Gäst caru Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Jo, tänkte pröva Ubuntu och installera den på D, då jag har Vista på C. Så jag har några frågor. Kan jag installera Ubuntu på hårdisk D utan att tabort Vista? Och isåfall måste jag formatera om D då? Sökt på Google men inte fått några riktigt säkra svar då jag är en ren noob på detta. Tack och hej //caru =D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Banish Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Om du har vista på C: kan du installera Ubuntu på D:. Jag tror du måste formatera D: men jag är inte säker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MysticGohan Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Om du har vista på C: kan du installera Ubuntu på D:. Jag tror du måste formatera D: men jag är inte säker. Beror på, han kan ju dela upp D hårddisken och ha ubuntu på den ena delen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst caru Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Okej, hur delar man på D då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Banish Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 (redigerat) Det kallas "Diskpartitionering". Man kan göra det utan att formatera hårddisken, men det är säkrast om man formaterar den först. Du kan partitionera den med t.ex Norton Partition Magic eller GParted. Om du ska formatera finns det nog inbyggd partitionerare på ubuntu skivan. Rätta mig någon om jag har fel. Redigerat 15 Juli 2009 av Banish Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fimpen Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Du använder som Banish sa "Diskpartitionering" sen när du installerat så kommer det upp en ruta när du startar om du ska starta med Vista eller Ubuntu. Nu till min fråga. :P Kan man installera detta utan att ha skivan i? T.ex. om man har skivan på datorn? :P Eller måste man använda sig av skiva? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst caru Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Jag laddar nog ner från deras hemsida. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MysticGohan Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Du använder som Banish sa "Diskpartitionering" sen när du installerat så kommer det upp en ruta när du startar om du ska starta med Vista eller Ubuntu. Nu till min fråga. :P Kan man installera detta utan att ha skivan i? T.ex. om man har skivan på datorn? :P Eller måste man använda sig av skiva? Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på 1. ladda ner och bränn själv 2. köp 3. beställ gratis skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst caru Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 (redigerat) Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på 1. ladda ner och bränn själv 2. köp 3. beställ gratis skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka Jag prov startade skivan och det finns ju ett alternativ som heter "Installera i Windows" och så ska man kunna välja Vista eller Ubuntu när man startar datorn, kan man inte ta det alternativet, men datorn kanske blir jätte seg då eller? När jag ska partionera D, är GParted bäst då eller? Redigerat 15 Juli 2009 av caru Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KingOni Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på 1. ladda ner och bränn själv 2. köp 3. beställ gratis skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka Jag prov startade skivan och det finns ju ett alternativ som heter "Installera i Windows" och så ska man kunna välja Vista eller Ubuntu när man startar datorn, kan man inte ta det alternativet, men datorn kanske blir jätte seg då eller? När jag ska partionera D, är GParted bäst då eller? "Installera i Windows" innebär att du installerar Ubuntu med wubi, skulle inte föreslå de, det ska tydligen gå skit segt egenfört med "the real deal" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst caru Skrivet 15 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juli 2009 Aa, förstår det. Men nu börjar jag fatta lite här. Kan man inte bara partionera D genom att högerklicka på "Dator" och trycka på "Hantera". Där inne finns det en grej som heter Diskhantering och där ska man väll kunna göra en ny partion eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 16 Juli 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Juli 2009 Vista har partitioneringsverktyg som funkar bra för NTFS. GParted funkar bra för alla andra filsystem, men jag tror inte det hanterar NTFS riktigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.