Hoppa till innehåll

Religion


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

beror väll på hur många som lyssnar på den sortens muisk?

Nej, det finns ingen kristen musik, eller religions musik överhuvudtaget. Så nej, det beror på inte vilken musik man lyssnar på. Du har uppfattat det fel.

 

Det kanske finns någon genre inom religionen, fast musik är inte i närheten av samma som religion. Det är två annorlunda saker. Det går alltså inte att jämföra.

 

//HardRock.

 

Religonsmusik finns, det är psalmer med mm, som man sjunger när man hyllar gud eller förklarar "hur det har gått till" osv.

 

Sen tror jag att D48 syftade på att en stor artis kan dra upp till hundra tusen människor till en plats för att lyssna på en person, vilket verkligen liknar religion, men ajg håller med dig HardRock att de är inte en religon.

 

Sen har jag en fråga, du säger att du är kristen men inte troende? vad menar du då egentligen?

 

Soad_token

 

Man är väl automatiskt kristen om man har blivit döpt? Rätta mig om jag har fel. Redigerat av Flyktsoda
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nej, bara "på papper". Tror man inte så är man inte kristen, så ser iaf jag på det.

Håller med dig, därför jag undrade vad HardRock syftade på.

 

Sen är man ju inte "fult" kristen om man inte konfimerar sig, det är ju då man konfimerar att man tror på gud och den kristna tron (jag är då inte konfimerad).

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

beror väll på hur många som lyssnar på den sortens muisk?

Nej, det finns ingen kristen musik, eller religions musik överhuvudtaget. Så nej, det beror på inte vilken musik man lyssnar på. Du har uppfattat det fel.

 

Det kanske finns någon genre inom religionen, fast musik är inte i närheten av samma som religion. Det är två annorlunda saker. Det går alltså inte att jämföra.

 

//HardRock.

 

Religonsmusik finns, det är psalmer med mm, som man sjunger när man hyllar gud eller förklarar "hur det har gått till" osv.

 

Sen tror jag att D48 syftade på att en stor artis kan dra upp till hundra tusen människor till en plats för att lyssna på en person, vilket verkligen liknar religion, men ajg håller med dig HardRock att de är inte en religon.

 

Sen har jag en fråga, du säger att du är kristen men inte troende? vad menar du då egentligen?

 

Soad_token

 

Man är väl automatiskt kristen om man har blivit döpt? Rätta mig om jag har fel.

 

När man döps så blir man rekryterad(kom inte på något annat ord som passade bättre) till kristenkomen, men man är inte kristen fören man är konfimerad, då man själv väljer att tro på gud(eller liknande..).

Jag är själv konfimerad men är inte troende, och blev tvingad till att konfimera mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man döps så blir man rekryterad(kom inte på något annat ord som passade bättre) till kristenkomen, men man är inte kristen fören man är konfimerad, då man själv väljer att tro på gud(eller liknande..).

Jag är själv konfimerad men är inte troende, och blev tvingad till att konfimera mig...

Nåja fördelen är att du kan avsäga dig tron när du är 18 år, samt gå ur kyrkan om du vill =)

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man döps så blir man rekryterad(kom inte på något annat ord som passade bättre) till kristenkomen, men man är inte kristen fören man är konfimerad, då man själv väljer att tro på gud(eller liknande..).

Jag är själv konfimerad men är inte troende, och blev tvingad till att konfimera mig...

Nåja fördelen är att du kan avsäga dig tron när du är 18 år, samt gå ur kyrkan om du vill =)

 

Soad_token

 

Vet, men då måste man betala för att bli begravd... och de vill väll ingen:P
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man döps så blir man rekryterad(kom inte på något annat ord som passade bättre) till kristenkomen, men man är inte kristen fören man är konfimerad, då man själv väljer att tro på gud(eller liknande..).

Jag är själv konfimerad men är inte troende, och blev tvingad till att konfimera mig...

