Hoppa till innehåll

Köp Av Extern Hårddisk

Bplay

Rekommendera inlägg

Ska köpa en extern hårddisk och efter lite letande hittade jag Western Digital My Book Essential Edition 2.0 320GB. Den har fått rätt bra kritik och ligger under kategorin "bättre" hos on off.

Kan köpa den för 690:- på net on net.

Men sen sa min pappa att han hade sett ett erbjudande på Western Digital Elements 500GB för bara 550:-, men å and sidan är det en sämre hårddisk (tror jag). Denna har endast "bra" i betyg på onoff.

Här kommer frågan om det är någon stor kvalitéts skillnad på dessa två?

Ska jag köpa den som är antagligen lite bättre för ett dyrare pris med mindre minne (som visserligen är snyggare också), eller är det inte så stor kvalitéts skillnad så jag kan köpa den andra med 180 GB mer minne som är mycket lite billigare?

post-48979-1216826571_thumb.jpg

post-48979-1216826582_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 tips från dave37:

1. se till att den får ström från USB:n, jävligt krångligt annars. (tycker jag)

2. köp större än du behöver, för behoven växer när du väl har köpt den.

3. kolla omdömen om den på nätet för att undvika tillverkarens propaganda.

4. kraschar den lätt? låter den mycket? leder den bort värme? (metallhölje leder bort värme, plast leder inte bort lika mycket värme)

5. är det något annat man måste tänka på? hur mycket väger den? hur stor är den? finns det ett ställ till den?

6. tänk på att det det är 70 MB mindre/GB än vad som anges på lådan. en 1 TB hårdisk har alltså "bara" 930 GB utrymme.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej tack så mycket!

Jag har faktiskt haft en extern hårddisk, eller har. Men den har kraschat.. Och den var mindre än 320, minns dock inte hur mkt mindre. Har inte fyllt den.

Jag får försöka läsa lite mer om dem på några sidor då..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den gamla var på 300 GB, så jag tror att en 320 GB räcker för mig ganska bra.

Men den är lite dyrare så frågan är om jag ska köpa den dyrare eller billigare som jag tycker verkar sämre.

Vad köpte du för någon`? Något tips på någon du vet är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

Jag hade en 250GB WDG tror jag, som min syster slängde i marken så den inte fungerade längre. Men asså köp så billigt du kan egentligen, vad behöver man så mycket plats till egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade en 250GB WDG tror jag, som min syster slängde i marken så den inte fungerade längre. Men asså köp så billigt du kan egentligen, vad behöver man så mycket plats till egentligen?

musik, film? film tar en j*vla massa plats. särklit om man har videokamera och spelar in grejer själv och lägger över.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst wAcko

musik, film? film tar en j*vla massa plats. särklit om man har videokamera och spelar in grejer själv och lägger över.

Man får väl rensa lite oftare då :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den gamla var på 300 GB, så jag tror att en 320 GB räcker för mig ganska bra.

Men den är lite dyrare så frågan är om jag ska köpa den dyrare eller billigare som jag tycker verkar sämre.

Vad köpte du för någon`? Något tips på någon du vet är bra?

letade lite snabbt hittade denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=252169

dyr, men verkar både snygg och liten, smakar det så kostar det. hade dock inte något stöd och blir rätt repig, vilket betyder att skalet antagligen är av plast, personligen ger jag den 6/10, med plus för storleken. ska se om jag kan hitta min.

Edit:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=183501

min skönhet, dock med extern strömförsörjning, lite jobbigare om man flyttar den mycket (jag använder den ibland som ett jäkligt stor USB-minne) men annars bra med strömbrytare på baksidan, fungerar utmärkt, mycket tyst och har man bara på musik så hörs den inte alls. power lampan lyser förj*vla starkt när det är helt mörkt i rummet men en bit häftmassa och så är det problemet ur världen, den är snygg, inte så jättetung, inte jättestor, leder bort värme briljant eftersom den är varm hela tiden (vilket jag tycker är bra eftersom jag kan värma mina fingrar på den). och som du ser så är det många GB för lite pengar. när jag köpte min kostade den över 1000-lappen. :/ men om du inte planerar att flytta omkring den allt för mycket så är detta ett kanonköp (förutsatt att du också har häftmassa hemma. :P)

Man får väl rensa lite oftare då :)

vilket betyder att man tar bort, vilket man inte vill om man kan undvika. det känns skönt att inte behöva oroa sig för hur mycket man har kvar heller, och så ska ju helst 20% vara tomt för att hårddisken inte skall bli seg. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja den första du länkade där har jag faktiskt tittat på. Det enda som lockar med att köpa en sådan är att den har strömförsörjning via usb.

Jag kollar mycket på netonnet eftersom det hade underlättat om jag hittar något där då det bara är en liten bit till deras lagershop från min träning.

Funderar på att sticka dit idag, sen kan man ju även höra vad de har att säga om saken!

Den som jag har tittat på från början finns i både 320 och 500, och jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska betala det extra för att få en 500 GB..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara den är stor och har bra överföringshastighet så bör du vara nöjd. Skit i utseende, ta den som är störst och billigast, typ. alla diskar går sönder om man tappar dem eller liknande, om det inte är bygda för att tåla sånt då...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte den första på bilden My Book essential edition. Det återstå att se nu om jag är nöjd. Var inte så farligt dyrt ju..

Har ännu inte öppnat den så skulle jag ångra mig kan jag fortfarande lämna tillbaka den. Ska till jobbet nu men imorgon ska jag nog börja fixa med den om det inte råkar vara stråålande solsken som idag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...