Hoppa till innehåll

Multithreading


ELF

Rekommendera inlägg

Jag sitter och skriver på ett annat forum och har börjat fundera (Jo jag kan fundera :)).

 

P4 processorerna hade mt. Men rätt som det var så slutade de med mt till dom nya Core 2 processorerna. Nu låter det som att mt är något nytt och jättebra nu när det dyker upp igen med dom nya i5/i7 processorerna.

Har Intel lurat oss?

 

En till teori är att de verkligen ville pressa in så mycket prestanda det bara gick utan att behöva göra något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I P4rorna heter det väl Hyper Threading? Jag har i alla fall HT i min P4 processor. Kanske de senare arkitekturerna heter något annat.

 

En till teori är att de verkligen ville pressa in så mycket prestanda det bara gick utan att behöva göra något nytt.
Jo, det ville de nog, men jag tror det är för att de inte har kommit på något nytt som skulle kunna användas än.

 

Intel kanske också glömde bort HT-teknologin när processorerna som använde flera fysiska kärnor började komma, och började nu fundera på om man skulle kunna använda HT-teknologin med processorer som använder flera fysiska kärnor. Troligen är HT-teknologin i Core i7/5 processorerna bättre än t.ex. den som fanns i P4 processorerna för att det var ett ganska långt tag sedan som den utvecklades.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...