Hoppa till innehåll

Gamemaker Frågor


Rekommendera inlägg

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Här är några frågor om Gamemaker som jag skulle vilja ha svar på (Ja, jag är en total noob på skiten ^^)

 

1. Hur gör man så att när man trycker på en knapp, så rör den sig inte åt det hållet utan tar ett steg åt det hållet i sekunden. Typ som dem gamla snake-spelen, när man klickade på t.ex. höger så började ormen röra sig åt höger ungefär en "ruta" i sekunden, om ni fattar vad jag menar.

 

2. Hur gör man en "teleporter", så att om man åker in i den, så teleporteras man till en annan plats.

Gäst bilking
Skrivet

Behöver ochså hjälp med dem här frågorna, är ochså total noob på skiten :P

 

 

Skrivet (redigerat)

1. Ändra x och y-positionen.

T.ex. x += 4

2. Vid spelarens kollision med teleportern så förflytta spelaren till "obj_teleporter_out"'s position.

x = obj_teleporter_out.x;

y = obj_teleporter_out.y;

 

EDIT: Och nästa gång, skapa tråden i rätt forum.

Redigerat av Chainsawkitten
Skrivet

När du trycker på en knapp, starta en timer som sen flyttar "ormen" en viss distans åt nåt håll, och sen startar sig själv igen (alarmet alltså).

 

för att göra en teleporter så är det ju bara göra så att när "ormen" kolliderar med teleporter objektet så flyttas ormen till nån annanstans i roomet (jump to).

Gäst Mindtwistah
Skrivet (redigerat)

Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o

 

Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då?

Redigerat av Mindtwistah
Skrivet

Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o

 

Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då?

Antingen har du relative ikryssat och skriver:

x: 4

y: 0

eller vilket håll du nu vill förflyttas åt.

 

Eller så har du inte relative ikryssat och skriver:

x: x+4

y: y

 

Vad relative gör är i princip att sätta x+ och y+ innan.

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Vad f*n? Jag skapade ju tråden i Grafik och Programmering O.o

 

Men On Topic: Tack för svaren, men när man gör nummer ett såsom Chainsawkitten beskrev det, ska man ha relative ikryssat då?

Antingen har du relative ikryssat och skriver:

x: 4

y: 0

eller vilket håll du nu vill förflyttas åt.

 

Eller så har du inte relative ikryssat och skriver:

x: x+4

y: y

 

Vad relative gör är i princip att sätta x+ och y+ innan.

 

Men jag vill att den ska kunna åka åt ett håll utan att man behöver hålla in, så den inte stannar om man släpper. Är det samma sak man skriver in då?
Skrivet

Nej, då får du använda dig av vspeed och hspeed. Och typ sätta hspeed = 4; vspeed = 0; om man trycker höger, och hspeed = 0; vspeed = 4; när man trycker neråt. Jag tror att det ska funka.

Gäst Mindtwistah
Skrivet

Vänta, jag tror att jag förstår.

 

Du vill att det ska vara som det är i många 2D-rollspel? Att när man klickar vänster så går gubben tills den har kommit en tile.

Tills den har gått in i en vägg, eller att man klickar på t.ex. upp så den går upp istället, ja.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...