Hoppa till innehåll

Ekonomikrisen Vs Globala Uppvärmningen


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag håller med alla här...

Att åka kollektivtrafik är billigare än att åka bil om man använder sig av busskort och betalar en månadssumma eller dylikt. Sen så är det ju bättre för naturen om en buss kör 80 pers istället för att 80 pers åker i var sin bil.

Men vi kan inte styra den globala uppvärmningen som regeringen och miljöfolket försöker få oss att tro.

Den globala uppvärmningen har alltid funnits. Den fanns redan innan vi människor gick på Jorden. Men då fanns det inga bilar eller kolkraftverk som släppte ut koldioxid och andra föroreningar.

Det beror även på solens aktiviteter, var solsystemet ligger i galaxen, etc, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Soad_Token, nu är du bara löjlig.

Verkar som om det är helt ofattbart för dig att någon helt inte vill åka med 30 andra i en långsam buss?

 

Ursäkta att jag har sårat din bussälskande själ.

 

Finns flera skäl till att åka buss och att det är bra för miljön, men det bryr jag mig ärligt talat inte om.

Vanligtvis går jag till vänner, skola, whatever, bra för kroppen. Cyklar när snön är borta, men är det långa avstånd ber jag eventuellt om skjuts istället för att stå och huttra vid någon busstation ute i kylan för att sedan spendera 30+ min med att bussen ska stå stilla vid stoppljus och liknande 60% av tiden (bor nära innerstan) medan man får höra på dom där skrikiga ungarna, gråtande babyn längre bak, tanten som hostar lungorna ur sig till vänster, den mentalhandikappade som gör en massa "HÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!" ljud framför en.

 

Jag sitter överraskande nog hellre och blir skjutsad av farsan, för ärligt talat skiter jag fullständigt i hur mycket mer koldioxid världen får stå ut med för att våran bil av de 800,000,000 i världen åkte ett hyffsat antal kilometer.

Jag åke hellre bil istället för att åka buss (inte för att jag har råd att köra bil så ofta som jag vill men iaf). Detta för att jag är lat. Jag åker gärna buss om det går nära mig eller om tiderna passar, att säga "Jag vägrar åka kollektivtrafik" är ju bara dumt, för att åka bil om bussen går och tvinga en förälder att köra sig är bara själviskt. Och jag sover hellre på bussen än sitter i en bilkö och stirar ut ur framrutan, halvt sovade och en mindre trafikfara.

 

Det jag störe mig på var din inställning, bara för att du har fått lyssna på medpassageare en gång, så vägrar du åka kollektivt, tycker synd om dina föräldrar =/

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soad_Token, nu är du bara löjlig.

Verkar som om det är helt ofattbart för dig att någon helt inte vill åka med 30 andra i en långsam buss?

 

Ursäkta att jag har sårat din bussälskande själ.

 

Finns flera skäl till att åka buss och att det är bra för miljön, men det bryr jag mig ärligt talat inte om.

Vanligtvis går jag till vänner, skola, whatever, bra för kroppen. Cyklar när snön är borta, men är det långa avstånd ber jag eventuellt om skjuts istället för att stå och huttra vid någon busstation ute i kylan för att sedan spendera 30+ min med att bussen ska stå stilla vid stoppljus och liknande 60% av tiden (bor nära innerstan) medan man får höra på dom där skrikiga ungarna, gråtande babyn längre bak, tanten som hostar lungorna ur sig till vänster, den mentalhandikappade som gör en massa "HÖÖÖÖÖÖÖÖH!!!" ljud framför en.

 

Jag sitter överraskande nog hellre och blir skjutsad av farsan, för ärligt talat skiter jag fullständigt i hur mycket mer koldioxid världen får stå ut med för att våran bil av de 800,000,000 i världen åkte ett hyffsat antal kilometer.

Jag åke hellre bil istället för att åka buss (inte för att jag har råd att köra bil så ofta som jag vill men iaf). Detta för att jag är lat. Jag åker gärna buss om det går nära mig eller om tiderna passar, att säga "Jag vägrar åka kollektivtrafik" är ju bara dumt, för att åka bil om bussen går och tvinga en förälder att köra sig är bara själviskt. Och jag sover hellre på bussen än sitter i en bilkö och stirar ut ur framrutan, halvt sovade och en mindre trafikfara.

 

Det jag störe mig på var din inställning, bara för att du har fått lyssna på medpassageare en gång, så vägrar du åka kollektivt, tycker synd om dina föräldrar =/

 

Soad_token

 

Ja det är synd om mina föräldrar, kanske ber om skjuts en gång varannan vecka ner till en vän som bor en bra bit bort.

Din nya inställning nu är ju som om jag säger "PAPPA SKJUTSA MIG SKA IVÄG NU!" när jag tidigare skrev

"ber jag eventuellt om skjuts istället.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det mest komiska är väl ändå att folk köper bil så att de kan åka till gymmet där de sätter sig på en träningscykel. Snacka om att vi människor krånglar till det här med produktion och konsumtion. Själv försöker jag alltid cykla till mina jobb. Senast fram och tillbaka från Stockholm till Umeå. Det är inget jag förväntar mig att alla ska göra, men några kilometer är väl inte så märkvärdigt? Man kan ju flytta nära jobbet också så slipper man den eländiga pendlingen bland alla främmande människor ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miljövänligt, en mindre bil av 800,000,000 bilar som finns i världen.

tycker sådana här resonemang är bland de sorgligaste finns.

 

+1 poäng till dig för att det du konstaterar stämmer. om det nu var ett krav att bara du skulle skippa bilen.

