Hoppa till innehåll

Månadens Datorpaket, Få Det Bästa För Pengarna!


prophet
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 34
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

God kväll alla, tråden är extremt o uppdaterad och bytes ut snarast.

 

Har legat efter lite med datorbyggning pga minskat intresse, men jag håller kvar till tråden och skall söka efter information så jag kan ge det bästa av det bästa för varje paket.

 

Sökes Medhjälpare:

En person som har god koll på nulägets komponenter. Skicka gärna ett PM!

 

prophet has spoken, gokväll!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Kan bidra med ett paket jag satt ihop i en tidigare tråd.

 

5000:- Amd only ;)

 

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...F9-E21D3C2BDDD6

Om man ska kolla på länken så står det "Access Denied", och man kan inte se paketet.

 

Jaså, ledsen för det, måste tagit bort det av misstag.

Kompenserar det genom att bumpa den här tråden med ett gäng riktigt prisvärda datorpaket.

 

Ett Intel / ATI paket med grym prestanda.

13K

http://data.fuskbugg.se/skalman01/datorNR1.png

 

Ett AMD / ATI paket med ännu mer prestanda, riktigt framtidssäker. (Även fast ordet framtidssäker egentligen inte ens hör hemma i datorvärlden. Lägg till en bra processorkylare ifall du kommer överklocka.

Exempelvis en Schyte Mugen II http://www.inet.se/artikel/5321447/scythe-mugen-2-rev-b

17K

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DatorNR2.png

 

Ett Intel / Nvidia paket med väldigt bra prestanda. Paket NR 1 är grymmare men har istället inte PhysX eller Cuda som vissa värdesätter.

12K

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DatorNR3.png

 

Ett AMD / ATI paket med otroligt prisvärd prestanda, törs nog erkänna att det är den mest prisvärda budget gamerdatorn just nu.

8,5K

http://data.fuskbugg.se/skalman01/DatorNR4.png

 

Har ni frågor eller funderingar är ni välkomna att skicka ett PM.

Redigerat av KalphiteQ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KalphiteQ, dina paket är väldigt förvirrande när du använder olika chassin och nätaggregat i varje paket. Är det inte bättre att använda samma märken och sedan skriva till vilka fler chassin och nätaggregat som är prisvärda?

 

Dina rekommendationer är också lite mystiska. En i7:a i en speldator? Varför? Detta är en spelsida och du bör anpassa datorerna efter en spelares behov.

En i7:a presterar mycket bra om man 3d-renderar, videoredigerar, fotoredigerar och arbetar med CAD. Inom spel presterar den likvärdigt med en i5:a som kostar nästan 1000kr mindre.

 

I det andra paketet rekommenderar du en AMD 1090T. Varför?

1055T kostar nära 1000kr mindre och presterar lika bra när man har överklockat dem till full potential. (4GHz är inga problem för någon av dem.)

Du har även slängt med 8gb RAM. Det finns inte en chans att man gör åt 8gb ram när man bara spelar! Bättre att köpa 4gb minne med 1600MHz så man kan klocka lite bättre och man sparar samtidigt en tusenlapp.

 

Det tredje paketet är riktigt bra, personligen tycker jag inte om varken Intel eller nVidia, men paketet är riktigt bra. Du har tänkt på att GTX 470 blir ruggigt varma och kompenserat med ett välkylt chassi. Bra gjort!

 

Det fjärde paketet är också bra gjort, tycker bara att grafikkortet är i det klenaste laget. Bättre att köpa ett 5850 som ger nästan lika många FPS per krona.

 

Du får gärna kalla mig grinig, men jag blir väldigt sur av mig när folk rekommenderar oprisvärda/obalanserade paket.

 

Tumregel:

Bara spel och användning av lättare applikationer - AMD.

Spel och mycket redigering av video, bilder, CAD, 3D - Intel.

 

Har plockat ihop ett paket som ger absolut mest prestanda per krona, samtidigt som det är någorlunda framtidssäkert:

http://img710.imageshack.us/img710/9963/fuskadator.jpg

 

Processor - Väldigt prisvärd processor, kostar endast 10% mer än föregångaren 965 samtidigt som den i teorin levererar 50% mer prestanda. Väldigt klockvänlig också, 4GHz är inga som helst problem med någorlunda kylning.

 

Grafikkort - Kort och gott det kraftfullaste singel GPU-kortet på marknaden till ett väldigt bra pris. Maxar allting i dagens läge.

 

Moderkort - SATA 6Gbit och USB 3.0, stöd före Crossfire när man vill uppgradera grafikkortet. Ska även klocka hyfsat bra för sitt pris. Kort och gott - Mycket moderkort för lite pengar.

 

RAM - Alla märken är väldigt jämnlika på marknaden, så tog det billigaste 1600Mhz (För överklockning) som fanns. Man kan lägga en hundralapp extra och köpa Corsair om man vill ha lite mer kvalité, men A-data är riktigt bra de också.

