Hoppa till innehåll

Klimatförändringen, Sann Eller Falsk?


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

lokala temperaturväxlingar kan bli fatala, i detta nu smälter stora mängder is vid arktis, ett scenario är att det smälter så pass mycket att vattenmassorna rubbar golfströmmen, inte så jävla nice att bo i skandinavien då.

Det kommer antagligen bli mycket värre eftersom om golfströmmen avstannar kommer svavelväte i stora mängder att uppstå. detta kan lämna havet och svepa in över kontinenterna. detta hände för 250 miljoner år sen, och då försvann 95% av allt liv på jorden.

 

vem vill ta emot alla de potentiella flyktingarna?
Dessvärre ingen med vår nuvarande kultur, antingen kommer det bli massdöd eller mängder av illegala invandrare om vi inte är beredda att omstrukturera vårt samhälle.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

What is the effect of global warming, and is there any precaution or remedy to stop it? Also, is it true that recent temperature measurements show that the earth is now cooling, and that more and more scientists question the data that seemed to show warming?

 

Global warming is real and constitutes one of the most serious threats to the ecological stability of Earth. It is not true that many scientists disagree about global warming. The global warming deniers have strong financial and political support in some areas, but they are mostly not active climate scientists, and they have offered no alternative models to explain the data. More information is available in the IPCC Summary for Policymakers and Frequently Asked Questions posted at [http://www.ipcc.ch/ipccreports/ar4-wg1.htm]. Claims that the world has been cooling during the past decade are a misinterpretation of the temperature measurements. There are always short-term fluctuations in global temperature superimposed on the the overall warming trend. Those who say the temperature has leveled off or is cooling start with the anomalously high temperature in 1998, reflecting a major El Nino event that year. If you adopt such a high temperature excursion as your baseline, of course the values tend to be lower for the next several years (called the regression to the mean). But putting aside the temperature spike in 1998, temperatures during the past decade have continued the warming trend of the 1990s. (If you are interested in the claims and counterclaims being made about "climategate" I recommend the following youtube video [http://www.youtube.com/user/greenman3610#p/u/0/P70SlEqX7oY]). The recent Copenhagen UN climate conference demonstrated the strong scientific consensus but revealed that there is no similar consensus among policy-makers about the best way to combat global warming.

 

David Morrison

NAI Senior Scientist

January 6, 2010

 

___________________________________________________________________________________________________

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske tänker lite lustigt nu men jaja xD

 

Jag tror jorden åker närmare solen :) Då var det avklarat xD

"Jag tror det är osynliga zombies som tänder eldar." Då var det avklarat, eller?

 

Newton bevisade att planeterna rör sig i en fix elipsformad bana med Solen i elipsens ena brännpunkt. Så länge Solens massa inte har ändrats eller något har påverkat jorden med en kraft eller något annat som vi säkert hade märkt av har jorden inte kommit närmre solen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske tänker lite lustigt nu men jaja xD

 

Jag tror jorden åker närmare solen :) Då var det avklarat xD

Intelligentaste svaret i tråden, om något är det solen som åker närmare jorden eftersom solen sväller....

 

dock väldigt sakta av vad jag förstår

 

"Jag tror det är osynliga zombies som tänder eldar."

 

Förresten sväller solen upp i slutet av sin livstid, och vi är inte nära.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske tänker lite lustigt nu men jaja xD

 

Jag tror jorden åker närmare solen :) Då var det avklarat xD

Intelligentaste svaret i tråden, om något är det solen som åker närmare jorden eftersom solen sväller....

 

dock väldigt sakta av vad jag förstår

 

"Jag tror det är osynliga zombies som tänder eldar."

 

Förresten sväller solen upp i slutet av sin livstid, och vi är inte nära.

 

Jag vet, men jorden åker ju knappast närmare solen

 

Om något åker solen längre bort ifrån jorden för att...undvika Chuck Norris

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Solen krymper faktiskt med x-antal ton massa per sekund som omvandlas till energi.

 

Tillbaka till ämnet, så har jag svårt att tro på global uppvärmning, eftersom jag inte har fått se några klara bevis ännu. Det finns däremot massor med undantagsperioder i uppvärmningen, vilket gör det troligare att det uppvärmningen skulle bero på solens aktivitet eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är lite trött på att detta har ältats så pass mycket i Sverige att det har blivit som en slags sanning. De finns knappt någon debatt, och skeptiker blir ofta censurerade och dumförklarade i media.

 

Men faktum är att så fort man skrapar lite på den tunna ytan hittar man massvis med argument om att den globala uppvärmningen inte existerar.

 

Jag är själv skeptiker och tror på människan. Jag råder en stark avsky mot alla domedagsprofeter och tönterierna om 2012 får mig ännu att bli förbannad.

 

Att vi ens finns är en ren slump och balansgång. Jorden är flera tusen miljarder år gammal och människans livstid är inte ens en promille. Och då ska vi inte ens tala om den moderna människan med utsläpp osv.

 

Faktum är att koldioxiden (uuuuh!) endast påverkar temperaturen i den övre troposfären. Och där har temperaturen varit relativt samma de senaste 50 åren, och av andelen koldioxid som släpps ut är endast 7-8% av människan. Resten är vulkaner och liknande.

 

Vi pratar om växthusgaser som om det vore någonting livsfarligt, främst koldioxid och metan. Men samtidigt vet nästan alla forskare att växthusgaserna består av mer än 90% vattenånga.

 

Självklart tycker jag inte att det är bra att bränna fossila bränslen, och jag hjälper gärna till med att återvinna.

Men blanda för i h....te inte ihop klimat och miljö!

 

/SFrisk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...