Hoppa till innehåll

Bygga Dator, Duh


AlleTheMaster

Rekommendera inlägg

Prosessorn kan inte gå ner i varv, den snurrar ju inte :lol: , du menar kanske fläckten? Men det har ingen betydelse på klockfrekvensen..

 

Kan någon mer komentara bygget? Ser det bra ut eller borde jag ändra något?

Man säger att processorn går ner i varv när den arbetar mindre som leder till att fläkten snunnar mindre

 

OK, men det var inte det jag frågade om ;) . Jag undrade om jag borde höja klockfrekvensen till 3.1 GHZ, eftersom det är standard.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Overkill på minnena, PC2-6400 räcker

2. Overkill på kylpastan, det är inte en större tub.

3. Skitmoderkort

4. Onödigt med fläktar som sänker temperaturen med 1.5 celcius

5. Onödigt med E8500, ta E8400

6. overkill nättagg, ta corsair 450W istället.

7. på låg 6-7k skulle jag kört på AMD.

8. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=349-55960

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Overkill på minnena, PC2-6400 räcker

2. Overkill på kylpastan, det är inte en större tub.

3. Skitmoderkort

4. Onödigt med fläktar som sänker temperaturen med 1.5 celcius

5. Onödigt med E8500, ta E8400

6. overkill nättagg, ta corsair 450W istället.

7. på låg 6-7k skulle jag kört på AMD.

8. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=349-55960

mm, chassit är dyrt. Ska ta ett för typ MAX 400kr istället. Minns det du sa en annan gång att det där är högre kvalité, men det skiter jag i! Är det verkligen onödigt med 1066mhz minnen? Snabbare= bättre, men det kanske inte gör så stor skillnad. Kulpastan trodde jag var en större tub för att den väger mer.

 

Overkill på nättagget stämer ju inte! Det kanske har 30 wat mer, men annars är bara det andra dyrare, iofs bättre kvalité antar jag.

 

Jag ska nog vänta med att vänta med att köpa den, har läst att AMDs nya deneb processorer snart kommer, då kanske de andra sjunker i pris lite, eller så blir det en deneb.

 

Tack för dina tips!

 

Edit: Det behövs väll ingen 3rd party kylare, räcker det inte med den som hänger med processorn?

Redigerat av AlleTheMaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I dagsläget skulle jag gå på Intel, men skulle välja en E8400 istället för en E8500, skillnaden är så lite och processorerna är så lätta att överklocka. Quadcore vinner man så lite på i dagens läge att som en vanlig användare som inte sysslar med avancerad fotoredigering eller cad program inte behöver en quadcore prolle. Grafikkortet som är med i paketet kommer ändå att vara flaskhalsen i systemet om personen i fråga ska spela spel. Ska han\hon köra vista eller xp ?

Redigerat av typpe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ni har förvrängt mina ord! Jag fattar att man inte får skriva "gå ner i varv" här...

I brbara datorer gör de det nästan alltid för att spara på batteriet. AMD har också så på sina vanliga processorer för att de inte behöver "gå 110" (ett uttryck, ta det inte ordligt!) när man surfar på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ni har förvrängt mina ord! Jag fattar att man inte får skriva "gå ner i varv" här...

I brbara datorer gör de det nästan alltid för att spara på batteriet. AMD har också så på sina vanliga processorer för att de inte behöver "gå 110" (ett uttryck, ta det inte ordligt!) när man surfar på nätet.

Aja, men iallafall. Det var inte fläkten jag menade, bara det att bios eller nått styr fläkten till att alltid hålla CPUn på 45c. Det jag undrade var om jag kan/borde höja klockfrekvensen till 3.1GHz, som är standard. Nu ligger den på 3.0GHz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ni har förvrängt mina ord! Jag fattar att man inte får skriva "gå ner i varv" här...

I brbara datorer gör de det nästan alltid för att spara på batteriet. AMD har också så på sina vanliga processorer för att de inte behöver "gå 110" (ett uttryck, ta det inte ordligt!) när man surfar på nätet.

Aja, men iallafall. Det var inte fläkten jag menade, bara det att bios eller nått styr fläkten till att alltid hålla CPUn på 45c. Det jag undrade var om jag kan/borde höja klockfrekvensen till 3.1GHz, som är standard. Nu ligger den på 3.0GHz

 

Det tycker jag. 45 grader celsius är inte farligt. Dessutom så är den ju gjord för 3,1GHz, så den arbetar nog bäst där.

 

Det där med snabbare = bättre stämmer inte.

DDR2 800MHz betyder att den har dubbla hastigheten på 400MHz på FSB.

Intels processorer anger tydligt vilka busshastigheter de kör på. Deras bästa processor har en busshastighet på 1600MHz, vilket de upppnår genom att köra FSB 400MHz gånger fyra = 1600MHz. Egentligen så duger det alltså med 800MHz till allt, så länge man inte överklockar.

 

wAcko: I din kundvagn har du valt ett chassi med medföljande nätagg. Är det inte lite Overkill med 2 st? :rolleyes:

Man lär ju bara behöva ett, så man kan spara in lite pengar där.

Redigerat av PunkArne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Overkill på minnena, PC2-6400 räcker

2. Overkill på kylpastan, det är inte en större tub.

3. Skitmoderkort

4. Onödigt med fläktar som sänker temperaturen med 1.5 celcius

5. Onödigt med E8500, ta E8400

6. overkill nättagg, ta corsair 450W istället.

7. på låg 6-7k skulle jag kört på AMD.

8. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=349-55960

mm, chassit är dyrt. Ska ta ett för typ MAX 400kr istället. Minns det du sa en annan gång att det där är högre kvalité, men det skiter jag i! Är det verkligen onödigt med 1066mhz minnen? Snabbare= bättre, men det kanske inte gör så stor skillnad. Kulpastan trodde jag var en större tub för att den väger mer.

 

Overkill på nättagget stämer ju inte! Det kanske har 30 wat mer, men annars är bara det andra dyrare, iofs bättre kvalité antar jag.

 

Jag ska nog vänta med att vänta med att köpa den, har läst att AMDs nya deneb processorer snart kommer, då kanske de andra sjunker i pris lite, eller så blir det en deneb.

 

Tack för dina tips!

 

Edit: Det behövs väll ingen 3rd party kylare, räcker det inte med den som hänger med processorn?

 

vet inte varför jag sade att det var overkill, men kör på corsair iaf.

 

och man ska välja minnen efter processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mhm, ok. Men jag vill ha billigast möjligt, finns det något billigare alternativ på nätagg?

Corsair är bäst inom nätagg imo. Klart det finns billigare alternativ, med sämre kvalité och ljuddnivå. Redigerat av wAcko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...