Hoppa till innehåll

8.10 Map Editor Tutorial


Rekommendera inlägg

Map Editor Tutorial

 

Ladda ner map editorn här.

 

Extrahera filen till en map på skrivbordet.

 

Tryck sedan på Kör i start menyn. (Genväg för Vista användare: Windows Tangenten + R).

 

Skriv in: C:\Program Files\Tibia och tryck på enter. OBS: Du måste ha Tibia 8.1 installerat på din dator!

 

Nu öppnas Tibia mappen.

 

Kopiera sedan filerna Tibia.spr och Tibia.dat till mappen där du extraherade map editorn.

 

Sedan ska det gå att öppna map editorn utan problem och errors.

 

Nu kan du antingen börja bygga på din egna map eller redigera en som du redan har på servern:

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att bygga en egen map.

 

Jag tänker inte lära er mappa utan bara att få in den i servern.

 

Om du har byggt en egen map rekommenderar jag att spara den som en .otbm fil.

 

När det är klart får du ut två filer: namn-spawn.xml och namn.otbm (Namn kan ersättas med vad som helst).

 

Spawn filen håller reda på dina monster och otbm filen är själva mappen. Båda är mycket viktiga.

 

För att få in den i servern ska du lägga båda filerna i din otserver mapp. Men du måste lägga dem i en mapp som heter world!

 

Sedan får du gå in i config.lua (med anteckningar eller notepad) och ändra lite.

 

-- map location
map = "data/world/evolutions.otbm"

-- mapkind
-- options: OTBM for binary map, XML for OTX map
mapkind = "OTBM"

 

till

 

-- map location
map = "data/world/dittnamnpådinmap.otbm"

-- mapkind
-- options: OTBM for binary map, XML for OTX map
mapkind = "OTBM"

 

Sedan ska det gå att starta servern utan problem.

 

Tänk på att du måste se till så att dina characters kan logga in på mappen utan att hamna på något konstigt ställe.

 

Det gör du genom att gå in i data\players\dittnamnpådinchar.xml och ändra

 

<spawn x="xxx" y="xxx" z="x"/><temple x="xxx" y="xxx" z="x"/>

 

Spawn är var man hanmnar när man loggar in, det ändras beroende på vart man loggar ut.

Temple ändras inte. Det är där man hamnar när man dör.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Att redigera en map.

 

Är enkelt, men om du byter namn på mappen kan du får problem. Ett tips för nybörjare är att inte byta namn på mappar som de redigerar.

 

Om du öppnar t.ex en map som redan finns i servern kan du få errors, men det är enkelt att fixa.

 

Om du öppnar en map och det står att det saknas t.ex ett monster som heter Demon går du in i mappen som du har map editorn i och öppnar creatures.xml.

 

Där lägger du in detta:

<creature looktype="35" name="Demon" type="monster"/>

Looktype får du själv ta reda på. Nr. 35 representerar demon.

Men det spelar ingen roll hur de ser ut i map editorn. bara de heter rätt.

 

Förklaring:

 

Alla monster finns i XML filer i din server. Inuti dem finns all data om monstret. Så även om mapeditorn tror att demon ser ut som ett sheep så läser ändå servern av monstrets data och ser att den faktiskt ser ut på ett annat sätt.

 

Exempel från demon.xml:

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<monster name="Demon" nameDescription="a demon" race="fire" experience="6000" speed="280" manacost="0">
  <health now="8200" max="8200"/>
  <look type="35" head="20" body="30" legs="40" feet="50" corpse="2916"/>
  <targetchange interval="2000" chance="5"/>
  <strategy attack="100" defense="0"/>
  <flags>
    <flag summonable="0"/>
    <flag attackable="1"/>
    <flag hostile="1"/>
    <flag illusionable="0"/>
    <flag convinceable="0"/>
    <flag pushable="0"/>
    <flag canpushitems="1"/>
    <flag staticattack="40"/>
    <flag lightlevel="0"/>
    <flag lightcolor="0"/>
    <flag targetdistance="1"/>
    <flag runonhealth="0"/>
  </flags>
  <attacks>
    <attack name="melee" interval="2000" min="0" max="-450"/>
    <attack name="Great Fireball" interval="3500" chance="20" min="-100" max="-350"/>
    <attack name="Great Fireball" interval="2000" chance="15" min="-100" max="-350"/>
    <attack name="Great Fireball" interval="4500" chance="20" min="-100" max="-350"/>
    <attack name="Combustion" interval="20000" chance="10" min="-100" max="-150"/>
    <attack name="Great Energy Beam" interval="8000" chance="20" min="-200" max="-500"/>
  </attacks>
  <defenses armor="40" defense="45">
    <defense name="Ultimate Healing" interval="4000" chance="5" min="50" max="200"/>
  </defenses>
  <immunities>
    <immunity physical="0"/>
    <immunity energy="0"/>
    <immunity fire="1"/>
    <immunity poison="1"/>
    <immunity lifedrain="0"/>
    <immunity paralyze="1"/>
    <immunity outfit="1"/>
    <immunity drunk="1"/>
    <immunity invisible="1"/>
    <immunity ice="0"/>
  </immunities>
  <summons max="2">
    <summon name="fire elemental" interval="4000" chance="10"/>
  </summons>
  <voices interval="1000" chance="10">
    <voice sentence="Your soul will be mine!"/>
    <voice sentence="MWA HA HA HA HA!"/>
  </voices>
  <loot>
    <item id="2148" countmax="100" chance1="100000" chancemax="0"/>
    <item id="2148" countmax="25" chance1="100000" chancemax="0"/>
    <item id="2393" chance="1000"/>
    <item id="2514" chance="500"/>
    <item id="2432" chance="1538"/>
    <item id="2472" chance="333"/>
    <item id="5906" chance="6033"/>
    <item id="1987" chance="100000">
      <inside>
        <item id="2678" countmax="3" chance1="10000" chancemax="0"/>
        <item id="2148" countmax="100" chance1="100000" chancemax="0"/>
        <item id="2151" countmax="4" chance1="4000" chancemax="0"/>
        <item id="2462" chance="555"/>
        <item id="2149" countmax="3" chance1="1428" chancemax="0"/>
        <item id="2171" chance="1333"/>
        <item id="2387" chance="6666"/>
        <item id="2470" chance="400"/>
        <item id="2520" chance="666"/>
        <item id="2418" chance="833"/>
        <item id="2377" chance="3333"/>
        <item id="6090" chance="2000"/>
        <item id="7368" countmax="4" chance1="6666" chancemax="0"/>
      </inside>
    </item>
  </loot>
</monster>

 

Du gör samma sak med NPC:

 

Creatures.xml i map editor mappen:

<creature looktype="xxx" name="Namn på npcn" type="npc"/>

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Någon annan gång ska jag förklara hur man gör egna monster och lägger in dem i mapeditor.

 

Hoppas någon fick nytta av detta.

Blizzards,

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu när jag har mappat om min Ustrike server och det förfullt, så när jag vart klar sparade jag det och allt sånt där

men sedan när jag skulle starta min server så kom detta upp i den svarta rutan den där Ustrike 8.1 ni vet men jo detta kom upp så jag ej kunde starta min server :

 

Warning: [OTBM loader] This map needs and updates items OTB file.

Fatal: Failed to create an object. Code: 1459622

 

Vad är felet? Reply asap please ! ! ! ! !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...