Hoppa till innehåll

Franska Hadopi

Median

Rekommendera inlägg

Undrar vad ni tycker om den nya HADOPI lagen i Frankrike? Själv tycker jag den är väldigt kränkande, tvungen att ha spionprogram på datorn som spelar in allt man gör och skickar till HADOPI myndigheten?

* Människor stängs av från Internet, utan domstolsbeslut, efter tre anklagelser (!) om fildelning från storföretag (!!). Detta sker av en ny administrativ myndighet som kallas HADOPI.

* Under tiden man är avstängd ska man få fortsätta att betala sitt internetabonnemang.

* Myndigheten kräver, för att kunna bedöma folks oskuld, att de planterar spionprogramvaror på sina datorer som rapporterar allt man gör på datorn till myndigheten. Den som inte låter sig granskas, är automatiskt skyldig.

* Kulturministern räknar med hundratusentals avstängningar.

Ioförsig var det kanske något att förvänta sig då Nicolas Sarkozy vart som galen när ändringsförslag 138/46 gick igenom.

Anais rapporterar: http://ledomainedanais.blogspot.com/ , från vad man ser på bloggen så finns det väldigt många konsekvenser iochmed lagen, skyhöga kostnader, och att alla internetföretag etc. måste gå med på det om jag har förstått det rätt.

Så vad tycker ni själva om lagen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Så om jag har ett företag och anklagar X för fildelning av mitt upphovsrättsskyddat material 3 gånger så blir X avstängd från internet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, om inte personen ifråga slutar fildela.

Hur ska man kunna bevisa att han/hon inte slutar fildela då?

"Myndigheten kräver, för att kunna bedöma folks oskuld, att de planterar spionprogramvaror på sina datorer som rapporterar allt man gör på datorn till myndigheten. Den som inte låter sig granskas, är automatiskt skyldig."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

"Myndigheten kräver, för att kunna bedöma folks oskuld, att de planterar spionprogramvaror på sina datorer som rapporterar allt man gör på datorn till myndigheten. Den som inte låter sig granskas, är automatiskt skyldig."

Åh herrej*vlar, det där är SJUKT och grovt integritetskränkande! Får f.ö. be om ursäkt för att jag inte läste så noga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh herrej*vlar, det där är SJUKT och grovt integritetskränkande! Får f.ö. be om ursäkt för att jag inte läste så noga.

Jo, visst är det, dock har staten i Sverige sakt att dom inte kommer införa något likande som det här, men man vet aldrig :/ Får hoppas att inte heller fler länder gör samma sak som Frankrike, men Frankrike är ett ganska stort medlems land i EU, så inflytande har dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Något roligt nu är att använda en fransk proxy, ladda ner deras "spionprogram" och fildela som f*n ;D

Sen efter ett tag får man höra franska polisen i telefonluren ;p

F.ö. tycker jag att lagen är sjuk, men jag är inte förvånad om Sverige snart också kommer införskaffa det här.

Vi har ju redan FRA och IPRED, vilket nästan är lika kränkande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tvingas alla i Frankrike att installera trojaner på sina datorer..? Det var den dummaste regeln jag har hört efter den att man inte får länka, men det gick ju inte igenom.

Internet ska vara som det är, förstör det inte med löjliga regler som detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tvingas alla i Frankrike att installera trojaner på sina datorer..? Det var den dummaste regeln jag har hört efter den att man inte får länka, men det gick ju inte igenom.

Internet ska vara som det är, förstör det inte med löjliga regler som detta.

Spionprogram gjorda av regeringen, inte vanliga trojaner <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...