 

CPU-kylning - Mycket kylning till en liten peng. Till skillnad mot vanliga tower-kylningar så skickar H50 ut alla värme direkt ur chassit medan tower-kylningar låter den varma luften virvla runt i chassit innan den åker ut. Det resulterar till högre temperaturer på moderkortet och grafikkortet, och det vill man inte ha.

 

Hårddisk - Snabb, stabil och stor hårddisk för lite pengar. Köp!

 

Nätaggregat - 650w Modulärt, tyst, 80+-certifikerat nätaggregat för knappt 900kr! Mest prisvärda nätagget på marknaden!

 

Optisk enhet - Optiska enheter håller på att dö mer och mer, så valde bara den billigaste med ett bra märke. Ärligt talat, finns det någon som använder sin DVD-läsare mer än 2 gånger i månaden? :P

 

Chassi - Antec 300 är rymligt, ganska bra ljudisolering och finfin luftgenomströmning, allt för bara 500kr! Om man vill ha ett lite finare chassi med högre kvalité rekommenderar jag Fractal Design R2 för 800kr.

 

Fri Frakt på inet.

Byggnation om man inte vill bygga själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KalphiteQ, dina paket är väldigt förvirrande när du använder olika chassin och nätaggregat i varje paket. Är det inte bättre att använda samma märken och sedan skriva till vilka fler chassin och nätaggregat som är prisvärda?

 

Dina rekommendationer är också lite mystiska. En i7:a i en speldator? Varför? Detta är en spelsida och du bör anpassa datorerna efter en spelares behov.

En i7:a presterar mycket bra om man 3d-renderar, videoredigerar, fotoredigerar och arbetar med CAD. Inom spel presterar den likvärdigt med en i5:a som kostar nästan 1000kr mindre.

 

I det andra paketet rekommenderar du en AMD 1090T. Varför?

1055T kostar nära 1000kr mindre och presterar lika bra när man har överklockat dem till full potential. (4GHz är inga problem för någon av dem.)

Du har även slängt med 8gb RAM. Det finns inte en chans att man gör åt 8gb ram när man bara spelar! Bättre att köpa 4gb minne med 1600MHz så man kan klocka lite bättre och man sparar samtidigt en tusenlapp.

 

Det tredje paketet är riktigt bra, personligen tycker jag inte om varken Intel eller nVidia, men paketet är riktigt bra. Du har tänkt på att GTX 470 blir ruggigt varma och kompenserat med ett välkylt chassi. Bra gjort!

 

Det fjärde paketet är också bra gjort, tycker bara att grafikkortet är i det klenaste laget. Bättre att köpa ett 5850 som ger nästan lika många FPS per krona.

 

Du får gärna kalla mig grinig, men jag blir väldigt sur av mig när folk rekommenderar oprisvärda/obalanserade paket.

En I7a presterar bättre än en I5 750. Det som ofta får en 750 att verka bättre är att i många jämförelser så har I7orna hyperthreading på. Det är helt onödigt då ett spel som inte är flertrådat spelas.

Stäng av det så får du bättre prestanda i spel än en I5 750.

 

En spelares behov kan trots allt variera mycket så därför valde jag ändå ett paket med en I7a.

Fuska.se har trots allt en hel del fotoredigerare osv.

Men det är klart ska du bara spela så är en I5a mycket mer prisvärd, men då kunde jag lika gärna valt en AMD processor.

 

I det andra paketet valde jag en 1090T eftersom den har en upplåst multiplier vilket kan underlätta mycket när man överklockar. Tittar du på de andra delarna såsom moderkortet så ser du att hela syftet med det är egentligen att överklocka en hel del.

Det paketet blev ändå väldigt knepigt, jag hade som val att antingen välja 8Gb RAM eller 4Gb eftersom AM3 sockeln endast använder 2 kanaler. Då valde jag trots allt 8 Gb då både grafikkortet och processorn var väldigt framtidssäkra.

Ville då inte att minnena skulle "flaska" hela paketet.

 

I sista paketet valde jag ett 5770 då det faktiskt har mest FPS/krona. Som du ser i denna tråden så ligger ett 5850 en bit efter där. http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/926733-fps-kr/

 

Olika chassin och nätaggregat hade jag helt enkelt för att anpassa det efter vad som egentligen behövdes i just det systemet. T,ex HAF 932 chassiet hade jag i samma paket som Fermikortet.

 

5870 är heller inte längre det värsta singel-gpu kortet, det är GTX480 som är det just nu.

 

Tower kylare är det inte något fel på, med min Mugen II har jag cpu-fläkten riktad mot takfläkten på mitt HAF 932 så luften försvinner direkt ut ur chassiet.

 

Jag är även lite misstänksam ifall ett 5870 verkligen passar i ett Antec 300.

Ifall det nu passar så blir det säkert väldigt trångt.

 

Hoppas du är nöjd med mitt svar.

Redigerat av KalphiteQ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...