Hoppa till innehåll

Koppling Av Antennkabel Till Digitalbox


Vitdom

Rekommendera inlägg

Hej! Jag har just införskaffat en digitalbox och har nu digital-TV Medium + 8 Fav ifrån Com Hem för någon dag sedan.

 

På de flesta kanalerna är det extremt mycket störningar och digitalboxen säger att det är mycket dålig signalstyrka på alla kanalerna. Det konstiga är att det inte är några störningar alls på kanalerna: SVT1, SVT2 och TV4 och kanske några fler kanaler. På min digitalbox står det att signalstyrkan är ca 25% och signalkvalitén är ca 75%.

 

 

Just nu är det kopplat på följande sätt:

 

I TV-uttaget i väggen sitter en T-förgrenare(http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69729324), den ena hanen är kopplad till en 15m kabel som går till en annan kabel(ca 1m) som jag fick av Com Hem och en lapp där det stod att jag var tvungen att använda den för att det skulle fungera, som är kopplad till min digitalbox(Samsung DCB-P770Z). Den andra hanen på T-förgrenaren är kopplad till en videoinspelare via en kabel på kanske 5m, från en annan utgång på videoinspelaren går en annan antennkabel till en TV via en kabel på kanske 5m. Den här andra TVn finns det ingen digitalbox till än, p.g.a. vissa fel som Com Hem är skyldiga till; så där kan man bara se de analoga kanalerna.

 

Vad ska jag göra för att kunna se på tv!?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem men farsan fixar dem alltid :P men ju mer saker man koppar in ju svagare blir det vet jag. Prova utan com hems kabel, utan T-förgrenaren och utan båda samtidigt och skriv vad du får för resultat. Finns förstärkare man kan köpa också som vi har tror jag.

Sedan är olika uttag i huset olika svaga så prova i andra om du har möjlighet. Vi kunde inte få in 5an på en TV som jag tror farsan fick fixat på nåt sätt...

 

Jag har nästan inte sätt på TV på ett år så jag har inte bra koll på det^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem men farsan fixar dem alltid :P men ju mer saker man koppar in ju svagare blir det vet jag. Prova utan com hems kabel, utan T-förgrenaren och utan båda samtidigt och skriv vad du får för resultat. Finns förstärkare man kan köpa också som vi har tror jag.

Sedan är olika uttag i huset olika svaga så prova i andra om du har möjlighet. Vi kunde inte få in 5an på en TV som jag tror farsan fick fixat på nåt sätt...

 

Jag har nästan inte sätt på TV på ett år så jag har inte bra koll på det^^

Jag har 4 tv-apparater kopplade med en hel hög med förgrenare från Comhem-uttaget, alla med perfekt bild. Kolla med Comhem, om signalstyrkan är så låg kan det vara något problem med deras tjänst, eller ditt uttag. Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag har prövat med att koppla 15 meters sladden + 1m sladden jag fick ifrån Com Hem direkt till vägguttaget till min digitalbox, det blev ganska mycket bättre men det finns fortfarande irriterande störningar här och var.

 

Men jag ska pröva att bara koppla 15 meters sladden direkt via vägguttaget och boxen senare idag när jag sovit.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bilden på TVn blir hemsk om man inte stänger av boxen när man inte använder den.

Måste man stänga av den? Räcker det inte med att sätta den i stand-by läge?

 

Bilden bör inte försämras bara för att man låter boxen stå på.

Standby läger duger gott och väl.

 

 

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Nu har jag prövat att koppla 15m sladden direkt ifrån vägguttaget till digitalboxen. Den säger nu att jag får ca 50% signalstyrka och 85% signalkvalité.

 

Typ alla kanaler verkar fungera ganska bra nu, förutom TV3 där det fortfarande är extremt mycket störningar.

 

Jag undrar hur jag ska göra för att snart så kommer en till digitalbox som ska vara vid TVn i morsans rum. Då måste det vara kopplat till båda digitalboxarna.

 

Vill helst ha något bra svar snabbt för att vi kommer att avbeställa digital-TV ifrån Com Hem idag eller så om det inte kommer att fungera.

 

 

Sen är en annan konstig sak att jag verkar ha alla kanaler som finns :kung: , även fast vi bara beställt Medium + 8 Favoriter. Kanske inte är något, undrar bara om det kan ha något att göra med problemet.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3an och 5an är svårast att få in har jag för mig.

 

Du har förmodligen fått nåt erbjudande att du har alla kanaler i en månad eller nåt, inget att klaga på :)

 

Även om enhet X är i standby så tar den kraft från antennuttaget.

 

 

Du får väl prova med en sån T-grej om du ska ha 2 digitalboxar i ett uttag, men signalen kommer förmodligen försvagas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...