💬
Logga in
Fuska.se

Ipred Lagen

51 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Som alla bör veta nu, är att den så kallade "IPRED" lagen har genomförts nu.

(IPRED är en förkortning som står för International Property Rights Enforcement Directive och är ett direktiv från EU)

Jag undrar om det är någon som är bra påläst på detta eller rättare sagt fattar lagen.

Jag undrar om det är han som lägger ut en torrent/fil som blir fälld för fildelning eller blir alla som laddar ner det?

är tacksam för svar

2 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling

Jag tror dom går efter dom som laddar upp filer. Så om du laddar upp en film så har du större chans att åka fast, Ja visst åker du fast om du laddar ner också , Men ladda inte upp något helst. Det är det man åker fast för. Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

:huh: Det är väll ganska självklart??

Om man tar fast dom som laddar upp så finns det ju inget för nedladdarna att ladda ner... :blink:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

Om man tar fast dom som laddar upp så finns det ju inget för nedladdarna att ladda ner... :blink:

Dom miljontals filer som redan är uppe?
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tror dom mest är inne på torrent-tekniken och letar fildelare. Och finns det ingen som laddar upp finns det ingen som kan ladda ner.

Dessutom som tidigare nämnts är lagen riktad för uppladdare av verk. Dom stora realeasegrupperna.

Om någon lite svensson känner för att tanka en serie som han missade på tv häromdan tror jag knappast dom skulle anstränga sig och ta reda på vem det var som tankade den serien just den tidpunkten.

Dessutom säger lagen att man ska betala det man vållat skada för. Så skulle du nu bli påkommen med att ladda ner ett par serier och någon film, kommer du inte få betala mer än ett par hundra lappar iaf.

Har du däremot laddat upp en film och spridit detta till flera tusen personer, kan det bli lite dyrare.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #6
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Jag tror dom mest är inne på torrent-tekniken och letar fildelare. Och finns det ingen som laddar upp finns det ingen som kan ladda ner.

Dessutom som tidigare nämnts är lagen riktad för uppladdare av verk. Dom stora realeasegrupperna.

Om någon lite svensson känner för att tanka en serie som han missade på tv häromdan tror jag knappast dom skulle anstränga sig och ta reda på vem det var som tankade den serien just den tidpunkten.

Dessutom säger lagen att man ska betala det man vållat skada för. Så skulle du nu bli påkommen med att ladda ner ett par serier och någon film, kommer du inte få betala mer än ett par hundra lappar iaf.

Har du däremot laddat upp en film och spridit detta till flera tusen personer, kan det bli lite dyrare.

men asså, om jag laddar ner en mp3 fil från nätet från en annan hemsida, tar dem en då typ? asså ingen torrent fil då utan en ren mp3

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

men asså, om jag laddar ner en mp3 fil från nätet från en annan hemsida, tar dem en då typ? asså ingen torrent fil då utan en ren mp3

Ska jag vara ärlig tror jag inte dom bryr sig om det. Dom har riktat in sig på de stora utgivarna av olagligt material och fokuserar mest på det. Det är itne så att dom sitter och registrerar varenda liten nedladdning som finns i sveriges nät.
Nivå 0 · Nykomling

vad jag hört och läst så kommer några skivbolag/filmbolag att ta fast några "små" nerladdare för att "skrämma" folket.

Nivå 0 · Nykomling

P2p (torrent teknink) baseras på att andvändarna laddar ner från han som har orginalet och varandra. Som ett pussel. Först är det bara en som har hela pusslet. Sedan så kopierar han sina pusselbitar och delar ut, sen så kopierar alla andra sina respektive delar och kastar de till varann. Efter ett tag så har flera personer hela pusslet eller filen och kan fortsätta dela ut. Torrents är filer som säger åt datorn vilket delningsrum den ska till ibland så är det många som har hela pusslet och då går det jättefort att få hela filen.

Men F2P (server till peer delning) är när en person har hela pusslet och delar ut till alla sammtidigt dettar är oftast inte lika bra som torrent tekniken eftersom det bara är en person som kopierar så hastigheten ökar inte när folk får pusslet. Men de kan gå ut ur delningsrummet direkt utan att behöva känna att de är obligerade att delamed sig för det går inte.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Ska jag vara ärlig tror jag inte dom bryr sig om det. Dom har riktat in sig på de stora utgivarna av olagligt material och fokuserar mest på det. Det är itne så att dom sitter och registrerar varenda liten nedladdning som finns i sveriges nät.

Sant, Värre om man laddar ner filmer + program som kostar pengar. Men polisen går ju efter dom som laddar upp och sen där efter dom som laddar ner?

3 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling

Skrämsel lag som in i h*lvete, kolla bara på Danmark och Finland som haft det sedan 2006, vad har hänt? Inget! Företagen hade svårt att bevisa att det var just han som laddade ner, och nu skickar dom väl hellre små kravbrev där dom hotar med domstol för att sedan tilläga om man betalar 10% av kostnaden av den filen som står skriven i brevet så är allt förlåtet.

Lagen fungerar inte heller retroaktivt.

Nivå 0 · Nykomling

Jag har en fråga om nån kan svara på den.

Kan jag ladda ner och sätta stopp för upload i utorrent?

För dom snackar bara om fildelning. Alltså uploaders.

Dom kommer att satsa på att ta fast både uploaders och vanliga nedladdare. Det första för att förhindra att folk får tag på torrents och det andra för att skrämmas. Ingen kommer att bry sig om några uppladdare åker fast för dom tänker, äh jag laddar ju bara ned lite. Men om dom börjar sätta fast lite vanliga människor så kommer folk hålla sig undan.

4 Apr 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Du kan inte stänga av den, endast sänka den till minst 1kB/s och det gör du genom att höger klicka på filen och sedan något med download tror jag, orkar inte kolla, du kan inte missa det.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

du menar att inte seeda? det är väl bara att ta bort torrenten efter du är färdig, trycka på stopp(om utorrent har en sån(använder vuze själv så..)) eller bara stänga av programmet helt :).
Nivå 0 · Nykomling

Man kan va utan att seeda,man bara tar på filen helt enkelt,som TheGreatest sa ;)

↗ till inlägget
↗ till inlägget

du menar att inte seeda? det är väl bara att ta bort torrenten efter du är färdig, trycka på stopp(om utorrent har en sån(använder vuze själv så..)) eller bara stänga av programmet helt :).

Nej, för samtidigt som du laddar ned så seedar du det lilla du redan har laddat ned. Alltså om du har laddat ned 40% så kommer du att seeda som där 40% till andra människor som också försöker få dom...

1kb är det minsta man kan seeda, men det är fortfarande seed och olagligt.

OnT: Nej, det är olagligt att ladda ned också!

Nivå 0 · Nykomling

de kommer att satsa mest på små nedladdare och stora uppladdare som någon sa, för att skrämma folk, men kör med vpn så blir det ingen fara. kan ju också skylla på att man lanade ir nåt går utmärkt men glöm för f*n inte ha krypterat hårdiskarna

↗ till inlägget

de kommer att satsa mest på små nedladdare och stora uppladdare som någon sa, för att skrämma folk, men kör med vpn så blir det ingen fara. kan ju också skylla på att man lanade ir nåt går utmärkt men glöm för f*n inte ha krypterat hårdiskarna

Du, tro inte att polisen lyckas okryptera din hårddiskar. De har nog lite bättre teknik än din hemma kryptering ^^
Nivå 0 · Nykomling

Jag laddade ned en rolig film igår, ingen polis utanför min dörr ännu.

Men dom är så välkomna.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in