Hoppa till innehåll

Fra Lagen


fimpen
 Dela

Fra lagen. Rätt eller Fel?  

94 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 114
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

VAD I h*lvete ÄR DET HÄR FÖR SKIT?

 

Anonymitet är ett MÅSTE på Internet.

Inte att polisen ska typ spåra om nån som säger "fy f*n va jag hatar dig" (Chansen är 0,0005% att dom verkligen mördar nån)

 

+att internet kommer typ bli segt om dom änns ska kunna försöka spåra.

Det finns mängder med alternativ att vara anonym, tex om du laddar ner/upp saker via ftp använd SSL.

och det finns många alternativ med proxys, så jag tror inte vi vanliga svenssons kommer att vara så drabbade, snarare dem som är lite mer kriminell än att ladda ner någon film eller tv serie då och då.

 

Och att internet skulle bli segt, nja, det är ju inte så att det sitter en kabel extra vid varje dator i hela sverige så detta påverkar inte din bandbredd eller på något sätt din dator.

 

Om du vill veta lite mer om bland annat avlyssning kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Packet_sniffer som är en bra start.

 

 

Och btw jag röstade "Nej".

Redigerat av H2BH
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad spelar det för roll om dom kollar på en chatter?

Tror ej att dom kommer kolla på svenssons, utan om dom har en misstänkt då kanske dom inriktar sig mer mot dom.

Nej jag tror inte heller de kommer sitta och av lyssna varje meddelsvensson, däremot skulle de nog kolla alla som skriver på det här forumet och använder ordet regering. Om den här lagen går igenom så kan polisen avlyssna journalister, politiskt engagerade människor och folk som är mycket aktiva i debatt forum. Och då kanske de får reda på en planerad kanmpanj, eller kanske att någon politiskt engagerad är ihop med en kille som har problem med lagen, polisen säger åt den politiskt engagerade att sluta snacka eller så burar vi in din pojkvän för något. Och vips så har man påverkat demokratin och tagit ett gigantiskt steg mot diktatur.

 

Och ni som säger att det kommer hjälpa bekämpa brott, ni vet väll att polisen idag får avlyssna personers telefoner, mejl, sms osv. om (!) en domstol ger dem tillåtelse.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad spelar det för roll om dom kollar på en chatter?

Tror ej att dom kommer kolla på svenssons, utan om dom har en misstänkt då kanske dom inriktar sig mer mot dom.

För att det bryter mot människors rättigheter till ett privatliv.

 

Dock, vad är risken för att de ska sitta o lyssna på privatpersoners samtal -_-

 

*Röstade "Nej!"*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer då alla som fildelar att åka fast? :S

Alla? ALLA? Har du någon aning om hur många som göra det. Hur skulle det bli om 1 miljon svenskar plötsligt skulle bli straffade på en gång? Lagen drabbar som sagt kriminella, inte vanliga människor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer då alla som fildelar att åka fast? :S

Alla? ALLA? Har du någon aning om hur många som göra det. Hur skulle det bli om 1 miljon svenskar plötsligt skulle bli straffade på en gång? Lagen drabbar som sagt kriminella, inte vanliga människor.

 

Som sagt så kan den otroligt lätt drabba demokratin också :/

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Avlyssningslagen skall användas för att göra Sverige till en polisstat (eller bekämpa terrorism som det heter, som bekant kryllar det ju av försök till terrorister i Sverige). Det andas lite av den löjliga ubåtsjakten på 1980-talet. Samtidigt bekämpar man ju inte terrorism, utan man bekämpar symptomen av ett större problem; att stora grupper inte uppmärksammas här i världen om de inte tar till våld (se exemplet med Polisario i Västsahara).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom kan inte avlyssna chatten i spel :huh:

Nej, inte än. Men vem vet vilka möjligheter den nya lagen ger... Jag gissar på att många fler sätt kommer att uppfinnas, för att avlyssningen ska bli så snabb, noggrann och allomfattande som möjligt.

 

Soad token@

Jag hängde inte med, kommer dom kolla upp alla som skriver i detta forum? Av vilken anledning?

 

 

En sak till, FRA lagen skulle väll inte användas mot fildelning?

Nej, men om man kollar i exempelvis Kalles dator om han planerar något terrordåd, och så gör han kanske inte det. Men kolla där, han laddar ner xyz! Det får man ju inte heller göra!

Det jag försöker säga är att man kan kanske upptäcka olaga nerladdning och liknande, även fast det är planeringar för terrordåd man egentligen letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...