Hoppa till innehåll

Spindlar, Klotspindlar!

Gäst newnameguy

Rekommendera inlägg

EDOBEM, Holy Hunter: Tro det eller ej, men vi har några Svarta Änkor (Världens giftigaste spindel) här i Sverige. Dem kom med en båt från USA som importerade något till Sverige, minns inte riktigt vad det var. För cirka 10 år sedan så var det bara ett tiotal i Södra Sverige, nu kanske dem är utdöda.. men, man vet aldrig :P

Jahapp, men om du vill veta det så är inte Svarta änkan särskillt farlig egentligen. Det är bara ett fåtal bett som lett till döden(kanske 2-3st). För det som händer är att delar av kroppen förlamas och strupmusklerna drar typ ihop sig ir nåt sånt så att man får väldigt svårta att andas. Men det är som sagt var väldigt få som har dött av dem.

Samma med vanlig hederlig flugsvamp. Det finns bara ett dokumenterat dödsfall som helt säkert orskakades av flugsvampen. Det var någon fransk baron som åt ett dussin flugsvampar(Den lömska flugsvampen har dock skördat några liv).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst InTech

världens farligaste djur är, som finns i princip överallt (i sverige tillomed) är människan.

svarta änkan försvarar väl bara sig själv också?

Efter ett långt tag googlande så står det för det mesta att det inte finns några farliga djur i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns inga farliga spindlar naturligt i Sverige.De Svarta Änkor som påträffas kommer med frukt från USA och åker till ett Zoo, de som inte hittas dör i vårt klimat. Likadant med Ormar vi har inga dödsfarliga sådana naturligt och inga som skulle finnas klarar sig länge p.g.a klimatet

Edit: Ja , Svarta Änkan är en klotspindel.

"Men endast ungefär 200 arter har gift starkt nog för att skapa hälsoproblem för människor.Flera större arter har bett som kan vara tämligen smärtsamma men som inte orsakar långvariga problem för hälsan."

Utdrag från Wikipedia

Redigerat av Bazti
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst InTech

Tja!

Jag undrar om någon här kna en del om spindlar. Då vi hemma har problem med dessa. Vi har Latrodectus variolus-liknande spindlar hemma, dock med orange färg på sidorna. Dessa tillhör klotspindlarna och verkar vara släkt med farliga spindlar. Jag undrar om dessa kan vara farliga. Vart kan jag vända mig för att kolla upp det? Har surfat igenom halva google snart...

EDIT: Spindlarna tar sig inte in i huset. Dessa finns lite här och där på väggarna och dörrarna utanför. Finns också under huset.

http://www.michigan.gov/images/black_widow_25973_7.jpg

Trevligt? Nej!

så han menar nog inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...