💬
Logga in
Fuska.se

Religion

455 svar · startad

Kom med ett bättre argument.

Okej. Vad är grunden för ett fungerande samhälle?

Utveckling, samarbete och motivation.

Behövs religion för det?

Religion, när det har varit styrande (Tidig Kristendom i Europa) har inte gjort något annat än att skapa samhällen där en viss tro inte får ifrågasättas. När folk från den tron, präster, får authoritet p.g.a sin position.

Religion är snarare avvecklande för ett samhälle.

Det sa jag aldrig, bara för att en lag/regel inte finns behöver man inte göra det. Men de är fortfarande grund.

De 10 budorden är så löjligt grundläggande att de är helt meningslösa.

De säger i princip "gör inget dumt mot någon annan" vilket jag inte behöver en viss tro för att följa?

↗ till inlägget

Kom med ett bättre argument.

Okej. Vad är grunden för ett fungerande samhälle?

Utveckling, samarbete och motivation.

Behövs religion för det?

Religion, när det har varit styrande (Tidig Kristendom i Europa) har inte gjort något annat än att skapa samhällen där en viss tro inte får ifrågasättas. När folk från den tron, präster, får authoritet p.g.a sin position.

Religion är snarare avvecklande för ett samhälle.

Det sa jag aldrig, bara för att en lag/regel inte finns behöver man inte göra det. Men de är fortfarande grund.

De 10 budorden är så löjligt grundläggande att de är helt meningslösa.

De säger i princip "gör inget dumt mot någon annan" vilket jag inte behöver en viss tro för att följa?

Den övre delen säger jag bara tack för :)

Den undre delen finns det ju inte direkt något vettigt att skriva eftersom du skrev ungefär samma sak som jag.

28 Jun 2009

Eftersom en så stor del av världen tror på religion är det ju omöjligt att allt bara är påhittat och det borde ligga något i det. Men att det finns en gubbe uppe bland molnen som skapat jorden och vet allting om dig är fel sätt att tolka det på enligt mig. Jag håller på att kolla igenom en 6 timmars presentation om lite blandade saker och de 2 första timmarna tyckte jag var mest intressanta och de handlar om "human mind" som google translate inte har en så bra översättning på. Våran hjärna är mycket kraftigare än vi kan tro och jag tycker det förklaras väldigt bra.

Del 1: http://blip.tv/file/1879600

Del 2: http://blip.tv/file/1879643

29 Jun 2009
↗ till inlägget

Eftersom en så stor del av världen tror på religion är det ju omöjligt att allt bara är påhittat och det borde ligga något i det.

Vad är det för slags logik egentligen?

Ljug tills det blir sant?

Om jag skulle växt i en religiös familj skulle jag ju bli ateist om jag märker att inget funkar. Tror knappast att man kan hålla upp en sån här lögn i över 100 generationer baserat på att alla ingår i en religion utan att ha känt av det på något sätt bara för att de blev uppväxta så. Sedan på medeltiden blev man ju iofs utstött om man inte ville ingå i sin religion.

Alla får gå sin egen väg, om någon vill vara kristen och säger att de får signaler från det de kallar Gud så lägger jag mig inte i. Och jag tror inte att flera miljoner ljuger om det.

Senast ändrad:

Kan ni förklara detta?

Ni som tror att kristendom är fejk.

För över 2000 år sedan skrevs detta ner i johannes uppenbarelse som handlar om jordens slut.

Han fick se en vision av gud jätte tydligt och förklarade det så här.

Folk plågades och det var krig överallt. Det flög långa saker med eld längst bak i luften som styrdes av människan. Det föll saker från bevingade flygande grejer som exploderade när det landade på marken.

Det är lite av vad det står. Sen står det.

Människan kommer få som ett litet märke intryckt i kroppen som ska hjälpa dom.

Sen står det också att man ska vägra ta dom men det är en annan sak.

Men tänk att detta skrevs ner för cirka 2000 år sedan,för en man fick en vision av (GUD) måste det ha varit.

Det skrev han också.

Och det har folk läst i alla tider sen dess.

Nå förklara det om du kan :D

30 Jun 2009

PLUS! Det står också att översvämmningar skulle bli vanligt och att jordbävningar ökar snabbt. Och det gör det. (Globala uppvärmningen)

Och jag skrev om märken som skulle in i huden det har med New world order att göra. Dom där chipen som man måste operera in.

Så detta stämmer rätt bra!

