Hoppa till innehåll

Gimp2


Rekommendera inlägg

när jag gör toning...blir helt åt skogen :( ...

och en sa ktill...hur lägger man in bilder ifrån andra bidler?..:P

Skapa ett nytt lager på bild1.

Öppna bild2 och kopiera, klistra in bilden på den nya lagret som du

skapade på bild1.

Redigerat av Hitsugaya
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag gör toning...blir helt åt skogen :( ...

och en sa ktill...hur lägger man in bilder ifrån andra bidler?..:P

Hur menar du? O_o

 

 

Jo men, t.ex såhär: kolla här >här< på Etzel signatur...han har ju knappast hittat en sådan bild?, han måste klistrat in gubben och bakrunden?...å fårgan är hur man gör det?....förstår du nu? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag gör toning...blir helt åt skogen :( ...

och en sa ktill...hur lägger man in bilder ifrån andra bidler?..:P

Hur menar du? O_o

 

 

Jo men, t.ex såhär: kolla här >här< på Etzel signatur...han har ju knappast hittat en sådan bild?, han måste klistrat in gubben och bakrunden?...å fårgan är hur man gör det?....förstår du nu? :P

 

Som jag sa i mitt tidigare inlägg:

Skapa ett nytt lager på bild1.

Öppna bild2 och kopiera, klistra in bilden på den nya lagret som du

skapade på bild1.

 

I Etzel fall har han förmodligen använt sig av lager, klistra in enskilda bilder i enskilda lager, sedan editerat och klippt lagren skilt för sig för att sedan få ihop en helhelt.

 

Meningen med lager som jag nämnde är att kunna redigera ostört utan att andra lager/delar av bilden påverkas.

Redigerat av Hitsugaya
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag gör toning...blir helt åt skogen :( ...

och en sa ktill...hur lägger man in bilder ifrån andra bidler?..:P

Hur menar du? O_o

 

 

Jo men, t.ex såhär: kolla här >här< på Etzel signatur...han har ju knappast hittat en sådan bild?, han måste klistrat in gubben och bakrunden?...å fårgan är hur man gör det?....förstår du nu? :P

 

Som jag sa i mitt tidigare inlägg:

Skapa ett nytt lager på bild1.

Öppna bild2 och kopiera, klistra in bilden på den nya lagret som du

skapade på bild1.

 

I Etzel fall har han förmodligen använt sig av lager, klistra in enskilda bilder i enskilda lager, sedan editerat och klippt lagren skilt för sig för att sedan få ihop en helhelt.

 

 

GHUUUD, å ni tror jag ska klara detta? :P haha, låter som "ekta" proffsakerna :o

ajja, får testa, tack

 

slingverktyget, kan man få det sträcket "smalare"?

 

enkel nfråga: hru gör man för att flytta något på bilden?..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när jag gör toning...blir helt åt skogen :( ...

och en sa ktill...hur lägger man in bilder ifrån andra bidler?..:P

Hur menar du? O_o

 

 

Jo men, t.ex såhär: kolla här >här< på Etzel signatur...han har ju knappast hittat en sådan bild?, han måste klistrat in gubben och bakrunden?...å fårgan är hur man gör det?....förstår du nu? :P

 

Som jag sa i mitt tidigare inlägg:

Skapa ett nytt lager på bild1.

Öppna bild2 och kopiera, klistra in bilden på den nya lagret som du

skapade på bild1.

 

I Etzel fall har han förmodligen använt sig av lager, klistra in enskilda bilder i enskilda lager, sedan editerat och klippt lagren skilt för sig för att sedan få ihop en helhelt.

 

 

GHUUUD, å ni tror jag ska klara detta? :P haha, låter som "ekta" proffsakerna :o

ajja, får testa, tack

 

slingverktyget, kan man få det sträcket "smalare"?

 

enkel nfråga: hru gör man för att flytta något på bilden?..

 

Fråga 1: Nej, det kan man inte. Ett tips är att zooma in bilden så att du ser vad du håller på med med slingerverktyget.

Fråga 2: Använd markeringsverktyget och markera den delen av bilden som du vill flytta. Använd sedan flyttningsverktyget för att flytta.

Redigerat av Hitsugaya
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Mi nalldraförsta signatur!! :P tror den itne riktigt är kalr :P ...

http://i27.tinypic.com/2w2gfpy.jpg

OJ hela bilden kom itne med :S

 

Nått jag kan tänka på??

 

 

kan man göra ramar?

 

 

 

åhh, går itne å få nå fint :( :cry:

Redigerat av elin1101
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elin, rätt cool för att vara din första :)

 

Du kan lägga in en svartram i Paint, vettef'n hur man gör i Gimp.

tackar tackar!! :)

 

Vet inte om ni vet detta, men: kan man ladda ner photoshop gratis?...mena, o mde är enkalre att förstå än GIMP så är det perfekt!

Och tar photoshop lika stor palts som gimp2?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elin, rätt cool för att vara din första :)

 

Du kan lägga in en svartram i Paint, vettef'n hur man gör i Gimp.

tackar tackar!! :)

 

Vet inte om ni vet detta, men: kan man ladda ner photoshop gratis?...mena, o mde är enkalre att förstå än GIMP så är det perfekt!

