Hoppa till innehåll

Snälla Hjälp


Staejjkarn
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har en sån j*vla lust att bara slänga min sk. ''data'' ner för kaknestornet eller nått liknande. Jag fattar inte vad som är felet och ju mer jag funderar blir jag mer osäker på alla mina komponenter om dom passar in eller inte. Men hur som helst, när jag startar min data visas inget på skärmen och inget på datan fungerar inte förutom att fläktarna är igång och den lyser lite här och var där det finns lampor. På mitt moderkort lyser det en liten skärm där det står FF så jag nötade sönder manualen och hittade att det betyder boot men jag har ju inte så stora saker jag kan göra.Så om det är nån som vill vara snäll och ge mig ett svar på vad det kan vara för fel eller om någon komponent inte passar in så får ni alla mina FM + det jag tjänar fram till 2010 om ni vill.

 

Här är mitt paket med alla kompnenter och + plus chassi och skärm(om det nu är till nån hjälp)

Moderkort: XFX nForce 780i 3-Way SLI

CPU: Intel Core 2 Duo E7400

Hårddisk:Western Digital Caviar Blue 160GB SATA

RAM: Kingston HyperX 2GB DDR2 1066MHz PC2-8500 - Retail(om ni läste min förra tråd så kan jag säga att fick reda på att RAM-minnet är kompatibelt)

Grafikkort:Gainward 8400GS 512MB

OS:Windows XP Home SP3 Svensk OEM

Nätagget har jag ingen koll på men jag vet att den ligger på 420W max.

Chassi:Antec Nine Hundred

Skärm:Nån tjock skärm som jag stör mig på väldigt mycket

 

Jag vet att sladdarna räcker för på mitt förra moderkort så var sladdarna rätt men det kan vara skillnad vad vet jag....

 

Snälla kom med nåt bra svar inte som ''skicka in den till nått ställe som kan fixa den'' för min budget är just nu en 50-öring som jag hitta under sängen. Funkar komponenterna eller inte och säg gärna isåfall vad jag ska byta till och släng inte ihop nått paket med hundra nya saker för ni ska rätta er efter moderkortet för det vill jag inte köpa igen för när jag köpte det kostade det 2,500 fast nu är det prissänkt till 1,500''sigh''..

 

Tack på förhand och ursäkta grammatik eller stavfel, jag var lite frustrerad när jag skrev det här..

Redigerat av Staejjkarn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många har frågat mig varför jag bygger en egen data och jag vet faktiskt inte jag tyckte väl bara att det skulle vara lärorikt och kul att ha en egen data. Min farsa byggde min data och han är väldigt kunnig när det gäller sånt här.

Jag köpte alla mina delar från netonnet.se förutom operativsystemet det köpte jag från datorbutiken.com

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får jag fråga vilken modell av 780i SLI moderkortet du har, det ska stå på moderkortet? Modellnamnet ska se ut ungefär såhär: MBN780ISH9.

Det konstiga är att det finns två olika dokument på moderkortstillverkarens hemsida om vilka processorer som stödjs av moderkortet: http://www.xfxforce.com/en-us/products/mot...eries/780i.aspx

 

Är du säker på att du har kopplat alla sladdar och jumpers rätt?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får jag fråga vilken modell av 780i SLI moderkortet du har, det ska stå på moderkortet? Modellnamnet ska se ut ungefär såhär: MBN780ISH9.

Det konstiga är att det finns två olika dokument på moderkortstillverkarens hemsida om vilka processorer som stödjs av moderkortet: http://www.xfxforce.com/en-us/products/mot...eries/780i.aspx

 

Är du säker på att du har kopplat alla sladdar och jumpers rätt?

Det står MB-N780-ISH9 på mitt moderkort(precis som du skrev).

Det är det att jag vet inte exakt om allt är rätt kopplat men jag tror det, annars får vi titta senare på det för min farsa har dragit på semester. Jag vet inte heller men kan det vara att nätagget inte klarar av/stödjer moderkortet förisåfall måste jag köpa nytt.

 

Shaark91: Jag tror det är rätt för mitt moderkort ska stödja Intel Core 2 Quad/Duo/Extreme, Pentium 4/D/Extreme och det passar in när jag lägger in det i moderkortet det är inte segt eller nått jag bara lägger in den sen är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej,.. Jag tror nog att moderkortet stödjer din processor. Nästa steg är att kolla glapp, om du har kopplat alla sladdar och jumpers och att du också har kopplat dem rätt. Kolla glapp i alla sladdar!

 

När du startar datorn, pröva att endast koppla in skärmen till datorn och datorn till el-nätet; inga tangentbord/mus, högtalare eller usb saker eller nätkabel.

 

Förresten, du/den som byggde datorn använde väl ESD-armband när denne tog på komponenterna?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ju inte proffs på hur alla kablar ska sitta men jag titta i chassit så att alla kablar sitter ordentligt och det funkar inte så det är nog en felkoppling. Vi använde tyvär inte ESD -.- för det stog i manualen att man kunde röra vid nätagget så blir det inte nåt fel med stötar och sånt. BTW det är nog inte nätagget heller som det är fel på för jag köpte ett modernare och det funkar forfarande inte. En fråga om det är fel CPU eller ingen ström till den kan det vara så som det är isåfall, för det står i maualen till mitt moderkort att man ska koppla in en strömkabel till CPU:n men de t är ingen kabel/sladd som passar(det är en 8-pin uttag) och det tycker jag ju borde finnas i nätagget eller i paketet med moderkortet..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En fråga om det är fel CPU eller ingen ström till den kan det vara så som det är isåfall, för det står i maualen till mitt moderkort att man ska koppla in en strömkabel till CPU:n men de t är ingen kabel/sladd som passar(det är en 8-pin uttag) och det tycker jag ju borde finnas i nätagget eller i paketet med moderkortet..

Där har vi felet, processorn måste ju få ström! :)

 

Passar två stycken 4-pin sladdar i 8-pin(EPS12V) uttaget? Annars kan du söka runt och leta efter en adapter.

Kan du inte/vill du inte göra de två ovanstående sakerna får du köpa ett nytt nätaggregat som stödjer EPS12V standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...