↗ till inlägget

PLUS! Det står också att översvämmningar skulle bli vanligt och att jordbävningar ökar snabbt. Och det gör det. (Globala uppvärmningen)

Och jag skrev om märken som skulle in i huden det har med New world order att göra. Dom där chipen som man måste operera in.

Och det ska man tro på för att....?

Jag är lite skeptisk på att man för ett stort antal år sedan kunde få sådana "visioner".

Varför är det nerskrivet sen så länge sen så? :angry:

↗ till inlägget

Varför är det nerskrivet sen så länge sen så? :angry:

För att det är så otroligt lätt att påstå, samtidigt som det ska innebära händelser långt in i framtiden.

Ojoj, om runt 1000 år kommer det att regna lite oftare än vanligt.

Paranormal förutsägelse.

↗ till inlägget

Vad säger att det handlade om en händelse orsakad av människan?

Översvämningar har blivit vanligare.

Har jordbävningar det? Har du något att backa upp det med?

Varför måste det innebära att kristendomen är sant, när de gör sådana enkla löjligt generella "förutsägningar", som på den tiden inte kunde verifieras eller förnekas?

En massa skitsnack som kopplas med verkliga händelser.

Väldigt bibliskt.

Senast ändrad:

1 Jul 2009

Precis! Hur jävla lätt är det inte att hitta på något på kanske 70-talet och sen lura alla att det var något för 1000 år sen?

Jag kan inte förstå att det finns folk som går på sånt, när det låter overkligt.

Jag kan t.ex. säga redan nu att om 1000 år (om Jorden finns) så flyger vi, utan vingar. Det är så lätt att FÖRUTSPÅ nånting, men att det sen händer är en annan sak.

6 Jul 2009
↗ till inlägget

Precis! Hur jävla lätt är det inte att hitta på något på kanske 70-talet och sen lura alla att det var något för 1000 år sen?

wat?

Det är nog ganska svårt.

Jag tror inte att flera miljoner buddhister sitter och mediterar flera timmar per dag utan att få någon religiös/spirituell upplevelse.

Jag har själv inte haft nån religiös upplevelse men det betyder inte att det inte finns. Religion är inte helt bullshit

Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religions destroy spirituallity.

-Michael Ellner

↗ till inlägget

Jag tror inte att flera miljoner buddhister sitter och mediterar flera timmar per dag utan att få någon religiös/spirituell upplevelse.

Men flera miljarder kristna ber varje dag utan att få en religiös upplevelse?

Jo, tog buddhister som exempel bara.

7 Jul 2009

Buddhister har ingen gud eller liknande (Förutom då Buddha, men han är ingen gud), det enda mål dom har med deras "religion", är att hitta inre frid.

Tycker inte att man kan jämföra det med kristendomen.

Senast ändrad:

Spelar ingen roll om man har valt att ha en gud eller inte, man kan ha religiösa/spirituella upplevelser ändå.

↗ till inlägget

Spelar ingen roll om man har valt att ha en gud eller inte, man kan ha religiösa/spirituella upplevelser ändå.

Hur går det ihop?

8 Jul 2009

Alla religioner har inte en gud, men det är fortfarande religioner. Alltså kan dess utövare ha en religiös upplevelse.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Islam påstås handla om fred, och du ser ju hur mycket fred det för med sig.

Islam handlar om fred men det betyder inte att vi ska behöva tåla vad som helst.

Här är ett exempel på hur västvärlden avgör vilka som är terrorister, när t.ex Israel (USA's gullungar) bombar Palestina (araberna/muslimerna) är det försvar men när Hamas (araberna/muslimerna) bombar tillbaka är det terrorism.

Och när muslimerna bombar tillbaka så är alla muslimer mycket våldsammare än alla andra.

Jag säger inte att det är rätt att bomba men jag säger att om man gör samma sak själv så ska man inte gnälla över att dem andra är mer våldsamma.

"När Hamas bombar tillbaka", Det är inte Hamas som bombar tillbaka utan Israel. Israel bombar pga. att Hamas avfyrar Qassam raketer och utför terrorattentat mot civila Israeler. Att påstå att Israel dödar "palestinier" utan anledning är rena nazist propagandan, allt som Israel gör är svar på Hamas dödande av oskyldiga Israeler. Media försöker ofta av någon anledning dölja hur många Israeler som faktiskt har dödats de senaste 10 åren, siffrorna överstiger till långt över 1000 och siffrorna över skadade överstiger 10 000! Ska ett land behövå tåla detta? Har man ingen rätt till självförsvar?

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in