Hoppa till innehåll

Programmering...


Barejalla

Rekommendera inlägg

Hur kodar man en graphic engine ? (vet ej vad man säger på svenska... grafik motor?)

Alltså, i C++, använder man opengl, directx etc ?

Jag är mest nyfiken, och undrar om det är svårt.

Så jag vill alltså inte ha nån tutorial. Jag undrar mest bara.

Redigerat av Barejalla
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror helt på om hur du vill göra, och du vill skapa en helt egen grafikmotor från scratch eller om du vill använda en redan existerande lågnivås-grafikmotor och modifiera den till en högnivås-grafikmotor eller liknande procedur.

 

Det beror även på om du vill skapa en extern grafikmotor som andra kan använda till flera olika applikationer eller om du vill skapa en integrerad grafikmotor till en enda applikation.

 

Man ska inte blanda ihop ordet grafikmotor med ett biblotek som definerar ett API till exempel OpenGL/SDL. Men en grafikmotor kan ju också inte behöva använda t.ex OpenGL/SDL om man själv har skrivit sådana funktioner från scratch i sin grafikmotor.

 

Det finns mycket om grafikmotorer, om du är engagerad och kan läsa engelska så är detta en bra artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_engine

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...