Hoppa till innehåll

Välja Skola


Gäst Monicca67
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Monicca67

Hej!

Min dotter ska börja i en ny skola till högstadiet, och jag behöver lite tips på bra skolor.

 

Jag har varit inne på www.skolvalet.com, en sida som jämför skolor statistikmässigt, och upptäckt att Bergshamraskolan i Solna, som min dotter skulle börja i, bara har 88% gymnasiebehörighet efter att man slutat nian. Jag skulle vilja att hon gick i en skola som har 100% behörighet. Enligt skolvalet.com är t.e.x Höglandsskolan en sådan skola.

 

Har du några tips? Går du i en bra skola?

 

/Monica

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur menar du med 88% gymnasiebehörighet?

Jag förmodar att det är statistik på hur många som börjar på gymnasiet överhuvudtaget från den skolan. Du råkar inte ha en direktlänk till källan där du läste detta?

Om man får behörighet beror på vad för betyg och hur mycket man anstränger sig i skolan.

 

Just nu ser betygsskalorna ut på så vis att får man ett Godkänt i ett ämne får man 10 poäng. Ett Väl Godkänt ger 15 poäng och ett Mycket Väl Godkänt ger 20 poäng.

Det här kommer snart ändras till A, B, C skalor för att underlätta det nationellt. Dock sker detta inte först 2011 vad jag hört.

 

När du fått betyg i alla ämnen räknas sedan poängen ihop och man får ett slutgiltigt poäng som man kan använda sig av att söka in på olika gymnasier. Det här kallas även för meritvärde som är vanligt förekommande i dessa sammanhang.

 

Tyvärr kan jag inte tipsa dig om någon bra grundskola i Stockholmsområdet, men har hört att friskolor ska vara mycket bättre än kommunala. (Har själv inte gått i en friskola, så jag kan inte uttrycka mig inom ämnet, har bara hört folk snacka om det).

Hoppas du fått lite mer klarhet inom ämnet.

Dessutom kan jag säga att det behövs ingen höjdarskola för att skapa ett geni, endast en person som har engagemang och gillar det han/hon håller på med, det är omöjligt att få en häst att sitta om den inte vill.

Jag har själv gått i några riktiga sunkskolor genom mina år och gick ut med 165 poäng i grundskolan (15 G och 1 VG), ändå pluggar jag på KTH just nu. :)

Redigerat av Boffaroffe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tror jag förstår vad du menar med gymnasiebehörighet och jag tycker inte du ska lägga så stor vikt vid det, titta in lite på den sidan och helt ärligt tycker jag den var värdelös, det viktigaste i sånna här sammanhang är enligt mig (jag är dock elev själv så jag är inte helt objektiv) vad andra tycker om skolan, och vad andra tycker om lärarna, inte vad statistiken säger. jag till exempel gick i gillboskolan (sollentuna) när jag gick i grundskolan, statistiken säger att det är en medelmåtlig skola, men det var tex. ingen i min klass som hade ett enda ig. (skulle dock inte rekomedera stället, skolan har gått utför fort året efter vi sluta).

 

annars har boffaroffe rätt i de han säger, jag har hört samma rykten om friskolor i stockholm, i alla fall en del av dom.

 

jag gick själv som jag sa på gillboskolan under mina nio grundskoleår och gick ut med hyfsade 210 poäng, och ändå är jag en av dem som är bäst i min klass nu när jag går på rudbecksskolan

 

hoppas det här hjälper dig och din dotter ;)

Redigerat av Aviator
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Monicca67

Tack för era svar!

För att direktlänka till boffaroffes förfrågan, kommer här: http://grundskolan.skolvalet.com/Stockholm...ergshamraskolan

 

Själv tycker jag att det är en bra sida, jag som förälder. Statistik har sällan fel, och jag är ganska säker på att skolor med lägre procent på gymnasiebehörighet efter att avslutat nian är skolor med mindre engagerade lärare. Det finns bra skolor och dåliga skolor, bra lärare och dåliga lärare.

 

Sen självklart är det ju så att det allra viktigaste är att barnet trivs i skolan, det är extra viktigt på högstadiet. Men jag vill ändå att min dotter ska ha en trygg grund att stå på med många bra lärare att ha som förebilder. Hamnar hon i en skola med dåligt utbildade lärare som låter eleverna gå ut grundskolan utan gymnasiekompetens, då skulle jag känna att jag gjort ett misstad som förälder.

 

För det är jag som har ansvaret för min dotter och jag känner att tre år på fel högstadium kan resultera i dåliga saker. Hamna i fel bekantskap, alkohol, cigarretter, sånt som föräldrar är enormt rädda för.

 

Jag har också tänkt på friskolor, det sägs ju att dem ska vara bättre. Jag får helt enkelt diskutera min dotter och så får vi bestämma något tillsammans. Hon byter ju skola nu på grund av att hon inte trivdes och att skolan var för bråkig så att gå efter statistiken på t.ex. gymnasiebehörigheten är en trygghet för mig. Får 100% gymnasiebehörighet kan jag iallafall vara relativt lugn med hennes slutbetyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...