Hoppa till innehåll

Dual Boot


Gäst caru
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, tänkte pröva Ubuntu och installera den på D, då jag har Vista på C. Så jag har några frågor.

 

Kan jag installera Ubuntu på hårdisk D utan att tabort Vista?

Och isåfall måste jag formatera om D då?

 

Sökt på Google men inte fått några riktigt säkra svar då jag är en ren noob på detta.

 

Tack och hej //caru =D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kallas "Diskpartitionering". Man kan göra det utan att formatera hårddisken, men det är säkrast om man formaterar den först. Du kan partitionera den med t.ex Norton Partition Magic eller GParted. Om du ska formatera finns det nog inbyggd partitionerare på ubuntu skivan. Rätta mig någon om jag har fel.

Redigerat av Banish
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du använder som Banish sa "Diskpartitionering" sen när du installerat så kommer det upp en ruta när du startar om du ska starta med Vista eller Ubuntu.

 

Nu till min fråga. :P

Kan man installera detta utan att ha skivan i? T.ex. om man har skivan på datorn? :P Eller måste man använda sig av skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du använder som Banish sa "Diskpartitionering" sen när du installerat så kommer det upp en ruta när du startar om du ska starta med Vista eller Ubuntu.

 

Nu till min fråga. :P

Kan man installera detta utan att ha skivan i? T.ex. om man har skivan på datorn? :P Eller måste man använda sig av skiva?

Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på

 

1. ladda ner och bränn själv

2. köp

3. beställ gratis

 

skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på

 

1. ladda ner och bränn själv

2. köp

3. beställ gratis

 

skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka

Jag prov startade skivan och det finns ju ett alternativ som heter "Installera i Windows" och så ska man kunna välja Vista eller Ubuntu när man startar datorn, kan man inte ta det alternativet, men datorn kanske blir jätte seg då eller?

 

När jag ska partionera D, är GParted bäst då eller?

Redigerat av caru
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste ha en skiva, det finns 3 sätt att skaffa en på

 

1. ladda ner och bränn själv

2. köp

3. beställ gratis

 

skillnaden på köp/beställ gratis: det tar skit lång tid om du beställer gratis, om du köper kommer den inom en vecka

Jag prov startade skivan och det finns ju ett alternativ som heter "Installera i Windows" och så ska man kunna välja Vista eller Ubuntu när man startar datorn, kan man inte ta det alternativet, men datorn kanske blir jätte seg då eller?

 

När jag ska partionera D, är GParted bäst då eller?

 

"Installera i Windows" innebär att du installerar Ubuntu med wubi, skulle inte föreslå de, det ska tydligen gå skit segt egenfört med "the real deal"
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aa, förstår det. Men nu börjar jag fatta lite här. Kan man inte bara partionera D genom att högerklicka på "Dator" och trycka på "Hantera". Där inne finns det en grej som heter Diskhantering och där ska man väll kunna göra en ny partion eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...