💬
Logga in
Fuska.se

Fra Lagen

114 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Hej! Som säkert många vet kommer det införas en lag 14:e Juni (Eller röstas om det) som heter Fra Lagen. Det är polisen som kommit på det, och dom tänker göra det lagligt att avlyssna andras samtal och chatter. Detta har förut varit olagligt, men dom har gjort det endå så då inför dom denna lag.

För er som vill ha mer info gå in här.

Nivå 0 · Nykomling

nej,jag vill inte att nån jävel ska gå in och snoka i min dator.

Nivå 0 · Nykomling

Det var den sämsta idéen jag någonsin har hört! Vad är de ute efter, egentligen?

Asså, jag kommer flytta ifrån sverige om detta införs. Det bli ju verkligen som Storebror Ser Dig.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling Moderator

FRA lagen kan vara till extremt stor nytta. FRA lagen kommer användas mot terrorismen.

Genom att dom kan avlyssna telefon samtal så kan dom fånga terrorister effektivare.

Så denna idé är inte så farligt, jag gör ingen olagligt på internet.

Nivå 0 · Nykomling

FRA är en smart idé.

Men snackar jag tjejer eller om jag bråkar med en kompis på MSN och säger oschyyst saker.

Då är det som f*n heller att dom ska ha reda på det

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

FRA är en smart idé.

Men snackar jag tjejer eller om jag bråkar med en kompis på MSN och säger oschyyst saker.

Då är det som f*n heller att dom ska ha reda på det

Seriöst, tror du att de kommer att titta på varje enskild individs privata samtal och konversationer? De kommer självklart att använda lagen på misstänkta eller kriminella personer som av någon anledning borde hållas koll på. Inte på till exempel 70-åriga Ulla som pratar bullrecept med sin syster.

EDIT: Jag röstade ja på omröstningen. Jag tror att lagen kommer hjälpa till att bekämpa kriminalitet på ett sätt eller annat.

Värt också att påpekas är att göra det "lagligt att avlyssna andras samtal och chatter" inte bokstavligt talat är fallet. Lagen kommer att användas av polisen eller andra statliga sektorer, inte för privat bruk.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Borttaget.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Om dom använder det där systemet mot kriminella och så är det ju bra, men annars så är det nog ganska onödigt.

NEJ! Det kommer missbrukas och FRA har en dålig bakgrund.

Wannabe Sovjet och Kina, fy f*n.

Denna lag handlar inte om att vi ska kunna stoppa mer kriminalitet, det handlar om att FRA-lagen påfrestar vår rätt till att ha ett privatliv. Det är helt sjukt att risken finns för att den otroligt idiotiska lag går igenom. Om man ändå ska ta till argument som att "det stoppar mer kriminalitet" så kan vi lika gärna köra upp ett chip i varje persons arsle bara för bättre överbevakning av alla individer. Det är helt bisarrt i min åsikt hur Sverige kan börja glida in mot en sådan total polisstat. Man får oerhört stora 1984-vibbar av det här. Dessutom har det inträffat händelser där personliga uppgifter som har loggats har missköts av polisen. Och som svar till alla de som säger att de inte gör något olagligt på internet svarar jag med ett citat från stoppa-storebror.se:

"Varför låser du om dig på toaletten?"

Senast ändrad:

11 Jun 2008

Men vad spelar det för roll om dom kollar på en chatter?

Tror ej att dom kommer kolla på svenssons, utan om dom har en misstänkt då kanske dom inriktar sig mer mot dom.

VAD I h*lvete ÄR DET HÄR FÖR SKIT?

Anonymitet är ett MÅSTE på Internet.

Inte att polisen ska typ spåra om nån som säger "fy f*n va jag hatar dig" (Chansen är 0,0005% att dom verkligen mördar nån)

+att internet kommer typ bli segt om dom änns ska kunna försöka spåra.

Senast ändrad:

Dom kan inte avlyssna chatten i spel :huh:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

VAD I h*lvete ÄR DET HÄR FÖR SKIT?

Anonymitet är ett MÅSTE på Internet.

Inte att polisen ska typ spåra om nån som säger "fy f*n va jag hatar dig" (Chansen är 0,0005% att dom verkligen mördar nån)

+att internet kommer typ bli segt om dom änns ska kunna försöka spåra.

Det finns mängder med alternativ att vara anonym, tex om du laddar ner/upp saker via ftp använd SSL.

och det finns många alternativ med proxys, så jag tror inte vi vanliga svenssons kommer att vara så drabbade, snarare dem som är lite mer kriminell än att ladda ner någon film eller tv serie då och då.

Och att internet skulle bli segt, nja, det är ju inte så att det sitter en kabel extra vid varje dator i hela sverige så detta påverkar inte din bandbredd eller på något sätt din dator.

Om du vill veta lite mer om bland annat avlyssning kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Packet_sniffer som är en bra start.

Och btw jag röstade "Nej".

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Tror ej att dom kommer kolla på svenssons, utan om dom har en misstänkt då kanske dom inriktar sig mer mot dom.

Nej jag tror inte heller de kommer sitta och av lyssna varje meddelsvensson, däremot skulle de nog kolla alla som skriver på det här forumet och använder ordet regering. Om den här lagen går igenom så kan polisen avlyssna journalister, politiskt engagerade människor och folk som är mycket aktiva i debatt forum. Och då kanske de får reda på en planerad kanmpanj, eller kanske att någon politiskt engagerad är ihop med en kille som har problem med lagen, polisen säger åt den politiskt engagerade att sluta snacka eller så burar vi in din pojkvän för något. Och vips så har man påverkat demokratin och tagit ett gigantiskt steg mot diktatur.

Och ni som säger att det kommer hjälpa bekämpa brott, ni vet väll att polisen idag får avlyssna personers telefoner, mejl, sms osv. om (!) en domstol ger dem tillåtelse.

Soad_token

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

För att det bryter mot människors rättigheter till ett privatliv.

Dock, vad är risken för att de ska sitta o lyssna på privatpersoners samtal -_-

*Röstade "Nej!"*

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

nej,jag vill inte att nån jävel ska gå in och snoka i min dator.

Inte jag heller.

Vem f*n kom på denna lagen ?

Nivå 0 · Nykomling

Kommer då alla som fildelar att åka fast? :S

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Alla? ALLA? Har du någon aning om hur många som göra det. Hur skulle det bli om 1 miljon svenskar plötsligt skulle bli straffade på en gång? Lagen drabbar som sagt kriminella, inte vanliga människor.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Alla? ALLA? Har du någon aning om hur många som göra det. Hur skulle det bli om 1 miljon svenskar plötsligt skulle bli straffade på en gång? Lagen drabbar som sagt kriminella, inte vanliga människor.

Som sagt så kan den otroligt lätt drabba demokratin också :/

Soad_token

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in