Gäst Megadeth Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Tycker ni kopierade spel ska förbjudas att sälja på gatorna eller butikerna? Jag är just nu i ett land i Asien där de säljer sådana. De är väldigt billiga, och det är väldigt bra kvalitét på dessa spel. Jag tycker dock detta ej bör förbjudas, detta ska finnas så länge som original spel finns. Ingenting i denna ska förbjudas, när det gäller kopiering och original-försäljning. Detta är för att man ska kunna köpa billiga saker också, allt i denna värld är så himla dyrt nu för tiden. Något billig bör man kunna köpa! Nå, nu vill jag höra era argument! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 (redigerat) Nej. Jag tycker inte att det är okej. Denna man som säljer kopior på gatan bryter antagligen mot ett antal lagar. Och fildelning lönar sig bara för den som laddar ner. Jag tycker dock detta ej bör förbjudas, detta ska finnas så länge som original spel finns. Vi säger att ett nytt GTA spel har kommit ut. Ingen köper det, dom laddar ner det istället. Det innebär att ni antagligen inte kommer få se något nytt GTA spel, då dom som har skapat spelet inte får betalt för det. Och därmed inte har pengar till att göra ett nytt spel, så dessa originalspel kommer tillslut försvinna. Detta är för att man ska kunna köpa billiga saker också, allt i denna värld är så himla dyrt nu för tiden. Man köper inget, man betalar inget när man laddar ner olagligt. Och ja, det mesta är dyrt idag, men allt kan man inte få gratis. Jag tror, att spel som kostar runt 700kr, har någonting med fildelning att göra. Dvs att dom inte har tjänat något så mycket och måste därmed höja priset. Jag tycker att dom ska börja göra likadant som det är på STEAM. Kanske att man måste aktivera sitt spel på internet med en speciell kod man får med när man köper spelet, och om denna kod dyker upp igen så spärras koden och ingen kan spela spelet, som har just den koden. Något billig bör man kunna köpa! Fildelning är gratis. Men lägre priser? Lägre priser kommer inte tack vare fildelning iaf. Tråd godkänd. Redigerat 31 Oktober 2008 av Raptomex Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Megadeth Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Jo, du har en poäng där. Men i alla fall så tycker jag detta ska fortsätta vara kvar. Alla har inte råd med spel över 600 :-. Och därför finns det kopierande spel. Tror jag..? Sedan så när man laddar ned från olika nedladdningsprogram som Limewire och ThePirateBay så hamnar inte vi i problem, som laddar ned. Utan de som skickar ut filerna. Det tycker jag dock är bra. För jag trodde från början vi skulle hamna i knipa, vi som laddade ned, fast jag hade fel. Sedan så de som säljer spel det är de som tjänar alla pengar. Allting får de, så det lönar ändå inte sig att man förbjuder kopierade spel i världen. //Megadeth Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Sedan så när man laddar ned från olika nedladdningsprogram som Limewire och ThePirateBay så hamnar inte vi i problem, som laddar ned. Utan de som skickar ut filerna. Det tycker jag dock är bra. För jag trodde från början vi skulle hamna i knipa, vi som laddade ned, fast jag hade fel. Varför tror du det för? När du laddar ner så tar du emot, men även skickar, kopierar/delar med dig av filer. Du utför en kriminell handling oavsett. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Jo, du har en poäng där. Men i alla fall så tycker jag detta ska fortsätta vara kvar. Alla har inte råd med spel över 600 :-. Och därför finns det kopierande spel. Tror jag..?Men nu är det såhär, lille vän, att spel är underhållning. Det du sitter och laddar ner är inte vatten, det är inte mat, det är inte kärlek eller någonting annat som är nödvändigt för att leva. Det du laddar ner är underhållning, och just det är det ingen människa som inte klarar sig utan. Därför är argumentet att det är för dyrt helt j*vla värdelöst, för det är ingenting du egentligen behöver. Det alla idioter bidrar till när de laddar ner spel (främst då till PC eftersom det är enklast) är att vi PC-spelare får våra spel ett halvår - flera år efter konsolreleasen, eller rentav inte alls. Ni bidrar till en förstörd marknad för PC-spelen, och ni gör att fler utvecklare tvingas lägga ner. Valve har ju som tur är en utmärkt lösning på det här, Steam. Även BioShock och Mass Effect har systemet att man måste gå online vid installation, detta medför dock problem för de, inklusive mig, som formaterar om hårddisken ofta. Då spelet bara tillåter några installationer. Vissa hävdar att de bara laddar ner spel för att testa om de är bra, och sedan ska köpa dem. Med det utbudet av recensioner, förhandstittar, gameplay-videos etc vi har idag är det också ett ganska löjligt påstående. Det utvecklarna måste göra här är att skapa demo-versioner, så svårt är det faktiskt inte. Mer demo-versioner och onlineaktivering är lösningen enligt mig, höjda straff kommer inte hjälpa. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Megadeth Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Sedan så när man laddar ned från olika nedladdningsprogram som Limewire och ThePirateBay så hamnar inte vi i problem, som laddar ned. Utan de som skickar ut filerna. Det tycker jag dock är bra. För jag trodde från början vi skulle hamna i knipa, vi som laddade ned, fast jag hade fel. Varför tror du det för? När du laddar ner så tar du emot, men även skickar, kopierar/delar med dig av filer. Du utför en kriminell handling oavsett. Ja, när jag laddar ned musik/filmer/spel och så vidare tar jag emot. Fast det är de som fildelar dessa filer som hamnar i knipa. Ja, det är klart att vi också begår ett brott, fast inte lika mycket som de som fildelar. Sedan så om man laddar ned mycket filmer eller musik så hamnar man mer i knipa. Dock så gör jag ej detta så mycket. Laddar ned en film på kanske två månader, och musik laddar jag ned oftare så klart, för det behöver man. Har sett på Limewire folk som har blivit anmälda till polisen, för att de fildelar filer. Och sedan hamnat i fängelse, det brukar vara de som är över arton år som hamnar för det mesta i knipa. De som är yngre hamnar sällan i sådan knipa. För poliserna bryr sig inte om de som är under arton år. De bara fängslar dessa artonåringar. //Megadeth Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Raptomex Skrivet 31 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2008 Vi gör så här. Vi alla här är ute på tunn is när vi skriver i detta ämne. Man kan lätt bryta mot; §3.7 - Allt prat om piratkopiering är strängt förbjudet. Fråga inte, hjälp inte! Detta innefattar cd-nycklar och fildelningsprogram/sajter. §3.8 - Uppmana heller aldrig till något olagligt eller sprid andras uppmaningar om något olagligt. Och för att hindra er från att överträda reglerna så låser vi tråden. Jag anser att det blir bäst så, men om nån annan mod anser att vi kan försöka så kan dom låsa upp tråden. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg