Hoppa till innehåll

Tjena. Har Du En Religion?


Nacke3000

Har du en religion?  

68 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 128
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Alltså, när folk säger att de är "ateistiska kristna/muslimer/whatever" så menar de antagligen att de är medlemmar i svenska kyrkan, döpta, konfirmerade och allt det där, men inte tror på gud.

 

(f.ö. så går det rent tekniskt inte att vara ateistisk[religion]. Definitionen av en kristen är någon som tror på gud, jesus är messias och allt sådant. Tror man inte på det så är man inte kristen. )

Det finns inga muslimer som döper sig eller konfirmerar sig.

 

WASD, så jag kan va 30% muslim, 15% kristen, 5% jude, 20% buddhist, 10% hindhu, och 20% ateist?

Nej, låter fullkomligt fel, det funkar inte så inom religioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan ju vara lite kristen t.ex. Jag tycker inte man ska behöva gå igenom en checklista för att komma fram till vad man har för religion. Utan man får känna själv vad man anser att man har för religion.

Fast religion är ju antingen eller. Visst, man kan säkert hitta på sin egen religion om man nu vill det, men antingen så är man kristen eller så är man det inte.

 

Ryssfemma, nej det är klart jag tog kristendomens olika "events" som exempel.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan ju vara lite kristen t.ex. Jag tycker inte man ska behöva gå igenom en checklista för att komma fram till vad man har för religion. Utan man får känna själv vad man anser att man har för religion.

Fast religion är ju antingen eller. Visst, man kan säkert hitta på sin egen religion om man nu vill det, men antingen så är man kristen eller så är man det inte.

 

Ryssfemma, nej det är klart jag tog kristendomens olika "events" som exempel.

 

Tack Guggo =)

 

När man är kristen så tror man på att jesus är messias och blev korsfäst av människorna pga folkets synder.

Att Jesus är gudsson och gud består av fadern, sonen, heliga anden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WASD, så jag kan va 30% muslim, 15% kristen, 5% jude, 20% buddhist, 10% hindhu, och 20% ateist?

Nej, låter fullkomligt fel, det funkar inte så inom religioner.

För de flesta kanske det låter fullkomligt fel, men någon av alla 6.7 miljarder människor har antagligen en sån tro.

Att kopiera någon annans tro tycker jag är fel. Om man gillar X från hinduism och Y från kristendomen kan man helt enkelt skapa sig en egen religion ^_^

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man är kristen så tror man på att jesus är messias och blev korsfäst av människorna pga folkets synder.

Att Jesus är gudsson och gud består av fadern, sonen, heliga anden.

 

 

Precis!

 

 

Fasst alla måste inte tro det men det är en del av kristendomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man är kristen så tror man på att jesus är messias och blev korsfäst av människorna pga folkets synder.

Att Jesus är gudsson och gud består av fadern, sonen, heliga anden.

 

Precis!

 

 

Fasst alla måste inte tro det men det är en del av kristendomen.

 

Det är typ orginellt av vad kristna romarriket kom upp med.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WASD, så jag kan va 30% muslim, 15% kristen, 5% jude, 20% buddhist, 10% hindhu, och 20% ateist?

Nej, låter fullkomligt fel, det funkar inte så inom religioner.

För de flesta kanske det låter fullkomligt fel, men någon av alla 6.7 miljarder människor har antagligen en sån tro.

Att kopiera någon annans tro tycker jag är fel. Om man gillar X från hinduism och Y från kristendomen kan man helt enkelt skapa sig en egen religion ^_^

 

Jo, visst kan man tycka att Shiva är en hel-kalas gud, ta Jesus och göra honom till Shivas son, och sedan ta Buddhas lära och lägga på det. Fast det gör en inte till kristen/kristen/buddhist. Då tillhör man sin egen hemmasnickrade religion.

 

Om man är kristen/muslim/hindu/buddhism/jude/vilken annan större religion som helst så finns det ett gäng mer eller mindre stränga regler som man måste följa. Om man inte gör det så tillhör man inte religionen.

"Christian (pronounced /ˈkrɪs.tʃən/ ( listen), /ˈkrɪs.ti.ən/) is a person who adheres to Christianity, an Abrahamic, monotheistic religion based on the life and teachings of Jesus of Nazareth, who Christians believe is the Messiah (the Christ in Greek-derived terminology) prophesied in the Old Testament/Hebrew Bible, and the Son of God."

 

En person som inte stämmer in på ovanstående är inte kristen. Hur mycket man än vrider och vänder på det. Man kan påstå att 2+2=5 hur mycket man vill, det gör det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast nej. Du kan kalla dig kristen hur mycket du vill, men stämmer du inte in på definitionen så är du inte kristen. Det är bara att kalla sig för något man inte är alternativt önsketänkande.

 

Jag kan påstå hur mycket som helst att jag är världens bästa fotbollsspelare. Men även om jag tror att det är helt sant så betyder inte det att det faktiskt är sant. Snarare betyder det att jag borde bli inlagd på mentalsjukhus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För dig kan du fortfarande vara världens bästa fotbollsspelare. För några hundra år sen trodde alla att jorden var platt och för dem var den det, fastän den inte är det.

 

Din signatur är också ett exempel. Spelar ingen roll om det är sant eller falskt, för dig är det fortfarande sant. Men du ligger inte på mentalsjukhus för det.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...