Hoppa till innehåll

Problem På Gymnasiet


prophet

Rekommendera inlägg

Vet inte riktigt vad jag skall göra...

 

Jag går i ettan på en gymnasieskola i Malmö, en naturvetenskaplig linje. Första terminen så bytte jag ungefär efter fem veckor till nybörjarspanska men tyckte det var tråkigt för att klassen, läraren och tiderna var dåliga. Jag har skolkat och kan f*n inte ens säga Hej jag heter xxxxx. Jag ska bara gå färdigt denna vårterminen i spanska och sedan byter jag till Programmering A och B som individuellt val. Om jag ska få något i betyg i spanska måste jag ta igen en j*vla massa (ungefär 10 kapitel) och det orkar jag verkligen inte...

 

Hur stor spelar det någon roll om jag ignorerar spanskan helt och hållet?

Det är sådana här frågor du ska ta upp med skolan SYV/SYO eller vad ni kallar det. eftersom du gå natur så satsar du antagligen ganska högt. ska du in på läkarlinjen sen t.ex. behöver du alla MVG (så är det iaf här i gbg) så snacka med eran studie och yrkesvägledare så kan du se hur mycket poäng du behöver och hur mycket du förlorar på att skippa spanskan.

 

B-språk suger, jag kämpar mig igenom min Tyska, det är bara att hålla ut. glosor är lätt att få mycket poäng på läxförhör och det är ganska lätt att memorera.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min SYO är ett offer som snackade bakom min rygg till elever. Hon trodde att jag hade problem hemma för att jag ville välja en naturinriktad linje med lite poäng... :/

 

Men jag har redan valt att jag skall satsa på ett G.

du kan ju alltid smyga in på nått annat gymnasie med naturprogrammet och snacka med deras SYO, det borde ju funka.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad jag skall göra...

 

Jag går i ettan på en gymnasieskola i Malmö, en naturvetenskaplig linje. Första terminen så bytte jag ungefär efter fem veckor till nybörjarspanska men tyckte det var tråkigt för att klassen, läraren och tiderna var dåliga. Jag har skolkat och kan f*n inte ens säga Hej jag heter xxxxx. Jag ska bara gå färdigt denna vårterminen i spanska och sedan byter jag till Programmering A och B som individuellt val. Om jag ska få något i betyg i spanska måste jag ta igen en j*vla massa (ungefär 10 kapitel) och det orkar jag verkligen inte...

 

Hur stor spelar det någon roll om jag ignorerar spanskan helt och hållet?

 

 

För högskolebehörighet krävs att du har minst 2500 poäng med Betyg, ett betyg är IG till MVG. Streck är inte ett betyg. Av dessa måste 90% vara minst G, alltså 2250 G poäng minst. Om du får IG i spanska som förmodligen är 100 poäng så kommer du har 2400 G poäng om du klarar allt annat. Med andra ord är det lungt för behörigheten. MEN få inte Streck OM du inte har minst 2500 poäng med G. Man kan ha valt över 2500, vi kunde ha 2800, då de 2500 bästa räknades. Så har du totalt valt för 2500 så få inte Streck. Men har du 2500 poäng UTAN spanskan kan du skita i den helt, fast avregistrera dig då, annars får du frånvaro, har du över 20% frånvaro på en termin får du indraget bidrag så var på den säkra sidan.

 

Vissa kurser/program på högskolan kan kräva G i Spanska, fast om du ogillar spanska som du säger så är det lungt ^^ Inga vanliga program kräver spanskan som behörighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...