Gäst Justfiwi Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 (redigerat) Hejsan! Köpte idag en ny fläkt till min CPU. Såhär var händelseförloppet: 1. Knäppte loss den gamla fläktet 2. Lyfte av den gamla kylaren 3. Tog loss processor, gammal P4, från kylaren 4. Tog bort gammal kylpasta 5. Tog på ny kylpasta 6. Satte ned processorn 7. På med nya fläkt osv. 8. Stoppade i sladden Det som händer nu när jag sätter på datorn är att den startar, men inget dyker upp på skärmen osv. Tillochmed musen vägrar lysa osv. Vad kan jag ha gjort? Edit: Moderkortet gör inte ifrån sig något ljud eller liknande Tack på förhand Redigerat 20 Februari 2009 av Justfiwi Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 du gjorde så du inte hade ngn statisk elektrisiktet på dig va? men tror inte det är det. du kan ju ha gjor sönder moderkortet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Justfiwi Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 du gjorde så du inte hade ngn statisk elektrisiktet på dig va? men tror inte det är det. du kan ju ha gjor sönder moderkortet. Jag rörde ramen innan du vet... med fingrarna för att ta bort statisk sak sak.Men hade inget ESD-band Samt att jag damsög datorn senare XD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RazerInc Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 När du dammsög, hade du munstycket mot komponenterna eller liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Justfiwi Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 När du dammsög, hade du munstycket mot komponenterna eller liknande?Nej inte vad jag vet. Brukar alltid lite lätt hålla fingret mot komponenterna så att munstycket inte rycks mot, du vet av trycket.Men finns det inga andra orsaker än att jag själv har kört sönder det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RazerInc Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 (redigerat) När du dammsög, hade du munstycket mot komponenterna eller liknande?Nej inte vad jag vet. Brukar alltid lite lätt hålla fingret mot komponenterna så att munstycket inte rycks mot, du vet av trycket.Men finns det inga andra orsaker än att jag själv har kört sönder det? kolla att du har kopplat in allt eller om någon sladd sitter löst EDIT: Hände så för mig på min gamla hp data, men efter 1 timma funka allt igen Redigerat 20 Februari 2009 av RazerInc Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Justfiwi Skrivet 20 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Februari 2009 När du dammsög, hade du munstycket mot komponenterna eller liknande? Nej inte vad jag vet. Brukar alltid lite lätt hålla fingret mot komponenterna så att munstycket inte rycks mot, du vet av trycket. Men finns det inga andra orsaker än att jag själv har kört sönder det? kolla att du har kopplat in allt eller om någon sladd sitter löst EDIT: Hände så för mig på min gamla hp data, men efter 1 timma funka allt igen Okej, men nu ska jag åka bort efter lovet så jag testar väll några gånger till senare. XD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 21 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 21 Februari 2009 (redigerat) Vad menar du med "Min Dator Startar Inte Upp"? Betyder det att du ansluter nätkabeln till nätaggregatet men den startar inte, du trycker på startknappsreläet men den startar inte, datorn startar kör POST men bootar inte? Det finns många betydelser av "Min Dator Startar Inte Upp". Och om du inte har ett jordat ESD verktyg OCH SAMTIDIGT HÅLLER PÅ OCH PILLAR PÅ KOMPONENTERNA är det SJÄLVKLART att det kan gå sönder. Det gör ingen nytta att bara röra vid datorns chassi(ojordad), du bara fördelar din potential med chassits potential, t.ex om du är uppladdad till ca 200 V och rör vid datorns chassi som t.ex är 0 V så fördelar du ju bara era potentialer så att de blir ungefär 100 V var. Om du då rör en komponent, lol då har du ingen komponent. Sen är det bara felsöka och byta ut komponenten. Om du inte kan felsöka är det bara och köpa en ny dator eller slösa bort pengar på att byta ut komponenter slumpvist. Redigerat 21 Februari 2009 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 21 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 21 Februari 2009 ta i vägutaget innan du rör datorn ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 22 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 22 Februari 2009 ta i vägutaget innan du rör datorn ;)Alla har inte jordade vägguttag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 22 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 22 Februari 2009 ta i vägutaget innan du rör datorn ;)Alla har inte jordade vägguttag. då får man titta om man har det först och främst då. men gör som vitdom säger. titta så alla kablar sitter i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Justfiwi Skrivet 28 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 28 Februari 2009 ta i vägutaget innan du rör datorn ;) Alla har inte jordade vägguttag. då får man titta om man har det först och främst då. men gör som vitdom säger. titta så alla kablar sitter i. Alla sladdar sitter i och hur ser ett jordat eluttag ut då då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.