ArgSnickare Skrivet 30 December 2009 Rapport Skrivet 30 December 2009 (redigerat) Tjena! Jag har en AMD Athlon II 245 X2 2.9GHz som jag skulle vilja kräma ur lite extra kraft ur. Jag har ett Asus moderkort vilket innebär en väldigt enkel och smidig BIOS så det enda jag har gjort nu är att jag har valt Overclock CPU 10% vilket är max på den settingen, det ger min processor 3.2GHz och den är fortfarande stabil på runt 25 grader. Skulle jag kunna få ur mer effekt ur den lilla skiten med min AMD standard kylare? och hur isåfall? Finns det något bra program för att kolla hur processorn mår t.ex. hur många grader den är, clock frekvens m.m? Tacksam för svar! :) Redigerat 30 December 2009 av DeathMetal Citera
Garone Skrivet 30 December 2009 Rapport Skrivet 30 December 2009 (redigerat) Programmen du behöver kallas speedfan och CPU-Z. Tycker du borde lugna ner dig lite och nöja dig med 3,2GHz eftersom du använder stock kylarn. Kom ihåg att stress testa igenom att köra t.ex 3dmark06/vantage ett par gånger. Om du någonsin får bluescreen eller liknande så är det högst troligt p.g.a att du överklockat för mycket. Redigerat 30 December 2009 av Garone Citera
ArgSnickare Skrivet 30 December 2009 Författare Rapport Skrivet 30 December 2009 Stängde av Cool 'n Quiet så processorn alltid ligger på max så gav jag den lite mer ström och kom upp i 3.4GHz per kärna och den ligger på endast 33 grader, jag är ännu inte riktigt nöjd, skulle vilja få ut 3.6GHz som många andra tycks få med standard kylare. Överklockade även mina RAM minnen till 2002MHz istället för 1333MHz och även de är stabila. Jag stresstestade och det gick bra. Hur ska jag göra för att få upp den mer? Tack för programmen men jag hade redan dom. :) Citera
Garone Skrivet 30 December 2009 Rapport Skrivet 30 December 2009 Stängde av Cool 'n Quiet så processorn alltid ligger på max så gav jag den lite mer ström och kom upp i 3.4GHz per kärna och den ligger på endast 33 grader, jag är ännu inte riktigt nöjd, skulle vilja få ut 3.6GHz som många andra tycks få med standard kylare. Överklockade även mina RAM minnen till 2002MHz istället för 1333MHz och även de är stabila. Jag stresstestade och det gick bra. Hur ska jag göra för att få upp den mer? Tack för programmen men jag hade redan dom. :) Höja multipliern sakta men säkert och se om den håller sig stabil på 3,6GHz? Citera
ArgSnickare Skrivet 30 December 2009 Författare Rapport Skrivet 30 December 2009 Stängde av Cool 'n Quiet så processorn alltid ligger på max så gav jag den lite mer ström och kom upp i 3.4GHz per kärna och den ligger på endast 33 grader, jag är ännu inte riktigt nöjd, skulle vilja få ut 3.6GHz som många andra tycks få med standard kylare. Överklockade även mina RAM minnen till 2002MHz istället för 1333MHz och även de är stabila. Jag stresstestade och det gick bra. Hur ska jag göra för att få upp den mer? Tack för programmen men jag hade redan dom. :) Höja multipliern sakta men säkert och se om den håller sig stabil på 3,6GHz? multipliern ligger på x14.5 och den tycks inte gå att höja mer. Citera
Garone Skrivet 30 December 2009 Rapport Skrivet 30 December 2009 Stängde av Cool 'n Quiet så processorn alltid ligger på max så gav jag den lite mer ström och kom upp i 3.4GHz per kärna och den ligger på endast 33 grader, jag är ännu inte riktigt nöjd, skulle vilja få ut 3.6GHz som många andra tycks få med standard kylare. Överklockade även mina RAM minnen till 2002MHz istället för 1333MHz och även de är stabila. Jag stresstestade och det gick bra. Hur ska jag göra för att få upp den mer? Tack för programmen men jag hade redan dom. :) Höja multipliern sakta men säkert och se om den håller sig stabil på 3,6GHz? multipliern ligger på x14.5 och den tycks inte gå att höja mer. Då betyder det nog att du måste börja krångla med voltage och sånt för att höja ytterligare. Det finns bra guider där ute men jag tror inte att det är särskilt bra att du gör det med bara stock kylningen eftersom det kan skada processorn permanent. Citera
ArgSnickare Skrivet 30 December 2009 Författare Rapport Skrivet 30 December 2009 Strunt samma när man har en processor för 700spänn :S Men jag slutar nu på 3.4GHz. Citera
Garone Skrivet 30 December 2009 Rapport Skrivet 30 December 2009 Strunt samma när man har en processor för 700spänn :S Men jag slutar nu på 3.4GHz. Har man otur kan ju nätaggregatet, eventuellt moderkortet ta skada också. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.