag vill att den ska ha: *Konna logga in och Ladda ner filer från andra datorer. *Minst 50 MB *Kan Kontrollera det. *Är Admin över den och bestämmer allt över den. Tack,och vad den är till för vill du inte veta. :ph34r: En FTP Server vad jag vet är väl bara en dator som går att koppa upp sig emot (server) och att datorn via säkerhetssystem så som lösenord, användarnamn o.s.v kan ge dig tillgång till den som kopplar upp sig emot den att flytta filer / mappar ifrån den personens dator till servern eller tvärtom. Servern kan även ha en domän så som, ftpserver.com så att folk kan kolla på filer / mappar som den person som har kontroll över servern IRL eller igenom ett FTP program givit tillgång till att låta andra folk titta på. En sådan fil skulle t.ex kunna vara http://www.ftpserver.com/index.php. Utan väldigt bra säkerhet på server datorn är det antagligen väldigt reskabelt att hosta en som du kallar det, FTP server. Detta skulle ju egentligen kunna vara helt fel men det är bara vad jag skulle kunna tänka mig att en "FTP Server" är men ifall fallet är som så att det inte är svårare då är det ju bara dra upp en någelunda bra Linux Server Version dator och configurera den så du kan koppla upp dig emot den igenom ett FTP program. Du kan behöver läsa några guider men jag tror det är säkrare än att någon annan skulle hosta dina roliga filer. Om jag inte har helt fel kan du säkert ladda ner eller göra ett bra loginsystem (mer än login till datoranvändare) om du nu använder Linux. Om du nu tvunget vill ha Windows i.o.m att det kanske är jobbigt att inte kunna se ikonerna på alla avi filer och jpg filer du kommer ha där så kanske du ska låta någon annan med mer kunskap ska hosta på Windows OP. Ha det bra! Citera
Gäst GripenII Skrivet 1 Maj 2008 Rapport Skrivet 1 Maj 2008 (redigerat) Vill veta hur man gör en FTP.Tänkte göra en till mig och mina polare som vi kan lasta med skit. :visslar: Men hur gör man en FTP server? Vad jag vill att den ska ha: *Konna logga in och Ladda ner filer från andra datorer. *Minst 50 MB *Kan Kontrollera det. *Är Admin över den och bestämmer allt över den. Tack,och vad den är till för vill du inte veta. :ph34r: En FTP Server vad jag vet är väl bara en dator som går att koppa upp sig emot (server) och att datorn via säkerhetssystem så som lösenord, användarnamn o.s.v kan ge dig tillgång till den som kopplar upp sig emot den att flytta filer / mappar ifrån den personens dator till servern eller tvärtom. Servern kan även ha en domän så som, ftpserver.com så att folk kan kolla på filer / mappar som den person som har kontroll över servern IRL eller igenom ett FTP program givit tillgång till att låta andra folk titta på. En sådan fil skulle t.ex kunna vara http://www.ftpserver.com/index.php. Utan väldigt bra säkerhet på server datorn är det antagligen väldigt reskabelt att hosta en som du kallar det, FTP server. Detta skulle ju egentligen kunna vara helt fel men det är bara vad jag skulle kunna tänka mig att en "FTP Server" är men ifall fallet är som så att det inte är svårare då är det ju bara dra upp en någelunda bra Linux Server Version dator och configurera den så du kan koppla upp dig emot den igenom ett FTP program. Du kan behöver läsa några guider men jag tror det är säkrare än att någon annan skulle hosta dina roliga filer. Om jag inte har helt fel kan du säkert ladda ner eller göra ett bra loginsystem (mer än login till datoranvändare) om du nu använder Linux. Om du nu tvunget vill ha Windows i.o.m att det kanske är jobbigt att inte kunna se ikonerna på alla avi filer och jpg filer du kommer ha där så kanske du ska låta någon annan med mer kunskap ska hosta på Windows OP. Ha det bra! Hur gör man själva FTP servern? Redigerat 1 Maj 2008 av GripenII Citera
Boffaroffe Skrivet 3 Maj 2008 Rapport Skrivet 3 Maj 2008 Tanka GuildFTPd: http://www.guildftpd.com/ Installera på serverburken, starta programmet, skapa inloggning till ftp'n samt vilken mapp inloggningen ska ha rättigheter till. Klart. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.