 

Nåja fördelen är att du kan avsäga dig tron när du är 18 år, samt gå ur kyrkan om du vill =)

 

Soad_token

 

Vet, men då måste man betala för att bli begravd... och de vill väll ingen:P

 

95% av alla som har konfirmerat sig gjorde de för pengarna/presenterna...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Megadeth

Ja, det finns psalmer. Fast dock är det ingen religionsmusik enligt mig. Det är saker om gud, om man är troende. Man sjunger ut om gud, alltså.

 

Sedan så det klart de sjunger om religion, fast det är inga religionspsalmer, enligt mig. Det är bara saker som skall finnas i bibeln, inget annat.

 

 

//Megadeth

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det finns psalmer. Fast dock är det ingen religionsmusik enligt mig. Det är saker om gud, om man är troende. Man sjunger ut om gud, alltså.

 

Sedan så det klart de sjunger om religion, fast det är inga religionspsalmer, enligt mig. Det är bara saker som skall finnas i bibeln, inget annat.

 

 

//Megadeth

Men det är ju mer eller mindre troenden som sjunger psalmer...vilket ju gör att man förknippar vissa psalmer med religion, vilket egnligt mig gör det till religionsmusik.

 

Sen att folk låter sig köpas med presenter för att konfimera sig tycker ajg bara är lågt.

 

Sen kan jag ju fråga varför man skulle villja bli begravd om man ändå inte är troende? Man kan ju lika gärna låta folk kremera en när den dagen är kommen.

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men å andra sidan har den också utnyttjats av olika individer för att trycka ner andra och skaffa sig själv makt.

Skrattar alltid lika mycket när jag ser ett sådant argument, visst har det hänt, men knappast bara inom religioner, det har hänt många andra gånger också. Kolla bara på Stalin och Hitler. I politiken sker detta hela tiden, och med kapitalismen lika så (när den faktiskt är uppbyggd så) och kolla bara på stalinistiska regimer.

 

Nej, det är människans fel, inte kommunismens fel, inte kapitalismens fel och inte religionens fel. Det är människan som gör det och inte ideologin/tron.

 

Förtryck och utnyttjande kommer alltid att finnas, varesig du tar bort all religion, politik och liknande. Det enda sättet vi kan få bort förtryck på är att utrota människan, vilket i sig är ett förtryck mot människan.

 

Jag är inte troende, i alla fall om jag är kristen. Det har hänt så mycket i världen, svält och sådant, så varför gör gud ingenting till det?

För att människan är den som har skapat "svält och sådant", det är människans fel och Gud ska inte städa upp efter oss. Bortskämda blir vi i himmelen, inte här.

 

Vad har musik med övernaturliga varelser att göra?
Religion behöver ju inte handla om övernaturliga varelser.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har musik med övernaturliga varelser att göra?

Religion behöver ju inte handla om övernaturliga varelser.

 

Skulle väl säga att Gud (alla o all dom typerna) är övernaturliga, enligt religionen iaf, de kan ju ändra vad de vill och anta vilken form som helst, vilket ju inte är något normalt elelr som sker i naturen. Och om vi diskuterar religon ( som du sa) så tror man ju på det som religionen i fråga handlar om en eller flera gudar.

 

Är man troende så tror man ju också på en högre makt, som inte är naturlig.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har musik med övernaturliga varelser att göra?

Religion behöver ju inte handla om övernaturliga varelser.

 

Skulle väl säga att Gud (alla o all dom typerna) är övernaturliga, enligt religionen iaf, de kan ju ändra vad de vill och anta vilken form som helst, vilket ju inte är något normalt elelr som sker i naturen. Och om vi diskuterar religon ( som du sa) så tror man ju på det som religionen i fråga handlar om en eller flera gudar.

 

Är man troende så tror man ju också på en högre makt, som inte är naturlig.

 

Soad_token

 

Se t.ex. neanderthalarnas religion på stenåldern, den innefattade inga gudar. De målade grottmålningar för att de trodde att de skulle få bättre byten i deras jakt då och liknande. Sedan kom homo sapiens under stenåldern och började dyrka gudar som solguden, vindguden och liknande, det är då religionen börjar likna våran mer. Så religion behöver inte ha gudar i sig, däremot finns det få religioner som inte har det och inte har övernaturliga ting. (hittar inget bättre ord för att förklara det)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...