Hoppa till innehåll

Din/ditt Nöt

Tidzon

Din/Ditt nöt?  

81 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Jag och och några polare sitter ute i solen och försöker lista ut om man säger Din nöt eller Ditt Nöt som förolämpning till någon.

Jag säger att det är Din Nöt och syftar på t.ex "Nöthjärna" (Din hjärna har storleken av en nöt)

En kompis säger Ditt Nöt och syftar på Nötdjur (Kor etc)

Så vad säger man? Din eller Ditt nöt?

Rösta och förklara gärna era åsikter.

Redigerat av Tidzon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Även om man nu syftar på nötkreatur borde det ändå heta "din nöt".

Anledningen till att det heter "Ett nötkreatur" är ju för att det heter "Ett kreatur".

Men om "din nöt" syftar på nötkreatur blir det ju fel =P "Ditt Nöt" är gammalt för "Din kossa" eller liknande.

Det är som att säga "Ditt kyl" istället för "din kyl" när man syftar på kylskåp. :s
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om man nu syftar på nötkreatur borde det ändå heta "din nöt".

Anledningen till att det heter "Ett nötkreatur" är ju för att det heter "Ett kreatur".

Men om "din nöt" syftar på nötkreatur blir det ju fel =P "Ditt Nöt" är gammalt för "Din kossa" eller liknande.

Det är som att säga "Ditt kyl" istället för "din kyl" när man syftar på kylskåp. :s

Nej? Haha, nu förstår jag inte alls hur du tänker :P En kyl är inte nödvändigtvist ett kylskåp.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...