Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Jag röstade "Har aldrig trott att gud finns".

 

Anledningen:

Jag tror mer på vetenskapen (jag är ateist). Allt har sin vetenskapliga förklaring. Universum skapades genom The Big Bang. Sedan har det ju blivit en kemisk reaktion med några grundämnen, bland annat kol, samt både andra flytande, fasta och gasformiga ämnen, som då har blivit till organiska material och liv.

 

För något tusen år sedan trodde man ju att gravitation var något från gud. Sedan kom Newton på att gravitation är ju en vetenskaplig dragningskraft mellan 2 objekt som beor på objektens massor och avståndet från objekten.

 

Det forskas för fullt på att försöka återskapa den formel/algoritm för att kunna skapa något levande, och man har ju skickat upp lite farkoster till Mars där forskarna tror att livet uppstod. Man har hittat is på mars, dvs vatten när det smälter, vilket är en av förutsättningarna till liv. Och eftersom mars är "orört" så innebär det att man eventuellt kan hitta den kemiska formeln till liv.

 

Och det räcker ju med att en enda liten bakterie skapas, och på några tusen år så har den utvecklas till smådjur, och sedan till fiskar, sedan amfibiedjur, sedan landdjur osv. Och tillslut kom Apan och människan är en utveckling av apan, vilket forskare har bevisat.

 

Jag skulle föreslå ni som tror på gud, att börja titta på TV-kanalerna Discovery och Discovery Science, så kanske ni får en annan uppfattning om världen sen.

Jag tror nog de flesta religiösa personer har kollat på Discovery, och ja. Jag tror på det mesta inom vetenskapen. Men jag tror också att gud har skapat världen. Jag respekterar helt och hållet att du tror på Big Bang teorin, för båda av oss skulle kunna ha fel i slutet. Dock blir jag så j*vla förbannad på dem som inte alls respekterar någon annans tro som ett antal personer tidigare i tråden, utan försöker konvertera och 'dissa' bibeln.

Redigerat av Garone
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror ej på gud men jag tror dock att det finns högre väsen. Jag har en teori om att det finns en gud/ gudinna till varje sak t.ex. stenens gud/ gudinna, tv-spelets gud/ gudinna o.s.v. Sen finns det ju överhuvuden som styr allt som Zeus och Hera i den grekiska mytoligin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

Nu drar du alla över en kam. Jag känner kristna som är mycket mer intresserade av vetenskap än vad jag är.

 

Men om man ser till de mer fundamentalistiskt religiösa så stämmer det. De bryr sig inte om bevisad fakta utan försöker komma med egna ståndpunkter som motbevisas hur lätt som helst. Trots det håller de fast vid dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Deni3ru

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

 

Skulle du nu kunna förklara för mig vad som är så fel med s*tanism? (Som jag förresten inte tycker borde "censureras".)

 

Precis som jag sade, det finns många troende med vetensskapsintresse, jag ser dock inte riktigt att katolisismen kan kombineras så jättebra med vetenskap då den är mycket mer fast än protestantismen. Men, men...

 

Själv tycker jag att big-bang teorin är mycket mer logisk än övernaturliga makter, men jag tror inte på den. Den kan vara sann, kanske inte, eftersom det är helt omöjligt att veta och jag inte vet särskilt mycket om övriga teorier väljer jag att vara neutral i den frågan.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har helt rätt, du har inte fattat något. Det behöver inte finnas bevis för att han skall finnas!!

 

isåfall finns det ingen anledning att tro på honom heller.

 

Tänk dig ett höghus. Höghuset behöver någon som bygger det, annars byggs det inte.

Tänk dig universum. Universum behöver någon som bygger det, annars byggs det inte.

 

Först kommer jag med den uppenbara följdfrågan, vem skapade Gud? Då kommer "Gud har alltid funnits." Visste du att många astronomer anser universum alltid ha funnits också? Själv anser jag att allt som har en gång har en början, så jag tror inte på den teorin, men jag finner inte svaret i en bok som säger "I början fanns Gud och han skapade allt. Gud älskar dig."

Som vi nu vet expanderar univsersum från en mittpunkt, självklart går då teorin om att "big bang" (eller expansionen som det egentligen var) hände där. Jösses, vi ser strålning från den kemiska reaktionen -big bang- orsakade.

Där har vi även varför jag tror med på vetenskapen än sagor, medans vetenskapens -teorier- baseras på observationer och fakta, baserar du din på en patetisk samling med skitsnack.

 

Om du fortfarande tycker det är mer logiskt att det har byggt sej självt, så kan du gärna beskriva hur det har gått till.

