Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

Oj då jag som blandar redbull och jäger varje helg :S Men ändå.

 

"Obduktionen visade att det inte var några fel på Robins inre organ - och att han hade inte druckit speciellt mycket alkohol. Ingen förklaring till dödsfallet kunde hittas."

 

Inte bevis på energidrycken alltså.

 

"Inga som helst bevis"

Mattias Josander, marknadschef för Red Bull, skriver i ett mail till Expressen att Livsmedelsverket godkänt produkten. "Det finns inga som helst bevis för något som helst samband mellan energidrycker och några dödsfall."

 

Inte bevis där heller.

 

"Men Chloe led av QT syndrom, en sjukdom som drabbar hjärtats rytm."

 

Inte bevis på att det är energidrycken heller, allt kan vara farligt om man har sjukdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Att Livsmedelsverket skulle ha godkänt Red Bull stämmer dock inte. Uppgiften dementeras av Ulla Beckman på torsdagsförmiddgen."

"Svenska livsmedelsverket varnar för stora mängder energidryck samt energidryck i samband med träning eller alkohol. "

"Jag har själv druckit Red Bull. Vid ett tillfälle fick jag hjärtklappning och extrem panikångest."

 

Det är väll klart att Red Bull dementerar att deras produkt skulle vara inblandad i dödsfall. Dolda hjärtsjukdomar är inte ovanligt, och energidrycker påverkar bevisligen hjärtat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill bara påpeka att mycket är farligt om man får för mycket av det. Det finns dom som dött av Cola, för mycket kött, alltså att man får för mycket järn i blodet. Man kan dö av vad som helst utom vatten. Eller jo, om man andas in det. Men det är ju inte meningen. Eller om det är förorenat. Man skulle kunna få cancer om man dricker Cola light, och massa såna grejer. Man kan tillomed dö av sallad, eftersom att man i för stora mänger får ut ett oerhört extra tillskott av ett visst ämne, som inte är bra om man får för mycket av. Detta är dock inte bevisat men man KAN dö av allt. Man kan dö av att äta lyktstolpar och små insekter som ser goda ut, men som egentligen är skitgiftiga. Akta er för sådant.

Min poäng är såklart att om man förbjuder Energi dryck för att folk blir beroende, så borde man förbjuda andra saker först. Ingen av ovan nämnda såklart, men andra saker.

Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sportdryck -> kaffe tycker jag. Som tidigare någon sa här, om sportdryck blir för 18+, ska osso kaffe bli de

Fast nu är det ju inte att ungar blir beroende av kaffe, utan av energidryck. Man kan lätt bli beroende av kaffe med, men jag gissar på att majoriteten av alla 12 åringar hellre dricker energidryck än kaffe.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men oj, åldersgräns på energidrycker, stor katastrof för alla ungar som står och tror att de är häftiga när de står med en burk och dricker i skolans korridorer.

 

Hörde från en vän att varje skoldag så kommer det en massa unga elever till en affär i närheten från en skola för att köpa energidryck. klockan, runt 9 på morgonen?

 

Behöver de energi då? Nej. det skapar bara en onödigt dyr vana som på lång sikt KAN skada kroppen.

Ska inte energidrycker tas i samband med träning? När man faktiskt använder energin man får i sig? Inte för att fucka upp blodsockernivån tidigt på en skoldag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Att Livsmedelsverket skulle ha godkänt Red Bull stämmer dock inte. Uppgiften dementeras av Ulla Beckman på torsdagsförmiddgen."

"Svenska livsmedelsverket varnar för stora mängder energidryck samt energidryck i samband med träning eller alkohol. "

"Jag har själv druckit Red Bull. Vid ett tillfälle fick jag hjärtklappning och extrem panikångest."

 

Det är väll klart att Red Bull dementerar att deras produkt skulle vara inblandad i dödsfall. Dolda hjärtsjukdomar är inte ovanligt, och energidrycker påverkar bevisligen hjärtat.

 

Men trots allt har majoriteten i landet inte hjärtproblem och ingen tvingar en att köpa eller dricka energidrycker. Förbud är nästan aldrig en bra lösning :/

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...