Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Har installerat Windows XP på min nya dator nu, men har fått lit problem. Därför tänkte jag ominstallera skiten. Har dock lite problem med att få bort Windows XP från datorn. Min hårddisk är på 250 GB uppdelat i två pationer (145gb och 5gb). Hade Ubuntu förut. När jag installerade Windows XP först kunde jag välja hur jag ville göra med de olika pationerna. Valde att installera på den lilla (5gb). När jag klickar på Den här datorn ser jag bara E: (5gb) och inte C: (245gb). När jag högerklickar på E: och väljer formatera får jag upp en ruta där det står

Kapacitet:

5,74 GB

Filsystem:

NTFS

Storlek på allokeringsenhet:

4 067 byte

Volymetikett:

Klickar på Starta, får upp en ny ruta:

[Formatera Lokal Disk (E ]

Varning! Formateringen kommer att radera all data på den här disken. Klicka på OK om du vill formatera disken eller klicka på Avbryt om du vill avbryta.

[OK][Avbryt]

KLickar på OK, får upp en ny ruta.

[Formatera Lokal Disk (E ]

Det gick inte att formatera den här enheten. Avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll. Försök sedan formatera igen.

[OK]

Har inget annat program eller fönster uppe. Blir snart tokig på skiten. Bara jag får bort det WIndows jag har på datorn kan jag fixa det. Någon som kan häjlpa mig? Borde det inte gå att radera allt från E: bara?

Redigerat av Sidney
Gäst Justfiwi
Skrivet

Så, du vill bara ha kvar Ubuntu?

Sätt i Ubuntu-skivan, installera om med det. Välj att radera Windows partitionen, inte den som är 5GB, och sedan så installerar du Ubuntu på det

Skrivet (redigerat)

Nej, han hade bara Ubuntu förut.

Skälet till att du inte ser den andra hårddisken är därför den är troligen ext3 och inte NTFS som Windows stödjer, och sen kan du inte bara formatera medans operativsystemet används -.-' Du måste sätta in skivan i datorn när den startar upp.

Det kommer komma upp en blåskärm där du kan skapa eller ändra partitioner etc. och du kommer att ta bort C och E (Använder Upp och ner tangenterna för att välja, tryck på D för att ta bort den, och sen L), så ta bort båda partitionenerna och gör en ny med det opartitionerade utrymme som blir över (Markera det opartitionerade utrymmet, tryck C, välj Maximum och minimum storlek, eller lämna det tomt så blir det högsta möjliga).

Det är där allt kommer att ligga!

Nästa etapp är att markera den nyskapade partitionen och trycka Enter, välj format att formatera allt med (NTFS), om hårddisken är gammal och sliten etc. kör en full formatering, annars väljer du bara Quick.

Om du fortfarande vill ha Operativsystemet på en enskild partition så dra ner http://gparted.sourceforge.net/ , bränn det på en skiva, stoppa in den när datorn startar upp, minska den enda partitionens storlek med det du önskar (För att vara på den säkra sidan så skulle jag bara sänka storleken så att det bara blir minst 10-15GB på den gamla partitionen, och detta ska helst göras innan du får massa program etc. installerat på partitionen, då kan du inte minska med lika mycket), gör en ny med det opartitionerade utrymmet, starta om.

Orkar inte förklara så följ instruktionerarna på deras hemsida.

Redigerat av Median
Skrivet (redigerat)

Det gick bra. Upptäckte nyss att jag inte har ett nätverkskort. Kan bara köre med ethernet kabel genom moderkortet. Tänkte därför köpa till ett nätverkskort så jag kan kör trådlöst. Vad är det man ska tänka på när man köper ett nätverkskort?

Redigerat av Sidney
Skrivet

Trådlöst NIC är inte så nödvändigt i en stationär dator och inte lika bra som sladd. Men om du absolut inte vill dra en sladd eller om du ska haxa andras trådlösa nätverk så är det ju bara att köpa.

Läs gjärna några recensioner om du kan hitta, så du inte köper ett kort som krånglar ofta.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...