Hoppa till innehåll

Religion


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

Då kan vi väl utgå från sannolikhet istället, är det sannolikt och troligt att Gud finns?

Det beror på vem du frågar.

 

Jag frågar världen vi ser här, är det sannolikt att det finns en Gud trots alla motsägelser, förklaringar till universums uppkomst, hur liv uppstått, evolution, bibelns kontroverser, faktumet att folk svälter och lider utan att få böner hörda.

 

Så alternativen är att vi antingen har en ond Gud som inte bryr sig om oss, eller så finns han inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst MacGyver

Så alternativen är att vi antingen har en ond Gud som inte bryr sig om oss, eller så finns han inte.

Eller en god gud som inte bryr sig om oss.

 

Sedan som jag flera gånger sagt, när människan själv skapat misären ska inte Gud komma och städa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller en god gud som inte bryr sig om oss.

 

Då är han verkligen god.

 

Sedan som jag flera gånger sagt, när människan själv skapat misären ska inte Gud komma och städa upp.

Om han kan och vill så jo, det ska han.

 

Nu är det ju så att han inte verkar existera och allt ska avfärdas som ovetenskapligt medeltida jippo utan någon som helst trolighet

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte på någon gud, vi uppkom på det sätt vetenskapen säger att vi gjorde. Däremot respekterar jag olika religioner, även om jag tycker att det är löjligt.

 

Folk får tro vad f*n dom vill så länge det inte går ut över andra. T.ex. strikta regler som måste följas för att man inte skall klassas som syndare och intolerans mot de som inte är troende, sånt är jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så alternativen är att vi antingen har en ond Gud som inte bryr sig om oss, eller så finns han inte.

Eller en god gud som inte bryr sig om oss.

 

Sedan som jag flera gånger sagt, när människan själv skapat misären ska inte Gud komma och städa upp.

 

Jag har bara en fråga till detta, varför skickade då Gud Jesus till jorden? För att inte bry sig om den? Eller för att som du säger, "Städa upp"? Det senare känns det som. Är du troende så borde du be till Gud, och varför ber du till Gud? Jo för att få hjälp. Men ska han inte hjälpa dig då, för det är du själv som har orsakat det? Otroligt haltande logik.

Men om du nu inte är troende så behöver du inte kolla åt detta hållet, jag bara påpekar att det går totalt emot Bibeln att Gud inte ska städa upp efter oss. Som C.S Lewis skrev en gång.

"När vi kommer hem är vi smutsiga och trasiga barn, men badrummen står redo och handukarna är rena."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Jag har bara en fråga till detta, varför skickade då Gud Jesus till jorden? För att inte bry sig om den? Eller för att som du säger, "Städa upp"? Det senare känns det som. Är du troende så borde du be till Gud, och varför ber du till Gud? Jo för att få hjälp. Men ska han inte hjälpa dig då, för det är du själv som har orsakat det? Otroligt haltande logik.

Men om du nu inte är troende så behöver du inte kolla åt detta hållet, jag bara påpekar att det går totalt emot Bibeln att Gud inte ska städa upp efter oss. Som C.S Lewis skrev en gång.

"När vi kommer hem är vi smutsiga och trasiga barn, men badrummen står redo och handukarna är rena."

Gud skickade Jesus till jorden för att Jesus skulle sprida budskapet om att Gud har ändrat sig och kan ge människan ett evigt liv beroende på hur de har varit.

 

Jag ber till Gud för att tacka honom och för att jag och min nästa ska få hans välsignelse. Det är lite skillnad på att be Gud om personliga saker och att tro att han ska skänka lyx till människan och göra allt ont människan skapat ogjort.

 

Argumentet att Gud inte ska "städa upp efter oss" p.g.a vår fria vilja är inget annat än troendes egna partiska rationalisering om varför deras Gud inte gör det deras tro i grunden säger.

 

Oja kristendomen i handlar absolut i grund och botten om att Gud finns för att skänka oss lyx och för att vi ska kunna fela och skada människor hursomhelst och sedan ska han komma och göra allt ogjort! :_
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oja kristendomen i handlar absolut i grund och botten om att Gud finns för att skänka oss lyx och för att vi ska kunna fela och skada människor hursomhelst och sedan ska han komma och göra allt ogjort! :_

Japp det var precis vad jag sa.

 

Men ja, jag anser att om Gud nu finns och bryr sig om oss så ska han avsluta all misär och krig i världen, men det gör han inte.

 

Så idiotiskt att säga att han inte skulle ens 'försöka' göra allt bättre, men varför ens anta att han finns ihuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oja kristendomen i handlar absolut i grund och botten om att Gud finns för att skänka oss lyx och för att vi ska kunna fela och skada människor hursomhelst och sedan ska han komma och göra allt ogjort! :_

Japp det var precis vad jag sa.

 

Men ja, jag anser att om Gud nu finns och bryr sig om oss så ska han avsluta all misär och krig i världen, men det gör han inte.

 

Så idiotiskt att säga att han inte skulle ens 'försöka' göra allt bättre, men varför ens anta att han finns ihuvudtaget.

 

Tänk så han har hjälpt oss? Tänk så det kunde ha varit värre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så han har hjälpt oss? När? Var? Hur?

Hans favoritsysselsättning nuförtiden är ju att skicka orkaner på oss.

 

Värdelöst.

Inte säkert, men det är ju möjligt, ingen vet ju ;) Finns människor som lever med religonen varje dag. Jag tror det är viktigare för dem än för t.ex dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...