 

det kan jag inte, jag är inte forskare, kemist eller astronom. fråga sådana istället. och innan du attackerar denna "svaghet" i mitt argument så låg mig påminna om att du är lika svag mot frågan "Vad skapade Gud?" som "Vad skapade den första materian?"

 

Och, ja, det är s*tan som har gjort att folk inte tror på Gud.

 

-Nej det måste ha varit s*tan som får folk att tro på Gud-

ditt religiösa argument är idiotiskt, en eventuell s*tan har inget med att göra att folk kan söka till en logisk och realistisk sanning istället för sagor.

 

Om du inte vill vara kristen så behöver du inte det.

 

jag hade gärna varit kristen om det fanns nåt tecken på att nåt av det de säger är sant.

 

Men jag vill vara kristen så jag tänker vara det,

 

det har jag inget emot.

 

, sen kan du komma med hur många påståenden om att det finns bevis för att Gud inte finns som helst, men jag tror att han finns.

 

Ja, det blir gärna så när man hört samma sak sen man var liten, det är svårt att släppa taget.

Jag som inte fick en bibel uppkörd när jag var liten har lättare att acceptera annat än vad mina föräldrar tror.

 

Och den Bibeln som du skriver om, det är defenitivt inte den Guden jag tror på. Läs om Jesus i en nyare Bibel, så hoppas jag att din stora hjärna som kan tänka så mycket fattar att Jesus och Gud var goda.

 

Jag kan försöka hitta den versen, men här kommer en lista med resten av allt "ont" i bibeln.

 

http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html

 

ca 900 stycken :D

_

lista med verser som säger emot sig själv:

 

http://skepticsannotatedbible.com/contra/by_name.html

 

400 st

_

verser med idioti:

 

http://skepticsannotatedbible.com/abs/long.htm

 

1200 stycken

_

http://skepticsannotatedbible.com/gay/long.htm

 

vad man ska göra mot homosexuella

_

 

http://skepticsannotatedbible.com/int/long.html

 

intolerans

 

550 st.

 

det finns ganska mycket skit i bibeln.

 

 

Du behöver heller inte fjanta dig: 'Å, jag kan med låtsas prata med luften, får jag ett pris nu?'

Har du snackat med Gud känner du det, men eftersom du inte har det så vet du inte hur det känns.

 

säger den som använder tomten som argument..

 

"Har du snackat med Gud känner du det, men eftersom du inte har det så vet du inte hur det känns.[/"

 

och hur vet man det? Om någon som tror blint på Gud ber, är det väl klart som f*n denne tror att denne faktiskt talar med honom, roligt nog är det även en psykisk sjukdom att tro på att man talar med en som inte existerar...

 

EDIT:

 

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

Du är patetisk. Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

 

Och att tro att en gubbe i himlen skapat jorden och människorna osv är logiskt?

Jag ser dagens tro som en svaghet, och människorna lever med slutna ögon och vägrar acceptera sanningen.

MEN jag har ingenting emot tron, för själva tron är helt okej, men NÄR man börja leva efter sin tro med alla möjliga regler så har man stängt in sig i en liten bubbla.

 

Jag minns inte hela citatet men det gick något såhär

"När du tar berättelserna i bibeln och tolkar dem i regler..."

Minns inte slutet av citatet men ni fattar nog poängen. Bibelns berättelser är till för att vägleda oss och lära oss visdom osv, inte tvinga oss att leva vårat liv på ett speciellt sätt.

 

Att leva med en tro kan antingen vara en källa till styrka eller bara ett hål av svaghet.

Något annat som är fel är att kräva att folk ska ha samma tro som dig själv- Som Deni3ru här, som genast kallade Dave37 för s*tanist så fort han motsatte sig Deni3ru.

Redigerat av MovieMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

 

ok jag drog kanske alla över en kam där förlåt. jag har inte sagt att jag tror på big bang bara för att jag är ateist. jag vet inte vad jag ska tro på när det gäller starten av världsalltet. det kan ha varit en gud, det kan ha varit big bang. det hela är så abstrakt, men ändå så måste det ju vara så att nånting skapades ur ingenting, för det låter i mina öron ännu mer ologiskt att gud fanns när ingenting fanns. som det står i bibeln: "i början fanns bara ordet, och gud hade ordet" men ordet eller gud eller vad det nu var som var först måste ju också ha skapats ur ingenting. ja, som sagt, det är för abstrakt för mig. men det som sker till följd av big bang tycker jag känns logiskt så därför säger jag att jag tror på det.

 

en av mina egna teorier som jag tycker är ganska logiska är att bigbang inte var nått annat än ett utloppshål från ett svart hål i ett annat universium.

