↗ till inlägget
Nej, jag menar att de inte ska baka in vetenskapliga fakta i deras tro i ett desperat försök få tron att överensstämma med verkligheten.
Kristendomen har inga belägg för att påstå att Gud skapade Big Bang, men nu när bevisen för Big Bang är så många blir de oroliga och tar det säkra kortet, nämligen att påstå att det ändå var Gud för att "så måste det vara".
Ursäkta, men är du efterbliven? Det fanns inget som idéerna om Big Bang när kristendomen skapades. Nu vet man. Vad säger att någon Gud inte skapade Big Bang?
Desparata försök? Säkra kort? Det är sunt förnuft. Sluta leta efter låtsasargument eller lek efterbliven, jag vet inte vad du försöker göra.
"Det fanns inget som idéerna om Big Bang när kristendomen skapades."
Precis. Bravo.
Då kanske du förstår varför kristendomen inte kan baka in Big Bang Teori med teorin med Gud? Antagligen inte, för isåfall hade vi inte gått så långt, eller att du börjat kalla mig efterbliven.
"Vad säger att någon Gud inte skapade Big Bang?"
Tja, det går inte att motbevisa det. Som att man inte kan bevisa att Gud inte finns.
Big Bang teorin har nästan alltid ignorerats av kristna, fram tills sent 1900 tal får jag anta. Innan dess var det kätteri..
"Desparata försök? Säkra kort? Det är sunt förnuft."
Uppenbarligen förstår du mig inte.
Men ja, säkra kort. Att få sin egen berättelse att involvera allt som kan motsäga att man har rätt.
En långsökt (dålig) jämförelse.
Du har ett recept på något, och du säger att det "krävs" 2 koppar socker.
Sedan kommer någon och påstår att, genom att prova själv eller finna förklaringar (... vetenskap) att det krävs 4 koppar.
Då, som kristendomen gjort med Big Bang teorin, så säger du bara "Ja men originalreceptet var på 4 koppar, hah!"
Kort sagt, att ta det som annars motbevisar (eller ifrågasätter/kolliderar med) din ursprungliga åsikt och använda det för din fördel.
Med andra ord, lögn, då det bryter mot det ursprungliga meddelandet.
Lögn, för att ni inte kan backa upp "Så Gud skapade Big Bang", utan så kallad teologisk logik.
Som jag ser det så sätter du religion och tro lika med Bibeln och Islam. Bara för att man har en tro betyder det inte att man tror på varenda ord som står i Bibeln eller någon annan bok.
Att jag ser det som lögn att kristendomen tar Big Bang till sin fördel har inget att göra med dom som tar alla ord i Bibeln / Koranen bokstavligt.
Dom är livsfarliga.