 

poängen är att så många som möjligt ska åka kollektivt, ju fler ju bättre. en person gör inte mycket själv, men är en del av något mycket större vilket i detta fall resulterar i betydligt lägre utsläpp. tror du förstår det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miljövänligt, en mindre bil av 800,000,000 bilar som finns i världen.

tycker sådana här resonemang är bland de sorgligaste finns.

 

+1 poäng till dig för att det du konstaterar stämmer. om det nu var ett krav att bara du skulle skippa bilen.

 

poängen är att så många som möjligt ska åka kollektivt, ju fler ju bättre. en person gör inte mycket själv, men är en del av något mycket större vilket i detta fall resulterar i betydligt lägre utsläpp. tror du förstår det själv.

 

Ja, jag förstår det.

Jag förstår även varför folk hellre tar personbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst Ps2Boj

Soad_token och fishmaster, håll er till tråden.

Vill ni tjafsa med varann så kan ni alltid pm'a varann.

 

Cykla, åka bil och buss.. what ever..

Jorden kommer alltid förstöras miljoner gånger värre av andra grejer som t.ex atomvapen som testas osv.

Finns ingen chans att du som svensk medborgare hjälper antingen ekonomin eller jorden om du nu inte

donerar 100 miljoner var till forskning eller Volvo :)

 

Men jag håller med dig Soad, att folket är för lata för att gå..

Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år.

 

Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska.

Om jag ska gå utanför stads-delen så tar jag spårvagnen då det är det miljövänligaste jag vet..

 

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

 

 

Tack för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj nu ska vi hålla oss till tråden, när vi talar om miljöpåverkan passar det inte in i en tråd om global uppvärmning.

 

"Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år."

 

Tyckte du precis sa att det inte påverkade.

 

"Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska."

Har ju säkert inget med att göra att du, antagligen, inte får köra fordon pga ålder, som ej specificerats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är synd om mina föräldrar, kanske ber om skjuts en gång varannan vecka ner till en vän som bor en bra bit bort.

Din nya inställning nu är ju som om jag säger "PAPPA SKJUTSA MIG SKA IVÄG NU!" när jag tidigare skrev

"ber jag eventuellt om skjuts istället.

 

Tja om du bara åker någonstans en gång i veckan, typ skolan/jobbet eller vad du nu gör så kan jag förstå att du tar bilen...du måste ju vara helt oförmögen att fungera i ett samhälle om du bara träffar människor en gång i veckan...och att åka personbil om man är socialt missanpassad är faktiskt ingen fara =)

 

Soad_token och fishmaster, håll er till tråden.

Vill ni tjafsa med varann så kan ni alltid pm'a varann.

 

Cykla, åka bil och buss.. what ever..

Jorden kommer alltid förstöras miljoner gånger värre av andra grejer som t.ex atomvapen som testas osv.

Finns ingen chans att du som svensk medborgare hjälper antingen ekonomin eller jorden om du nu inte

donerar 100 miljoner var till forskning eller Volvo :)

 

Men jag håller med dig Soad, att folket är för lata för att gå..

Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år.

 

Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska.

Om jag ska gå utanför stads-delen så tar jag spårvagnen då det är det miljövänligaste jag vet..

 

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

 

 

Tack för mig :)

Det är ej att tjafsa det är en debatt, varför vi verkar tjafsa är för att bevisa att man själv har rätt måste man förstöra den andras argument.

 

Jag är bara nyfiken på vad du egentligen menar, kommer jorden gå under iimon 50 år enligt dig med den här utvecklingen eller menar du att vi kommer dö om flera 1000 år? Vad kommer vi dö av egentligen? Skulle uppskatta ett svar på de frågor då de va lite oklara för mig.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Yillian

Soad_token och fishmaster, håll er till tråden.

Vill ni tjafsa med varann så kan ni alltid pm'a varann.

 

Cykla, åka bil och buss.. what ever..

Jorden kommer alltid förstöras miljoner gånger värre av andra grejer som t.ex atomvapen som testas osv.

Finns ingen chans att du som svensk medborgare hjälper antingen ekonomin eller jorden om du nu inte

donerar 100 miljoner var till forskning eller Volvo :)

 

Men jag håller med dig Soad, att folket är för lata för att gå..

Seriöst, jag går hellre än att se världen gå under om drygt 50 år.

 

Om vi ska nu säga hur mycket jag går så är det nog 90% av vart jag än ska.

Om jag ska gå utanför stads-delen så tar jag spårvagnen då det är det miljövänligaste jag vet..

 

Gå -> Cykla -> Spårvagn.

 

 

Tack för mig :)

Det är ej att tjafsa det är en debatt, varför vi verkar tjafsa är för att bevisa att man själv har rätt måste man förstöra den andras argument.

 

Jag är bara nyfiken på vad du egentligen menar, kommer jorden gå under iimon 50 år enligt dig med den här utvecklingen eller menar du att vi kommer dö om flera 1000 år? Vad kommer vi dö av egentligen? Skulle uppskatta ett svar på de frågor då de va lite oklara för mig.

 

Soad_token

 

Med "världen gå under om 50 år" menade jag inte precis att den ska sprängas eller något.. menade

bara att det kommer bli kalabalik och om vi håller på med samma skit vi gör just nu så kommer vi ju

kanske inte se hur det ser ut om 50 år, iaf inte lika fint som det är nu.

 

@fishmaster: Jag kan mycket väl be min far/mor om skjuts eller dra någonstans med moped.

Men jag sa ju att jag inte åker sånt.

Det har mycket med denna tråd att göra om hur mycket jag går, då vi snackar ju om att

man hellre ska gå osv.

Det jag menade med "håll er till tråden" var att ni började gå lite övergränsen med själva ämnet.

Men du har rätt Soad, det är en debatt och debattera ska man ju göra.

 

(Jag är Ps2Boj, kunde inte byta namn då jag glömde passwordet <_<)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...