Och tar photoshop lika stor palts som gimp2?

 

Du kan ladda hem en försöksversion av Photoshop CS3 som varar i 30 dagar härifrån. Om du därefter vill fortsätta använda programmet så måste du köpa den. För mera information kring priser m.m, se https://store2.adobe.com/cfusion/store/html...tionMethod=FULL

 

För att besvara din andra fråga; Photoshop CS3 har en ganska hög systemkrav, och dessutom tar den betydlig mera plats på hårddisken än Gimp. Jag tycker att Gimp duger om du vill kunna göra grafik... det går faktiskt att göra bra bilder i det programmet, så att börja använda Photoshop är enligt mig en överdrift och kostsamt, även om det enligt vissa är minst 5x kraftfullare än Gimp. Även om du tycker att Photoshop är lättare att hantera så ska du nog tänka på hur mycket Photoshop ger för dom pengarna du lägger ut på den.

 

Jag vill inte förespråka Gimp eller liknande, men använd det program som du tycker lämpar sig för dig. Själv skulle jag inte betala för ett program som har en gratis motsvarighet som jag anser är minst lika bra, eller ens installera försöksversionen som bara kommer att skräpa efter 30-dagar och sedan göra mig besväret att ta bort det från datorn...

Redigerat av Hitsugaya
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Elin, rätt cool för att vara din första :)

 

Du kan lägga in en svartram i Paint, vettef'n hur man gör i Gimp.

 

tackar tackar!! :)

 

Vet inte om ni vet detta, men: kan man ladda ner photoshop gratis?...mena, o mde är enkalre att förstå än GIMP så är det perfekt!

Och tar photoshop lika stor palts som gimp2?

 

Du kan ladda hem en försöksversion av Photoshop CS3 som varar i 30 dagar härifrån. Om du därefter vill fortsätta använda programmet så måste du köpa den. För mera information kring priser m.m, se https://store2.adobe.com/cfusion/store/html...tionMethod=FULL

 

För att besvara din andra fråga; Photoshop CS3 har en ganska hög systemkrav, och dessutom tar den betydlig mera plats på hårddisken än Gimp. Jag tycker att Gimp duger om du vill kunna göra grafik... det går faktiskt att göra bra bilder i det programmet, så att börja använda Photoshop är enligt mig en överdrift och kostsamt, även om det enligt vissa är minst 5x kraftfullare än Gimp. Även om du tycker att Photoshop är lättare att hantera så ska du nog tänka på hur mycket Photoshop ger för dom pengarna du lägger ut på den.

 

Jag vill inte förespråka Gimp eller liknande, men använd det program som du tycker lämpar sig för dig. Själv skulle jag inte betala för ett program som har en gratis motsvarighet som jag anser är minst lika bra, eller ens installera försöksversionen som bara kommer att skräpa efter 30-dagar och sedan göra mig besväret att ta bort det från datorn...

 

 

har hört att Photoshop är VÄLDANS dyrt...och om man bara får den i 30 dagar så är det lite onödigt!, tänker itne fixa det nu iaf=)

men GIMp...jag förstår itne riktigt...får det itne att blir bra liksom. men har fått lite hjälp av er, men inget blir ändå bra :(, vet iten om jag gör fel?

 

EDIT:Vet itne vad verktygen gör...och vissa iten hur man anvädner dom... :S :(

Redigerat av elin1101
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har hört att Photoshop är VÄLDANS dyrt...och om man bara får den i 30 dagar så är det lite onödigt!, tänker itne fixa det nu iaf=)

men GIMp...jag förstår itne riktigt...får det itne att blir bra liksom. men har fått lite hjälp av er, men inget blir ändå bra :(, vet iten om jag gör fel?

 

EDIT:Vet itne vad verktygen gör...och vissa iten hur man anvädner dom... :S :(

Ja, PS är extremt dyrt (och enligt mig absolut inte värt pengarna).

 

Varför inte bara testa dig fram med verktygen? Då lär du märka vad de gör. Övning ger färdighet.

 

Om du inte har problem att läsa engelska så har GIMP faktiskt en väldigt utförlig dokumentation (dock väääldigt lite på svenska, hade underlättat om det varit någon mer än jag som ville bidra till den >_>). http://www.gimp.org/docs/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har hört att Photoshop är VÄLDANS dyrt...och om man bara får den i 30 dagar så är det lite onödigt!, tänker itne fixa det nu iaf=)

men GIMp...jag förstår itne riktigt...får det itne att blir bra liksom. men har fått lite hjälp av er, men inget blir ändå bra :(, vet iten om jag gör fel?

 

EDIT:Vet itne vad verktygen gör...och vissa iten hur man anvädner dom... :S :(

Ja, PS är extremt dyrt (och enligt mig absolut inte värt pengarna).

 

Varför inte bara testa dig fram med verktygen? Då lär du märka vad de gör. Övning ger färdighet.

 

Om du inte har problem att läsa engelska så har GIMP faktiskt en väldigt utförlig dokumentation (dock väääldigt lite på svenska, hade underlättat om det varit någon mer än jag som ville bidra till den >_>). http://www.gimp.org/docs/

 

ahh, däär har vi det lilal problemet med engelska, ja :( , men tack iaf=)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...