Gäst Mindtwistah Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 Här är några frågor om Gamemaker som jag skulle vilja ha svar på (Ja, jag är en total noob på skiten ^^) 1. Hur gör man så att när man trycker på en knapp, så rör den sig inte åt det hållet utan tar ett steg åt det hållet i sekunden. Typ som dem gamla snake-spelen, när man klickade på t.ex. höger så började ormen röra sig åt höger ungefär en "ruta" i sekunden, om ni fattar vad jag menar. 2. Hur gör man en "teleporter", så att om man åker in i den, så teleporteras man till en annan plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst bilking Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 Behöver ochså hjälp med dem här frågorna, är ochså total noob på skiten :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 (redigerat) 1. Ändra x och y-positionen. T.ex. x += 4 2. Vid spelarens kollision med teleportern så förflytta spelaren till "obj_teleporter_out"'s position. x = obj_teleporter_out.x; y = obj_teleporter_out.y; EDIT: Och nästa gång, skapa tråden i rätt forum. Redigerat 8 Juli 2008 av Chainsawkitten Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 När du trycker på en knapp, starta en timer som sen flyttar "ormen" en viss distans åt nåt håll, och sen startar sig själv igen (alarmet alltså). för att göra en teleporter så är det ju bara göra så att när "ormen" kolliderar med teleporter objektet så flyttas ormen till nån annanstans i roomet (jump to). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 (redigerat) Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då? Redigerat 8 Juli 2008 av Mindtwistah Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då? Antingen har du relative ikryssat och skriver:x: 4 y: 0 eller vilket håll du nu vill förflyttas åt. Eller så har du inte relative ikryssat och skriver: x: x+4 y: y Vad relative gör är i princip att sätta x+ och y+ innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då? Antingen har du relative ikryssat och skriver:x: 4 y: 0 eller vilket håll du nu vill förflyttas åt. Eller så har du inte relative ikryssat och skriver: x: x+4 y: y Vad relative gör är i princip att sätta x+ och y+ innan. Men jag vill att den ska kunna åka åt ett håll utan att man behöver hålla in, så den inte stannar om man släpper. Är det samma sak man skriver in då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2008 Nej, då får du använda dig av vspeed och hspeed. Och typ sätta hspeed = 4; vspeed = 0; om man trycker höger, och hspeed = 0; vspeed = 4; när man trycker neråt. Jag tror att det ska funka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 9 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2008 Vänta, jag tror att jag förstår. Du vill att det ska vara som det är i många 2D-rollspel? Att när man klickar vänster så går gubben tills den har kommit en tile. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 9 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2008 Vänta, jag tror att jag förstår. Du vill att det ska vara som det är i många 2D-rollspel? Att när man klickar vänster så går gubben tills den har kommit en tile. Tills den har gått in i en vägg, eller att man klickar på t.ex. upp så den går upp istället, ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 9 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2008 Då får du ha en collision event med en vägg och sätta ett stopp där. (speed = 0; eller vspeed = 0; hspeed = 0;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 9 Juli 2008 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2008 Fel forum. Flyttar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.