 

och hur vet man det? Om någon som tror blint på Gud ber, är det väl klart som f*n denne tror att denne faktiskt talar med honom, roligt nog är det även en psykisk sjukdom att tro på att man talar med en som inte existerar...

Precis, som jag sa tidigare:

 

"Många kristna och troende påstår att de har kontakt med de högre makterna, några påstår att det är helt normalt medans andra tycker det är något unikt och speciellt och anser att det gör dem själv viktigare. Exempel på detta är Jesus, Carola och Muhammed. Att höra röster är alltid ett tecken på att det är något fel på en. Tydligen stämmer inte detta om man säger att rösten kommer från en gud från en av de stora religionerna."

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

 

Jag förstår inte varför jag skulle förstå "när jag får kontakt med den helige anden."

 

Du kanske kan förstå varför jag inte tror på din religion om jag använder mig av ett känt citat som jag dock glömt var det kommer ifrån.

- Vi är båda ateister. Jag tror bara på en gud mindre än du gör. När du kan berätta för mig varför du valde att inte tro på alla de andra tusentals gudarna kommer du också att förstå varför jag valde att inte tro på din.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är inte så att troende är obildade eller dumma i huvudet som inte har sett på discovery och liknande ventenskapliga program/kanaler/tidskrifter. det är det att medans ateister försöker fördjupa sig för att bevisa hur saker fungerar och vad de verkligen är så är troende "latare". för de anser att det räcker med att säga "att gud skapade det".

j*vla s*tanistjävel, när du får kontakt med den helige ande kanske du förstår det.

Är förövrigt katolik och mycket intresserad av vetenskap, men kan inte tro på den ologiska big bang teorin!

 

ok jag drog kanske alla över en kam där förlåt. jag har inte sagt att jag tror på big bang bara för att jag är ateist. jag vet inte vad jag ska tro på när det gäller starten av världsalltet. det kan ha varit en gud, det kan ha varit big bang. det hela är så abstrakt, men ändå så måste det ju vara så att nånting skapades ur ingenting, för det låter i mina öron ännu mer ologiskt att gud fanns när ingenting fanns. som det står i bibeln: "i början fanns bara ordet, och gud hade ordet" men ordet eller gud eller vad det nu var som var först måste ju också ha skapats ur ingenting. ja, som sagt, det är för abstrakt för mig. men det som sker till följd av big bang tycker jag känns logiskt så därför säger jag att jag tror på det.

 

en av mina egna teorier som jag tycker är ganska logiska är att bigbang inte var nått annat än ett utloppshål från ett svart hål i ett annat universium.

 

Du behöver inte be om ursäkt för att Denieru är en religiös zealot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Garome:

Innan The Big Bang, så fanns det ingenting. När The Big Bang uppstod, så skapades alla grundämnen. Och vi människor består ju bara av grundämnen. Kol, vatten m.fl. består organiska ämnen av, dvs ämnen som är levande eller har varit levande.

 

Bara tänk på all den energi som fanns i The Big Bang. I en vetenskapsbok så stod det att en atombomb skulle kunna liknas vid en knallpulverpistol jämfört med The Big Bang.

Och energi + grundämnen leder till kemisk reaktion, vilket gör att nya föreningar uppstår. Och rätt föreningar i exakt rätt blandning och i exakt rätt mängd och i exakt rätt förhållanden (temperatur, lufttryck, luftfuktighet m.m.) leder till att något levande bildas.

 

Jag tror inte ens på själen. Väldigt många tror att man kommer upp i himlen när man dör, men det tror inte jag alls. Jag tror mer på att det blir en evig sömn utan drömmar.

Ett levande föremål är ju ett "maskineri" som kräver energi för att kunna transportera energi till rätt ställe i föremålet.

Exempel: Människans hjärta kräver energi för att transportera mat-energi från tarmarna till hjärtat.

 

Och när den här processen väl stannar så dör man. När man åldras så sjunker verkningsgraden och tillslut så kan inte processen upprätthålla sig själv. Och när man väl är död så blir det ett hönan och ägget-problem att återstarta denna process.

 

Om forskarna kommer på ett sätt att återskapa de exakta förutsättningar som krävs för att skapa liv, så skulle en forskare förmodligen kunna applicera samma förutsättningar på en död person och återuppliva personen.

 

Bara en liten kunskap som jag delar med mig: Vet ni varför koppar är giftigt? Jo för att koppar förhindrar kroppens enzymer (peroxidaser) att spjälka väteperoxiden som uppstår av cellandningen till syre och vatten. Väteperoxiden reagerar med organiska material.

 

Bara så ni vet: ALLT HAR SIN VETENSKAPLIGA FÖRKLARING....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...