↗ till inläggetJag sa aldrig att du kallade dem psykist sjuka, men din pro-ateism är urlöjlig. En tro behöver inte alls vara som de stora världsreligionerna. Vilken person som helst som är kapabel till logiskt tänkande förstår det. Det inkluderar inte dig då, tydligen.
Varför är den så löjlig?
Jag kan ändra min syn på vad som är logiskt och troligt om jag får anledning, men jag har då aldrig fått något intryck på något sätt att det finns något övernaturligt, sen har jag en sjö av rationella förklaringar till allt från varför religion uppkom, varför det fortfarande finns kvar och varför det är skadligt.
"En tro behöver inte alls vara som de stora världsreligionerna." Nej absolut inte, men hur är det relevant?
Blir en tro mer trovärdig om den inte praktiseras organiserat, att den inte hör till världsreligionerna?
För övrigt har logiskt tänkande inget att göra med att inse att folks tro inte behöver höra till en världsreligion, så du vet.
Men det var ju fyndigt att försöka vända min egna mening emot mig.
EDIT: Åh, och låt oss säga att Josef Fritzl var en ateist. Var hans livsyn frisk för det?
Hela grejen med Josef Fritzl var dock att han vart mer eller mindre psykiskt sjuk p.g.a hans uppväxt.
Om han var ateist, så ja visst han hade en, enligt mig, frisk syn på hur världen fungerar och formats, men det är helt orelevant till att han utförde incest med sin dotter som fick 7 barn med honom, sin egna far.
Håller inte med om det, att bara bli ateist är att kopiera en tro som redan finns.
Ateism är ingen tro.
Det är en avsaknad av tro.
Jösses, jag trodde detta var grundläggande?
Om alla skulle försöka att hitta sin egen tro skulle det visa att man tänker självständigt.
Snarare att man hittar på för att främja sig själv.
Med att tänka självständigt menar jag att man med rationalitet och verklighetsbaserad logik (tänk teologisk logik, där fossiler förklarats som vilseledningar av Satan, eller att vi inte utvecklats från apor bara för att de existerar samtidigt som oss) kollat på världen utan att försöka få någon övermäktig Skapare in i bilden.
Jag blev inte bombarderad av kristendomen när jag var liten, då min far är skeptiker och min mor hade tillräcklig respekt för att låta mig finna min egen uppfattning, eller ingen alls. Vi gick inte till kyrkan och vi hade ingen bibel, så jag fann vetenskap istället. De som faktiskt kunde bevisa sina teorier eller förklara saker utifrån vad som kan observeras, och inte bara säga att allt var tack vare "Gud".
Och jag fick ganska snart klart för mig att religion bara handlade om kontroll.
Jag själv är varken ateist eller tillhör nån religion
Så vad är du? Agnostiker?
Lustigt hur alla känner att det är just ens egen tro som är rätt
Ja det är det, så jag är ofta farligt nära dubbelmoral i dessa debatter.
Skillnaden är dock att tro förlitar sig på saker som inte kan bevisas, och är baserade på okunnighet och med största sannorlikhet en hög med lögner.